sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Vuorisaarnasta

Noin puoli vuotta sitten eräässsä keskusteluketjussa nimimerkki sinettisormus1 höpisi Vuorisaarnasta. Kommentoin asiaa seuraavasti:



Sinettisormus tuossa yllä linkkasi Matteuksen evankeliumin viidenteen lukuun. Otetaanpa ns. Vuorisaarna lähempää tarkasteluun:
Raamatuntutkimus on osoittanut, että Vuorisaarna koottu Matteuksen evankeliumin kirjoittajan/kirjoittajien toimesta ainakin kahdesta eri saarnasta. Lähteenä on mahdollisesti ollut myös Q-evankeliumin rekonstruktio ja muita lähteitä, jotka ovat kadonneet.
Edellisen perusteella voidaan kysyä, pitikö Jeesus koskaan vuorisaarnaa?
Aloitetaan vaikka Matt.5 analysoiminen:
5:1-6 jakeet korostavat köyhyyttä hyveenä ja vaurautta (ei pelkästään vaurauden tavoittelua) päinvastaisena. Pääsääntöisesti tällaiset ”hyveet” ovat ei-toivottavia, koska ihminen luopuu olosuhteidensa parantamisesta. Edelleen köyhät altistuvat yhä suuremmalle hyväksikäytölle.
Jeesuksen vihamielisyys ihmistä kohtaa on hyvin selvää; samoin hänen kyvyttömyytensä saada aikaan parannusta vallitsevissa olosuhteissa.  ”Koska olette aika paskoja tässä elämässä, mutta seuraavassa sitten…”, täyttää kaikki katteettoman lupauksen kriteerit.  Tämä on Jeesuksen käsitys oikeudenmukaisuudesta. Jumalallista alkuperää oleva hahmo on joko kyvytön tai haluton muutokseen.
5:7-9 jakeissa Jeesus tarjoaa poikkeuksellisesti kepin sijasta porkkanaa. Kuitenkin uskovilta lukijoilta jää huomaamatta, että nämä piirteet kuuluvat myös sekulaariin humanismiin. Samoin ne ovat esiintyneet jo paljon varhaisemmassa viisauskirjallisuudessa. Noloksi Jeesuksen kannalta asian tekee se, että tämä viisauskirjallisuus on paljon varhaisempaa perua kuin juutalainen vastaava. Ei ole kovinkaan omaperäistä jumalan pojaksi kohotetulta hahmolta. Nämä eivät ole pelkästään huonoja ohjeita, vaan yritys naivin moraalikoodin rakentamiseksi niin, että palkinto tulee taas todentamattomassa tuonpuoleisessa.
5:10-12 jakeet esittävät, että vaino ja marttyyrius ovat odotettavissa. Ei ole lainkaan yllättävää, että kapinalliset radikaalit herettävät vastustusta jopa väkivaltaan asti. Näissä jakeissa tehdään marttyyriudesta jotain tavoiteltavaa. Tätä voidaan pitää Jeesukselta huonona ohjeena, sillä hän jättää ihmiset vaille suojaa oman ja oletetun taivaallisen agendansa markkinamiehenä. Nämä jakeet ovat implisiitti osoitus Jahven ja Jeesuksen sadismista.
5:13-16 on vertaus mutta naurettava sellainen. Taivaallisen olennon olisi pitänyt pystyä parempaan.
5:17-20 Jeesus vahvistaa lain, mutta rikkoo itse sitä ja kehottaa muita tekemään samoin. Tähän voi soveltaa vain skitsonalyysia. Tai sitten tämä Matteuksen kohta on paljon myöhempi lisäys hyvin taitamattoman kirjoittajan toimesta.
5:21-26  Jeesus asettaa ajattelun ja kyseenalaistamisen rikokseksi. Tästä rikoksesta puuttuu konkreettinen uhri, sillä Jahvea ei lasketa, syystä että jos ihmisen ajattelu loukkaa jotain taivallista olentoa, niin tämä on pikkumainen eikä ansaitse jumalan titteliä. Ajatusrikokset rinnastetaan murhaan. Tästä Jahven ja Jeesuksen sadismista ovat miljoonat jälkipolvet kärsineet ja kärsimys on ollut aiheetonta.
5:23,24 Outoa että jokin suvereeni olento tarvitsee lepyttelyä uhrien muodossa.
5:25-26 ovat täysin sopimattomia nykyaikaan, koska lainsäädäntö ja lainkäyttö ovat huimasti edistyneemmällä tasolla. On myös kohtuutonta, että oikeuksiaan ei voisi vaatia oikeusistuimessa, silloin kun siihen on aihetta.
5:27-30 Lisää ajatusrikoksia. Seksuaalinen halu on ihmisen lisääntymisen kannalta merkittävä halu. Jakeet ovat myös sovinistisia.
Kirjaimellisesti otettuna nämä ovat erittäin typeriä. Haluaisinpa nähdä uskovan, joka noudattaa tätä. Siellä se vaan on teidän pyhänä pitämässänne kirjassa
5:31,32 Lisää huonoja ohjeita ja lisää seksismiä.
5:33-37 Tämä oikeastaan on ihan hyvä ohje. Tätä vaan on ateistien helpompi noudattaa. Kristityt rikkovat tätä Jeesuksen ohjetta yhä uudestaan ja uudestaan.
5:38-42 Hetkeä aikaisemmin Jeesus sanoi, ettei tullut muuttamaan lakia, mutta nyt sitten muuttaakin sitä: taivaalliselta oliolta käsittämätöntä päättämättömyyttä.
Muutenkin ohjeet ovat erittäin huonoa siinä mielessä, että ne jättävät uskovat alttiiksi hyväksikäytölle, mutta sitten ovat historian kuluessa käyttäytyneet julman väkivaltaisesti jopa pahan vastustamisen nimissä.
5:43-48 vihamiehen rakastaminen saattaa Jeesuksen mielestä olla ylevää, mutta Jeesuksella oli olemattomat tiedot ihmisen psykologiasta. Vain masokisti rakastaa vihamiestään. Normaali ihminen yrittää tulla vihamiesten kanssa toimeen. Jeesus käskee tehdä jotain, mikä on ihmisen psykofyysinen rakenne huomioon ottaen mahdotonta.
Jahve se vasta tätä ohjetta rikkookin. Hän rankaisee vihamiehiään ja vielä ikuisesti. No, raamattuhan on vain kansantarustoa ja ne jutut eivät viittaa reaalimaailmaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti