Kerta toisensa
jälkeen uskovat, jotka puolustavat uskoaan oletetuin rationaalisin argumentein,
epäonnistuvat surkeasti. Modernin ihmisen on mahdotonta uskoa mitään heidän
argumenttiensa pohjalta syyllistymättä itsepetokseen. Usko ja uskonnot – mikään
niistä kymmenistä tuhansista – ei kestä kriittistä tarkastelua.
Moni uskova
väittää, että hengellisissä tilaisuuksissa aivoja ei tarvitse jättää narikkaan.
Ajatus saattaa olla hyvä, mutta rationalismi murskaa kylmästi kaikki
uskonnolliset argumentit.
Raamattu on jo perustaltaan
täysin epä-älyllinen kirja.
Jo alun
paratiisi-kertomus on epä-älyllisyydessään typerääkin typerämpi. Kaksi
alastonta ihmistä majailee puutarhassa, jonka keskellä on taikapuu. Taikapuun
hedelmät tekevät ihmisestä viisaan ja vielä lisäksi ihminen pystyisi erottamaan
hyvän pahasta, mikä puolestaan tekisi ihmisestä moraalisen olennon. (1. Moos.
3:22) Mutta älyllisyys ei sovikaan Jahven turhamaisuudelle, vaan tämä tyranni
on kieltänyt ihmistä syömästä taikapuun hedelmiä. Tarinan ”paha poika” on
käärme, joka sai ihmiset ymmärtämään ihmisyyden perustan – tiedon! Paha poika
seikkailee siitä eteenpäin Raamatussa milloin missäkin muodossa.
Mitä Pentateukin
kirjoittajat sitten ajattelivatkin, niin epä-älyllisyys on näiden Mooseksen
nimiin laitettujen kirjojen johtava ajatus. Epä-älylliset tyypit vetosivat
Jahveen ja rationaaliset ihmiset järkeen. Tarinan juoneen tietenkin kuuluu,
että rationalistit ovat pahoja. Kaikenlainen yksinkertaisuus ja suoranainen
tyhmyys ovat aina Jahve mieleistä. Rationalistit rakensivat kaupunkeja ja
kehittivät tekniikkaa. Ja taas oli Jahve ihan kyrpä otsassa! (1. Moos. 4:19-22)
Jopa ensimmäiset
puutarhan ulkopuolella syntyneet lapset joutuivat kohtaamaan maailman
kaksijakoisuuden. Toinen heppu viljeli maata, toinen taas paimensi eläimiä.
Taas oli aivan selvää, että tämä ensimmäinen heppu vitutti Jahvea. Muutamalla
teknisesti taitavalle kaverille oli mahdollista rakentaa korkea torni, mutta
tällaista teknistä edistystä Jahve piti täysin sopimattomana. (1. Moos. 11:1-8)
Jahven oli pakko
sotkea ihmisten suunnitelma ainakin Raamatun mukaan. Tämä vain kertoo Jahven
vihamissiosta ihmisiä kohtaan.
Lukemalla
Raamattu eteenpäin kerta toisensa jälkeen vihamielisyys älyllisyyttä kohtaan on
silmiinpistävä. Monissa tuon ajan kulttuureissa oli ns. viisauskirjallisuutta
ja niin oli juutalaisuudessakin. Tätä viisauskirjallisuutta voidaan kaiketi
pitää tiedejulkaisujen esiasteena. Juutalaisessa viisauskirjallisuudessa oli
kuitenkin epä-älyllisyyden vire. Sananlaskujen sepittäjä dokumentoi asian
siten, että viisautta on Jahve pelkääminen paskat housussa. (Snl. 1:7) Moraalinen
sävy dominoi tekstejä, ei suinkaan älyllinen kuten viisauskirjallisuuden voisi
olettaa.
Missään
tapauksessa ei saa luottaa ymmärrykseen ja järkeen vaan pelkästään Jahveen
riippumatta siitä, miten mielipuolinen Jahve kulloinkin sattuu olemaan. (Snl.
3:5,6) Aikakirjoissa väitetään tutkimisen vain väsyttävän ruumiin. (Aik. 12:12)
Enpä ole lainkaan yllättynyt, että vielä nykyäänkin vanhoillisimmat kristityt pitävät
tietoa harhauttavana ja jopa ihan saatanallisena. Mitä ne niissä kristityissä
oppilaitoksissa oikein opiskelevat?
Eipä kyllä
Jeesuskaan fanittanut älyllisyyttä. Hän
markkinoi agendaansa sillä, että hänen viestinsä voivat ymmärtää vain
yksinkertaiset (ja tietämättömät). Edelleen Jeesus väitti, että jumala
piilottaa ”salaisuutensa” oppineilta ja viisailta. Mikään ei ole sittemmin
muuttunut. Jokainen Raamattua ajatuksella lukenut huomaa jo aivan Raamatun
ensimmäisistä jakeista alkaen teoksen olevan silkkaa paskaa. Kuulemma täytyy
tulla lapsen kaltaiseksi ymmärtääkseen Jeesuksen paskanjauhannan, mutta nykyään
lapsetkin ovat jo niin oppineita, ettei hevonpaska uppoa heihin; paitsi jos
vanhemmat lyövät Raamatulla lapsiaan päähän.
Jeesus ei
myöskään rohkaissut ihmisiä varautumaan ja valmistautumaan tulevaisuuden
varalle, ja tämä jos mikä oli käsittämättömän typerä elämänohje. (Matt.
16:19-34) Rationaalisen ihmisen piirre on varautuminen, vaihtoehtojen arviointi
ja tarpeellisiin toimiin ryhtyminen. Jeesuksen mukaan em. oli taas heikon uskon
tunnusmerkki.
Evankeliumeissa,
sikäli kuin minä muistan, ei sanota mitään positiivista älystä.
Lopulta kukaan
muu kuin itse Paavali ei suhtautunut koulutukseen, oppineisuuteen, älyyn ja
ajatteluun vihamielisemmin; edes Jeesus ei yltänyt samoihin sfääreihin. Äijä,
jonka väitetään kirjoittaneen monta Uuden Testamentin kirjaa, onnistui
nollaamaan rationalismin aika perusteellisesti. Onneksi siitä sentään
toivuttiin, vaikka siihen menikin 1700 vuotta aikaa. Paavalin mission osa oli
välttää kaikkea älyllisyyttä, inhimillistä ajattelua. (1. Kor. 2:1-4) Kuten
Jeesuksenkin tapauksessa, Paavalin seuraajat olivat enimmäkseen
kouluttamattomia ja näitähän oli helppo höynäyttää. (1. Kor. 1:26)
Paavali julisti
hänen viestinsä olevan silkkaa hulluutta viisaille, enkä lainkaan ihmettele
miksi näin. Ajattelevat ihmisethän eivät pidä yliluonnollista ilmoitusta
pätevänä todisteena mistään yliluonnollisesta. (1. Kor. 2:13,14)
Paavalin maailma
oli kovin dualistinen: rationaalisuus oli jyrkästi vastaan hengellistä
verifioimatonta maailmaa vastaan. Järki ja usko eivät vaan sovi yhteen, vaikka
niitä onkin yritetty sovitella yhteensopiviksi vuosisatoja. Järki on voittanut
joka ainoan taistelun. Valitettavasti tässäkään ei ole säästytty ihmisuhreilta.
Myönnetään, että
vuosisatojen kuluessa (kristin)uskon puolustukseksi on kehitelty varsin
sofistikoituja apologioita. Monet merkittävät filosofit olivat kristittyjä.
Länsimaisessa kristillisessä traditiossa on ollut sinänsä varsin
mielenkiintoisiakin juonteita, mutta valitettavasti tämä suuntaus hidasti –
toisinaan jopa esti – luonnontieteiden kehittymistä.
Uskallan
väittää, että nämä henkilöt panostivat oikeisiin tietoisiin uskostaan
huolimatta. Faraday tutki sähköä ja oli harras kristitty. Sanotaan, että hän
jätti uskonsa laboratorion ovelle. Faraday kaltaiset tiedemiehet onnistuivat
tieteellisessä työssään Raamatun epä-älyllisyydestä huolimatta.
Muutamat
tiedemiehet (ja naiset) huomasivat tieteen ylivoimaisten tulosten johtavan pois
Raamatun epä-älyllisyydestä. Vähä vähältä huomattiin Raamatun perustuvan
ennakkoluuloihin, taikauskoon ja surkeaan reaalimaailman ymmärtämiseen. Jotkut
lopettivat viisaasti Jeesuksen palvonnan.
Kaikki, jotka
pystyivät ylittämään Raamatun älylle asettamat rajoitteet, saivat tehtyä
maailmasta hiukan paremman paikan koko ihmiskunnan hyväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti