Sinettisormus
tuossa yllä linkkasi Matteuksen evankeliumin viidenteen lukuun. Otetaanpa ns.
Vuorisaarna lähempää tarkasteluun:
Raamatuntutkimus
on osoittanut, että Vuorisaarna koottu Matteuksen evankeliumin
kirjoittajan/kirjoittajien toimesta ainakin kahdesta eri saarnasta. Lähteenä on
mahdollisesti ollut myös Q-evankeliumin rekonstruktio ja muita lähteitä, jotka
ovat kadonneet.
Edellisen
perusteella voidaan kysyä, pitikö Jeesus koskaan vuorisaarnaa?
Aloitetaan
vaikka Matt.5 analysoiminen:
5:1-6 jakeet korostavat
köyhyyttä hyveenä ja vaurautta (ei pelkästään vaurauden tavoittelua)
päinvastaisena. Pääsääntöisesti tällaiset ”hyveet” ovat ei-toivottavia, koska
ihminen luopuu olosuhteidensa parantamisesta. Edelleen köyhät altistuvat yhä
suuremmalle hyväksikäytölle.
Jeesuksen
vihamielisyys ihmistä kohtaa on hyvin selvää; samoin hänen kyvyttömyytensä
saada aikaan parannusta vallitsevissa olosuhteissa. ”Koska olette aika paskoja tässä elämässä,
mutta seuraavassa sitten…”, täyttää kaikki katteettoman lupauksen kriteerit. Tämä on Jeesuksen käsitys
oikeudenmukaisuudesta. Jumalallista alkuperää oleva hahmo on joko kyvytön tai
haluton muutokseen.
5:7-9 jakeissa Jeesus
tarjoaa poikkeuksellisesti kepin sijasta porkkanaa. Kuitenkin uskovilta
lukijoilta jää huomaamatta, että nämä piirteet kuuluvat myös sekulaariin
humanismiin. Samoin ne ovat esiintyneet jo paljon varhaisemmassa viisauskirjallisuudessa.
Noloksi Jeesuksen kannalta asian tekee se, että tämä viisauskirjallisuus on
paljon varhaisempaa perua kuin juutalainen vastaava. Ei ole kovinkaan
omaperäistä jumalan pojaksi kohotetulta hahmolta. Nämä eivät ole pelkästään
huonoja ohjeita, vaan yritys naivin moraalikoodin rakentamiseksi niin, että
palkinto tulee taas todentamattomassa tuonpuoleisessa.
5:10-12 jakeet
esittävät, että vaino ja marttyyrius ovat odotettavissa. Ei ole lainkaan
yllättävää, että kapinalliset radikaalit herettävät vastustusta jopa
väkivaltaan asti. Näissä jakeissa tehdään marttyyriudesta jotain tavoiteltavaa.
Tätä voidaan pitää Jeesukselta huonona ohjeena, sillä hän jättää ihmiset vaille
suojaa oman ja oletetun taivaallisen agendansa markkinamiehenä. Nämä jakeet
ovat implisiitti osoitus Jahven ja Jeesuksen sadismista.
5:13-16 on
vertaus mutta naurettava sellainen. Taivaallisen olennon olisi pitänyt pystyä
parempaan.
5:17-20 Jeesus
vahvistaa lain, mutta rikkoo itse sitä ja kehottaa muita tekemään samoin. Tähän
voi soveltaa vain skitsonalyysia. Tai sitten tämä Matteuksen kohta on paljon
myöhempi lisäys hyvin taitamattoman kirjoittajan toimesta.
5:21-26 Jeesus asettaa ajattelun ja
kyseenalaistamisen rikokseksi. Tästä rikoksesta puuttuu konkreettinen uhri,
sillä Jahvea ei lasketa, syystä että jos ihmisen ajattelu loukkaa jotain
taivallista olentoa, niin tämä on pikkumainen eikä ansaitse jumalan titteliä.
Ajatusrikokset rinnastetaan murhaan. Tästä Jahven ja Jeesuksen sadismista ovat
miljoonat jälkipolvet kärsineet ja kärsimys on ollut aiheetonta.
5:23,24 Outoa
että jokin suvereeni olento tarvitsee lepyttelyä uhrien muodossa.
5:25-26 ovat
täysin sopimattomia nykyaikaan, koska lainsäädäntö ja lainkäyttö ovat huimasti
edistyneemmällä tasolla. On myös kohtuutonta, että oikeuksiaan ei voisi vaatia
oikeusistuimessa, silloin kun siihen on aihetta.
5:27-30 Lisää
ajatusrikoksia. Seksuaalinen halu on ihmisen lisääntymisen kannalta merkittävä
halu. Jakeet ovat myös sovinistisia.
Kirjaimellisesti
otettuna nämä ovat erittäin typeriä. Haluaisinpa nähdä uskovan, joka noudattaa
tätä. Siellä se vaan on teidän pyhänä pitämässänne kirjassa
5:31,32 Lisää
huonoja ohjeita ja lisää seksismiä.
5:33-37 Tämä
oikeastaan on ihan hyvä ohje. Tätä vaan on ateistien helpompi noudattaa.
Kristityt rikkovat tätä Jeesuksen ohjetta yhä uudestaan ja uudestaan.
5:38-42 Hetkeä
aikaisemmin Jeesus sanoi, ettei tullut muuttamaan lakia, mutta nyt sitten muuttaakin
sitä: taivaalliselta oliolta käsittämätöntä päättämättömyyttä.
Muutenkin ohjeet
ovat erittäin huonoa siinä mielessä, että ne jättävät uskovat alttiiksi
hyväksikäytölle, mutta sitten ovat historian kuluessa käyttäytyneet julman
väkivaltaisesti jopa pahan vastustamisen nimissä.
5:43-48 vihamiehen
rakastaminen saattaa Jeesuksen mielestä olla ylevää, mutta Jeesuksella oli
olemattomat tiedot ihmisen psykologiasta. Vain masokisti rakastaa vihamiestään.
Normaali ihminen yrittää tulla vihamiesten kanssa toimeen. Jeesus käskee tehdä
jotain, mikä on ihmisen psykofyysinen rakenne huomioon ottaen mahdotonta.
Jahve se vasta
tätä ohjetta rikkookin. Hän rankaisee vihamiehiään ja vielä ikuisesti. No,
raamattuhan on vain kansantarustoa ja ne jutut eivät viittaa reaalimaailmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti