perjantai 9. tammikuuta 2015

Raamattukritiikkiä 9.1.2015



1. Moos. 20:1 – 22:24
Tarinan alussa kerrotaan Abimelekista. Tässäkin – kuten monessa muussa – Raamatun kohdassa yritetään osoittaa, että jonkin, usein kuvitteellisen, rikkeen takia pitää rukoilla. Näiden rukousten vielä oletetaan vaikuttavan jotenkin johonkin ei-materiaaliseen taivaalliseen taikaukkoon, joka puolestaan toimii jotenkin ja vielä usein luonnonlakien vastaisesti.
Seuraavaksi tarinassa syntyy Aabrahamin poika Iisak. Tämän jälkeen Saara pakottaa Aabrahamin ajamaan pois ensimmäisen poikansa Ismailin ja tämän äidin Haagarin. Tämä kaksikko häipyy erämaahan. Saara oli aika suvaitsematon nainen. Ei onnistunut toimiva uusperhe tuolloin.
Ei ihme että muslimeja vähän vituttaa, mikäli he ottavat tosissaan väitteen siitä, että he polvetuvat Ismailista.
Lopulta Jahve tekee taas liittoja. Outoa käytöstä täysin oikeudenmukaiseksi väitetyltä oliolta: Jahve ottaa kantaa toisten puolesta toisia vastaan kevyin perusteluin.
Ihan lopuksi kerrotaan tarina siitä, kuinka Aabraham on valmis uhraamaan poikansa Iisakin. Jumala, joka edes leikittelee ihmisuhrin tarpeellisuudella, on täysin läpimätä moraaliton paskiainen!

Matt. 7:15 -29
Jaksossa esitetään pateettinen vertaus puusta ja sen hedelmistä. Tätä vertausta uskovat käyttävät pönkittääkseen egoaan; niin, sitä voidaan kutsua myös uskon vahvistamiseksi.

Ps. 9:1 – 12
Tässäkin psalmissa niin kovasti sorretut jatkavat loputonta ruikutustaan. Kun kostoa (tai oikeutta) ei saada tässä elämässä, niin oikeus toteutuu jossakin tuonpuoleisissa sfääreissä. Taikauskoa, toiveajattelua ja nämä ovat vieläkin uskon perusteita.
Olisikohan uskovien aika ryhtyä realisteiksi?

Snl. 2:16 – 22
Vähän samaa meininkiä kuin tuossa yllä olevassa psalmissa. Vertauskuvana pidetään irstasta naista. Kyllä ovat nämä Aabrahamista juontuvat kolme moneteistista uskontoa seksuaalikielteisydessä vertaansa vailla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti