perjantai 9. tammikuuta 2015

Kuka pani ja ketä?



MATTEUS 1:18-24
Jeesuksen syntymä
18 Jeesuksen Kristuksen syntymä tapahtui näin. Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. 19 Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa. 20 Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. 21 [i]Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."* 22 Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
23 -- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.24 Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen. 25 Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.”



LUUKAS 1:26-38
Jeesuksen syntymä
26 Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan 27 neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. 28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" 29 Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. 30 Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. 31 [i]Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*. 32 Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. 33 Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua." 34 Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon." 35 Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. 36 Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella -- hän, jota on pidetty hedelmättömänä! 37 Jumalalle ei mikään ole mahdotonta." 38 Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Niin enkeli lähti hänen luotaan.
Ei tarvitse olla edes kovin tarkkaavainen lukija huomatakseen näiden Jeesuksen syntymäkertomusten olevan ristiriitaisia. Tarinoiden uskottavuus on olematon. Tarvitaan rankkaa itsepetosta, jotta näitä tarinoita pystyy pitämään tosina.

Matteuksen mukaan pyhä henki eli jumala itse pani Marian paksuksi ja tämä synnytti jumalan eli Jeesuksen.
Kummallinen on myös tämän enkelin (joka sekin on täysin epäuskottava olio) ilmoitus, että tämä jumala ja tuleva jumala, jonka sitten jumala lopulta tappaa, pelastaisi ihmisen jostakin ilmiöstä nimeltä synti, jonka taas väitetään olevan jollain sekavalla tavalla myötäsyntyinen ominaisuus.
Johtopäätös on: jumala pelasti itsensä synniltä. Vaikka tarinaa vääntäisi miten tahansa, loogisesti uskottavaa siitä ei saa millään.
Oli siinä Joosefilla ihmettelemistä näiden väitteiden kanssa.

Luukas aloittaa kertomuksensa vielä sekavammalla versiolla Johannes Kastajan äidistä Elisabetista. Näyttää siltä, että Luukkaan oli aivan pakko saada Johannes Kastaja ja Jeesus näyttämään sukulaisilta. Tällainen sepite tuhoaa kaiken uskottavuuden; varsinkin kun tätä sukulaisuussuhdetta ei sen koommin Raamatussa korosteta.

Yksi huikeimmista väärennöksistä on kaksi erillistä sukupuuta, joiden perusteella Jeesus saatiin kuuluvaksi Daavidin sukuun. Tuskinpa tuolloin kovin tarkkaa kirjanpitoa pidettiin siitä kuka kuului mihinkin sukuun. Suullisena perinteenä kerrottu sukupuu on takuulla putsattu vähänkään epäilyttävistä henkilöistä: Kuka oli sukupuun kamelivaras?

Kiinnostavaa olisi tietää, onko enkeli materiaalinen vai ei-materiaalinen olento. Yhtäkään enkeliä ei reaalimaailmassa ole havaittu, vaikka moni niitä väittää nähneensä, jotkut jopa puhuneensa enkelin kanssa. Mikään ei kuitenkaan edes etäisesti viittaa siihen, että enkeleitä olisi olemassa, koska ontologinen todistus puuttuu.
Jos enkeli taas on ei-materiaalinen, niin kuinka materiaton olento kommunikoi materiaalisen elävän olennon kanssa. Tästä mekanismistakaan ei ole muuta viitettä kuin erittäin epämääräinen pyhä henki, joka itsessään on jo ei-materiaalinen henkiolento.
Voiko ei-materiaalinen olento panna Marian paksuksi. Vastaus on: Ehdottomasti ei!

Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien kirjoittajat (keitä he sitten olivatkaan) ovat vääntäneet Platonin ideoiden maailman sellaiseksi, että Platonia itseään varmasti hävettäisi sellainen vääristely. No, uskon nimissä on aina valehdeltu. Tämä taitaa olla se kaikkien uskon yhteinen ja ainoa vakio.
Tätä käsittämätöntä ”henkimaailmaa” kirkkoisä Augustinus muutama vuosisata myöhemmin vielä pönkitti niin, että platonismi oli kristillisen teologian perusta aina keski-ajalla asti. Tuomas Akvinolainen sitten paalutti Aristoteleen kristilliseen dogmiin. Siitä ei sitten seurannut mitään hyvää, ellei joku sadisti pidä inkvisitiota ihailtavana järjestelmänä.
Kumpikaan filosofinen malli upotettuna teologiaan, ei vastaa kysymykseen: Kuka pani ketä, miten, missä ja milloin?

Hupaisaa – vai surkuhupaisaa – on se, että uskovat vääntävät Vanhan Testamentin profetiat messiaasta siten, että ne saadaan jotenkuten (siis huonosti) sopimaan juuri tähän kyseiseen heppuun, Jeesukseen. Missään Vanhassa Testamentissa ei esitetä ennustetta (siis arvaustakaan) Jeesus Nasaretilaisesta. Jos Vanha Testamentti olisi totta (mitä se ei ole), niin tiukan linjan judaistit olisivat oikeassa: mitään messiasta ei ole vielä syntynyt.
Juuri tässä mielessä judaistit ovat rehellisempiä kuin kristityt. Kaikessa muussa hekin ovat ihan yhtä pihalla reaalimaailmasta kuin kristityt.

Uteliaan uskovaisen tulisi viimeistään tässä vaiheessa kysyä: Onko jumalan DNA jäljitettävissä? Tämä mahdollisuus kuitataan sillä, että kanonisoidun Raamatun mukaan Jeesuksella ei ollut lapsia, joten jumalan DNA esiintyi ainutkertaisesti vain tässä yhdessä kiertelevässä pummissa, Jeesus Nasaretilaisessa.
Ehkäpä Jeesuksella oli kunnon kiertolaisena lapsia siellä sun täällä. Nekin tarinat on siivottu pois kanonisoidusta Raamatusta. Joissain apokryfisissa kirjoituksissa sellainenkin väite on heitetty. Niin tai näin, Jeesuksen DNA ketju jää todentamatta. Joosef ei ainakaan ollut Jeesus Nasaretilaisen isä. Mutta kuka oli? Sitä emme saa koskaan tietää. Ai niin, kyseessähän onkin fiktiivinen teos, jonka juonen kannalta tällaisella seikalla ei ole ratkaisevaa merkitystä. Onpas!

Edelleenkin on epäselvää kuka pani ja ketä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti