Luin
toistamiseen Christopher Hitchensin kirjan Jumala
ei ole suuri. Edellisestä lukukerrasta olikin jo vierähtänyt tovi. Tällä
kertaa luin kirjan suomeksi, edellisellä kerralla englanniksi. Kirjan
suomentaja Matti Kinnunen oli onnistunut tehtävässään oikein hyvin.
Kirjan
alaotsikko Kuinka uskonto myrkyttää
kaiken on vähän provosoiva, mutta valitettavasti niin totta. Hitchens sanoi
haastattelussa, että kirjan nimi alaotsikkoineen on hänen keksimänsä, eikä
kustantajalla ollut osuutta asiaan. Varsin usein kustantajat keksivät raflaavia
kirjojen nimiä myynninedistämiseksi.
Jumala ei ole suuri ei ole tietokirja,
vaikka sisältääkin melkoisen tietopaketin. Teos on pikemmin Hitchensille
tyypillinen poleeminen kirjoitus yhdestä häntä kiinnostavasta ilmiöstä –
uskonnosta. Kirja ei pelkästään ota kantaa kristinuskoon vaan viemäristä
menevät kaikki suuret (ja pienemmätkin) uskonnot. Kaikki tämä tapahtuu vielä
varsin hyvin perustellusti.
Hitchensin
proosallinen teksti käsittelee uusateismin keskeisiä argumentteja ilman
käsitteellistä kikkailua, joka tyypillistä Richard Dawkinsille ja Daniel
Dennettin. Hitchens onkin journalisti – ja vielä hyvä sellainen – kun taas
Dawkinsin ja Dennettin tausta on akateemisissa piireissä. Hitchensin viesti
tulee kuitenkin hyvin selväksi.
Kirjan 8. luku
on otsikoitu Uuden Testamentin pahuus
ylittää Vanhan. Tämäkään argumentti ei ole uusi ja originaali, mutta
Hitchensin teesi on vakuuttava. Hitchens päättää luvun seuraavasti: ”Todisteet Raamatun johdonmukaisuudesta, autenttisuudesta
tai ”inspiraatiosta” on aikaa sitten revitty riekaleiksi. Parempi tutkimus
tekee halkeamat ja repeämät vain entistä selvemmiksi, joten siltä taholta ei
”ilmoitusta” saada. Niinpä sitten uskonnon asianajajat ja kannattajat
luottakoot ainoastaan uskoon ja olkoot niin urhoollisia, että kykenevät
myöntämään tekevänsä juuri niin.”
Hitchens ei jätä
”tieteelliselle kreationismille” edes anekdootin asemaa. Jos jotakin on jo
premisseiltään epätotta, niin seurauksena on vain epätosia johtopäätöksiä. Hitchens
kirjoittaa: ”Uskontoon kohdistuu yhä
neljä ylipääsemätöntä vastaväitettä. Uskonto esittää ihmisen ja
maailmankaikkeuden synnyn täysin väärin. Tämän perimmäisen virheen takia
uskonto onnistuu yhdistämään suurimman mahdollisimman orjamaisuuden suurimpaan
mahdolliseen solipsismiin eli minäkeskeisyyteen. Uskonto on sekä syy
vaaralliseen seksuaaliseen sortoon että sen seuraus. Ja viime kädessä uskonto
perustuu toiveajatteluun.”
Hitchensin
mukaan uskonto ei monin tavoin pelkästään amoraalinen, moraalisäännöistä
riippumaton, vaan ehdottomasti immoraalinen, moraalinvastainen. Viat ja synnit
eivät löydy uskonnon kannattajien käyttäytymisestä vaan uskonnon omista
moraalisäännöistä. Hitchens listaa ne seuraavasti
-
Väärän kuvan antaminen esittäminen viattomille ja
herkkäuskoisille
-
Oppi veriuhrista
-
Oppi sovituksesta
-
Oppi ikuisesta palkkiosta ja/tai rangaistuksesta
-
Mahdottomien tehtävien ja sääntöjen määrääminen
Tässäkin
blogissa on käsitelty ihmisuhrien järjettömyyttä ja Hitchens kiinnittää
huomiota samaan seikkaan. Jeesuksen kuolema ristillä on vanhan taikauskon
paranneltu painos. Taas kerran meillä on isä, joka osoittaa rakkautensa
alistamalla poikansa kidutuskuolemaan, mutta tällä kertaa isä ei koeta tehdä
vaikutus jumalaan. Hän on jumala, ja hän koettaa tehdä vaikutuksen ihmisiin
Hitchens esittää
asian tiimoilta seuraavaa: ”Kysykääpä itseltänne: miten moraalista on seuraava?
Minulle kerrotaan ihmisuhrista, joka tapahtui kaksituhatta vuotta sitten, minun
sitä tahtomattani ja niin kammottavissa, että jos olisin ollut paikalla ja jos
minulla olisi ollut vähänkään vaikutusvaltaa, velvollisuus olisi pakottanut
minut lopettamaan sen.
Oletetaan
tarinan olevan totta. Siitä seuraa mm. se, että
- Minun on hyväksyttävä olevani vastuussa ruoskinnasta,
pilkkaamisesta ja ristiinnaulitsemisesta, mihin minulla ei ollut osaa eikä
arpaa
- Minun on myönnettävä, että joka kerta kun kiistän tämän
vastuun tai kun teen ”syntiä” sanoissa tai teoissa lisään uhrin kärsimystä
- Minun vaaditaan uskovan, että kärsimys tarvittiin
hyvittämään aiempi rikos, johon minulla ei taaskaan ollut osaa eikä arpaa,
Aatamin syntiin.
Hitchensille on
turha mennä väittämään, ettei Aatamille olisi luotu kyltymätön tyytymättömyys
ja uteliaisuus ja sitten kielletty tyydyttämästä sitä. Hitchens sanoo, että on
paradoksaalista, että hänelle on myönnetty vapaa valta hylätä tarjous
sijaissovituksesta, mutta jos käyttäisin tätä valinnanvapautta, minua odottaisi
ikuinen kidutus, paljon hirveämpi kuin mikään Golgatalla kestetty tai mikään
mikä uhkaa niitä, jotka ensimmäisinä kuulivat kymmenen käskyä.
Hitchens pitää
tätä moraalisena ilveilynä, joka ei olisi edes tarpeen, jos säännöt olisivat
alun alkaen olleet sellaiset, että niitä olisi mahdollista noudattaa. Taas
kerran totalitaariset käskyt pannaan täytäntöön pelolla ja ne perustuvat
syntiin joka tehtiin kauan sitten ja jonka teki muu. Totalitarismin periaatehan
on säätää lakeja, joita on mahdotonta noudattaa. Tuloksena oleva tyrannia on
vielä vaikuttavampi, jos sen voi panna täytäntöön uskovat.
Oma suosikkini
on seuraava katkelma käsiteltävänä olevasta teoksesta: ”Typerykset eivät koskaan lopu lajistamme, mutta rohkenenpa väittää,
että on ollut vähintään yhtä monta herkkäuskoista jumalaan uskovaa idioottia
kuin tomppelia ja hölmöä, jotka ovat päätelleet toisin. Saattaa olla pöyhkeää
väittää, että ateistin älyllä ja uteliaisuudella on aika lailla paremmat
mahdollisuudet, mutta asianlaita on niin, että jotkut ihmiset ovat aina
pitäneet jumalaa epätodennäköisenä, huomanneet hänen nimissään tehdyn pahan,
pitäneet häntä luultavasti ihmisten tekemänä ja katsoneet vähemmän haitalliset
vaihtoehtoiset uskomukset ja selitykset päteviksi. Me emme voi tietää kaikkien
näiden miesten ja naisten nimiä, koska he ovat kaikkina aikoina ja kaikkialla
joutuneet säälimättömän tukahduttamisen uhreiksi.”
Näin usko
myrkyttää kaiken!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti