1. Moos. 5:1 –
7:24
Tässä pätkässä
kerrotaan vedenpaisumuksesta. Se on osoitettu kaikin mahdollisin tavoin
paikkansapitämättömäksi niin moneen kertaan, että siitä ei juuri sen enempää.
Tai ehkä myöhemmin ihan omassa blogitekstissä.
Vain yksi
kysymys tuli mieleen: Kuinka Nooa ja kumppanit lapioivat tonneittain eläinten
paskaa ulos yhdestä pienestä ikkunasta?
Matt. 3:13 –
4:11
Tarinan aluksi
Jeesus kävi Johannes Kastajan luona kasteella. Koko kaste on melkoista suurta
humpuukia. On hölmöä olettaa, että vedellä olisi mitään muuta vaikutusta kuin
se, että se kastelee. Kasteen symbolinenkin merkitys on vedetty hihasta.
Tämän Jeesuksen
kasteen yhteydessä Jahve horisi jotain. Perin outoa, että niitä sanoja ei ole
tallennettu minnekään muualle kuin Raamattuun.
Seuraavaksi
Jeesus kamppailee itse Perkeleen kanssa erämaassa. Tämä on kyllä niin huonosti
keksitty tarina, että se kääntyy itseään vastaan. Ehkä tarinan kirjoittaja on
ajatellut korostaa Jeesuksen supervoimia, mutta kun tarinan lukee, niin huomaa,
että Teräsmiehelläkin oli enemmän voimia.
Miksi Jeesus ei
sanonut tälle perkeleelle yksinkertaisesti: ”Suksi vittuun!” Dramaturgisesti se
tosin olisi ollut hieman köyhä ratkaisu.
Tämä kuitenkin
on hieman hassu kohta: ”Silloin Perkele jätti hänet, ja
hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä.”
Mitä palveluksia Jeesus tässä tilanteessa tarvitsi ja miksi?
Pyyhkivätkö enkelit Jeesuksen perseenkin?
Ps. 3:1-9
Taas kerran aavikkobarbaarien mahtimies Daavid joutuu psyykkaamaan
itseään tiukassa paikassa. Psalmin kirjoittajan motiivi on ehkä se, että
niinkin kova kundi kuin Daavid joutuu anelemaan apua Jahvelta.
Näin typerää menettelyä jotkut pitävät pätevänä ongelmaratkaisuna.
Tilanteen analyysi menee taas kerran ihan vituiksi.
Snl. 1:10 -19
Tämä on jatkoa eiliselle Sananlaskujen katkelmalle. Tässä
katkelmassa pelätään taas mörköjä. Kuolemalakin vähän uhkaillaan.
Tämä on taas kerran surkeaa kansanrunoutta. No tulipa luettua tämäkin
pätkä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti