Ockhamin partaveitsi on periaate, jonka
mukaan ilmiötä selittävien tekijöiden määrän tulee olla mahdollisimman
vähäinen. [1] Partaveistä voidaan kutsua myös säästäväisyyden periaatteeksi,
koska partaveitsi leikkaa teoriasta tai ontologiasta pois ylimääräiset
oletukset. Yksinkertaisuus on usein ilmiön paras selitys, eivätkä lisäoletukset
tee muuta kuin mutkistavat selitystä. On kuitenkin huomattava, että kahdesta
kilpailevasta teoriasta molemmat saattavat olla vääriä.
Ockhamin
partaveistä voidaan perustella: 1) esteettisesti tai käytännöllisesti, 2)
empiirisesti, 3) falsifioituvuusperusteen mukaan, 4) informatiivisuusperusteen
mukaan, 5) loogisuusperusteen mukaan, ja 6) todennäköisyysteoreettisten
perusteiden mukaan. [2]
Näistä seuraa,
että tieteellisessä menetelmässä valitaan kahdesta teoriasta teoria, joka
käyttää vähemmän oletuksia silloin kun nämä kaksi teoriaa selittävät saman
havaintoaineiston yhtä hyvin.
Ockhamin
partaveitsestä seuraa myös positiivisen väitteen esittäjän todistustaakka. [3]
Lukuisat ihmiset ovat väittäneet nähneensä enkeleitä, jotkut myös väittävät
puhuneensa enkelien kanssa. Kuitenkaan koskaan, kukaan ei ole pystynyt
todistamaan enkelien olemassaoloa. Ockhamin partaveitsi toimii. Partaveitsi
liittyy eliminatiiviseen materialismiin siten, että vaikka joidenkin
henkilöiden ”arkipsykologia” väittää enkeleitä todellisiksi, niin ne tulee
leikata pois ei-materiaalisina entiteetteinä. [4]
Teologit ovat
pohtineet sellaisiakin kysymyksiä kuin enkelien siipien kärkiväli ja montako
enkeliä mahtuu istumaan (vai oliko se tanssimaan?) nuppineulan päähän. Kaikilta
tällaisilta enkeliolioilta Ockhamin partaveitsi katkaisee siivet: vähiten
oletuksia käyttävä selitys havainto-aineistoon perustuen on se, että enkeleitä
ei ole. Ockhamin partaveitsi tekee taas tuhojaan enkelien keskuudessa.
Enkeleistä
voidaan puhua esimerkiksi seuraavasti: Millaista on kuulla enkelin puhuvan?
Millaista on olla enkeli? (Tällaistakin ovat teologit oikeasti pohtineet.)
Kyseessä ovat kvaliat. [5] Kvaliat ovat kuitenkin subjektiivisia ja ne voidaan
käsittää mielen itsensä tuottamiksi; so. voin kuvitella ja enkelin ja sille
erilaisia laadullisia attribuutteja, vaikka en usko enkeleihin
todistusaineiston puuttuessa. No, enkeleiden sanotaan karttavan
laboratorio-olosuhteita, mutta tämä on vain helppo tapa sysätä enkelien
ontologinen todistettavuus syrjään.
Taannoisessa
blogipostauksessani käsittelin enkelin ilmoitusta Marialle ja Joosefille sekä
Matteuksen että Luukkaan evankeliumin mukaan. Kenelle enkeli oikeastaan kertoi
ensimmäisenä Marian raskaudesta? Hämmentävää, että jumalan pojaksi syntyvän
Jeesuksen lähtökohdat ovat näin ristiriitaiset.
Ockhamin partaveitsi toimii tässäkin tilanteessa: leikataan pois oletus
neitseellisestä sikiämisestä, koska sellaista ei ihmiskunnan historiassa ole
tapahtunut, eikä mikään havaintoaineisto viittaa, että sellaista tulisi
tapahtumaankaan.
Maria oli vain
harrastanut seksiä jonkun kanssa, mutta tarina ei kerro kenen kanssa.
Neitseellinen sikiäminen oli tuon aikaisessa kertomusperinteessä muutenkin aika
yleistä. [6]
Kristillisessä
kertomusperinteessä enkeleiden sanotaan majailevan taivaassa, mutta enkelit
aika ajoin vierailevat maassa toimittaen milloin mitäkin tehtävää. On
epäselvää, kuinka ei-materiaalinen olento pystyy kausaalilakien puitteissa
vaikuttamana fysikaaliseen maailmaan. Enkeleillä väitetään olevan mystisiä
voimia, mutta näiden voimien toimintamekanismi on sekin epäselvä. Partaveistä
käyttämällä päädytään siihen johtopäätökseen, että enkeleillä ei ole
havaittavaa vaikutusta jo pelkästään siitä syystä, että enkelien olemassaolo on
tarpeeton lisäoletus.
Samaan tapaan
kuin itse pääjehu Jahve, enkelit asettuvat jonkin puolelle ja jotakin toista
vastaan esimerkiksi taistelutilanteessa. Kuitenkaan sotahistoria ei tunne
ainuttakaan tapausta, jossa enkelillä tai enkeleillä olisi ollut vaikutusta
taistelun lopputulokseen.
Ehkä tunnetuin
enkeli on langennut enkeli, Lucifer, valontuoja. Kristittyjen keskuudessa jo
pelkästään tuon nimen lausuminen aiheuttaa jos ei nyt kauhua, niin ainakin
pelkoa. Hämmästyttävää, että kaikesta enkelien vastaisesta todistusaineistosta
juuri Luciferilla oletetaan olevan aivan erityiset voimat.
Tämänkin enkelin
aika monet väittävät tavanneensa henkilökohtaisesti. Usko Luciferiin kuuluu
kyllä enemmän psykiatrian alaan kuin vakavasti otettavan arkikokemuksen
piiriin.
Pystyn
tuottamaan Luciferin kognitiivisena kategoriana samaan tapaan kuin minkä
tahansa jumalan, mutta sellaiseen uskominen todellisena reaalimaailman
vaikuttajana on melko harhaista. Tällöin ko. ihmisen läheisten tulisi huolestua
ja ohjata tuo harhainen ihminen oikean lääketieteen pariin. Ockhamin
partaveitsi toimii taas mainiosti: henkien manaaminen on turhaa ja tarpeetonta,
koska silloin joudutaan tekemään lisäoletus henkien olemassaolosta.
Nykyisin enkeleitä
taidetaan tavata vain herätyskristillisten piirissä. Arkikokemus on ihmisten
parantuneen koulutustason myötä siirtänyt enkelit marginaaliin. Vain tietyn
presupposition omaavien parissa enkelit nähdään vaikuttavina reaalisina
olioina.
Enkelien todellisena
pitäminen ei pelkästään naivia vaan jopa noloa.
VERRKOLÄHTEET
[1] [2] Ockhamin
partaveitsi
[3] Todistuksen
taakkaa
[4]
Eliminativismi
[5] Kvalia
[6] Miraculous births
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti