Perisynti on
ajatuksena hölmö ja järjetön. Tämä on kovin tyypillistä Raamatulle. Kirja on
täynnä hölmöjä järjettömyyksiä. Jotkut jutuista saattavat olla jopa
vaarallisia; ainakin jos niihin uskoo.
Oikeastaan väite
siitä, että perisynti olisi jokin olemassa oleva ja jollain (maagisella?)
tavalla periytyvä ominaisuus on absurdi ja järjetön. On pelkkää taikauskoa,
että jossain historian hämärissä jossain olisi ollut henkilöt nimeltä Aatami ja
Eeva. Kaiken lisäksi he olivat ainoat ihmiset koko maailmassa. Ilmeisesti
uskovat ovat sen luokan masokisteja, että he voivat kiduttaa järkeään uskomalla
taas kerran (!) humpuukiin.
Synti on tämän
uskomuksen mukaan siirrettävissä henkilöltä toiselle: Aatamilta kaikille
ihmisille ja myöhemmin ihmisiltä Jeesukselle. Tämä taas on kaiken
vastuullisuuden vastaista. Minä kyllä voin maksaa X:n velat, minä voin lusia
X:n puolesta vankilatuomion, mutta en voi kantaa X:n puolesta hänen vastuutaan.
Sijaisuhrin idea on moraalisesti kestämätön. Ajatus siitä, että Aatamin tekevän
rikkeen takia tarvitaan ihmisuhri (Jeesus-keissi) on jo pelkkänä ajatuksena kuvottava.
Kristinuskossa ja Islamissa toisten synnit ovat kenelle tahansa tappavia.
Perisynti on
absurdissa järjettömyydessään uskomaton ja silti siihen uskovat miljoonat ja
miljardit ihmiset. Järki tappaa uskon. Tästä syystä järkevä rationaalisuus on
uskon suurin uhka. Järjenkäyttöä ei suositella uskoa ja uskontoa koskevissa
kysymyksissä. Miljoonat uskovat painiskelevat syyllisyydentunnon kanssa vain
sen takia, että he uskovat Aatamin tehneen jotain, jonka takia myös he ovat
syyllisiä. Järkevä ihminen jo ymmärtää yksinkertaisen päättelyn perusteella,
että synti ei ole geneettisesti, eikä millään muullakaan tavalla, periytyvää.
Perisynti on
ristiriidassa myös oikeudenmukaisuuden kanssa. Rikkeen tai rikoksen tekijä
ansaitsee rangaistuksen tuomioistuimessa. Tämän uskovatkin hyväksyvät, mutta
ihmiset, sekä kollektiivisesti että yksilöinä, joutuvat vastaamaan teoista,
joita he eivät ole tehneet, jollekin jumaloliolle. Tässä on sekä jumalan että
uskovien oikeustaju pahasti vinksahtanut.
Jos väitetään
kaikkien ihmisten olevan syntisiä, niin tämä tekee niistä ihmisistä, jotka
eivät ole kuulleetkaan synnin käsitteestä, rikollisia ilman, että heidän olisi
mahdollista korjata rikolliseksi luokiteltua käytöstään. Täten synti,
sellaisena kuin se uskovien kesken pääsääntöisesti käsitetään, on pelkkä
farssi. Evankeliumi on vain loukkaavaa niiden ihmisten kannalta, jotka eivät
ole sisäistäneet synnin käsitettä. Täten jumalan säätämät lait ovat osoitus
vain tyranniasta.
Ihminen voi olla
– ja onkin – moraalinen olento ilman synnin käsitettä. Rike on rike, rikos on
rikos, eikä siinä ole mitään, mikä loogisesti saisi aikaan vastuun syntymisen
jotakin jumalaolento kohtaan. Ihmiskunta on täysin kykenevä ratkomaan
vastuullisuutta koskevat kysymykset ilman taivaallista tyrannia.
Synnin varjolla
markkinoidaan myös perusteetonta pelastusoppia: Koska jokainen ihminen on
syntinen, ihminen tarvitsee pelastusta; ei synniltä vaan kadotukselta (mitä se
sitten lieneekään). Tämäkin on todella typerää. Koska ihminen toimii luonteensa
mukaan olemalla syntinen, hän tarvitsee pelastuksen hänet luoneen olion
vihalta.
Tämä taas täysin
naurettavaa ja tekee jumalasta klovnin, joka pelleilee ihmisten kustannuksella.
Klovni ei lopulta ole edes hauska, vaan paljastuu hyvin pian sadistiseksi
paskiaiseksi.
Jos joku
tarvitsee pelastusta niin Jahve. Jahven uskottavuus on niin pohjamudissa, että
epäilen onko Jahve edes pelastettavissa. Jahven aika on käynyt vähiin.
Oikeastaan koko Jahve joutaa jumalten tunkiolle.
Ongelmalliseksi
perisynnin tekee se, että Aatamilla ei voinut olla käsitystä oikeasta ja
väärästä ennen hedelmän syömistä. Vasta hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä sai
Aatamin ja Eevan näkemään hyvän ja pahan, oikean ja väärän, eron. Ilman tämän
kognitiivisen eron ymmärtämistä myöskään Jahven käskyn velvoittavuus ei ollut
Aatamin käsityskyvyn puitteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti