sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Raamattukritiikkiä 4.1.2015



1 Moos. 8:1 – 10:32
Tässä pätkässä kerrotaan vedenpaisumuksen lopusta ja sitä seuranneista jälkipeleistä. Juttu on nin kaluttu loppuun kaikkine biologisine implikaatioineen. Tarina on niin epäjohdonmukainen, että myötähäpeän tunne on vallitseva tunne niitä kohtaan, jotka pitävät tarinaa kirjaimellisena totena.
Kreisein kohta löytyy 9. luvusta, jossa Nooa veti kovat kännit. Jos vähän venyttää mielikuvitusta, niin Nooalla oli homoseksuaalinen känninen yhdyntä poikansa kanssa. Ehkäpä tarinan sepittäjä ei vaan kehdannut merkitä sitä muistiin.
10. luvussa aletaan lisääntyä vauhdilla. Ihmiskunnan uusi alku sikisi siis sukurutsasta. Muita ihmisiä kuin arkissa olleet ei ollut. Kysymys kuuluu: Kuka piti yksityiskohtaista kirjaa Nooan suvun lisääntymisestä vedenpaisumuksen jälkeen?

Matt. 4:12 – 25
Jeesuksen elämäntarinan ydinkohdan muodostaa toistuvasti tämä ja vastaavat: ”… Tämä tapahtui, että toteutuisi profeetta Jesajan sana…”
Tarina on sepitetty niin, että Jeesus on saatu sopimaan Vanhan Testamentin profetioihin. Oikeasti mitään kuvatuista tapahtumista tapahtui sellaisenaan. Nämä väärennökset ajavat koko Uuden Testamentin sisäiseen loogiseen ristiriitaan varsinkin kun monia Vanhan Testamentin jakeita joko siteerataan väärin tai ne väännetään tarkoituksellisesti sopimaan Messias-profetioihin. Tämä taas vaatii rajua verbaaliakrobatiaa.
Tässä tekstikatkelmassa Jeesus myös ryhtyi kierteleväksi pummiksi. Samaan aikaan Galileassa kierteli myös muita pummeja. Eipä ollut Jeesus tässäkään asiassa mitenkään omaperäinen.

Ps. 4:1-9
Jälleen kerran on ruikutus laitettu Daavidin nimiin. Psalmissa ruikutetaan maagisen taivasukon perään ja annetaan totuudelle ja valheelle aika erikoisia merkityksiä.

Snl. 1:20-23
Tätä markkinoidaan kutsuna viisauteen, mutta tekstistä ei löydy viisautta. Aivan turhaa retoriikkaa, jonka ei voi edes uskoa vedonneen edes aikalaisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti