Jos nuoren maan
kreationisteille (YEC) voi suositella yhtä kosmologiaa käsittelevää kirjaa,
niin sen täytyy olla Kari Enqvistin Ensimmäinen
sekunti (2014).
Kirjassa Enqvist
käy läpi maailmankaikkeuden alun ensimmäisen sekunnin tapahtumia kertoen mitä
tieteellinen tutkimus on tähän mennessä saanut selville tapahtumien kulusta,
mitä oletetaan tapahtuneen ja millä asioilla voidaan spekuloida. YEC:n
kannattajien näkökulmasta on katastrofaalista, että mitään luojajumalaa ei
tarvita. Kuten Laplace sanoi jumalasta Napoleonille: ”Se on hypoteesi, jota en
tarvinnut.” Joidenkin vakaumuksellisten uskovien kannalta saattaa olla
lohduttavaa, että Enqvist siteeraa toisinaan Raamattua. Hän ei kuitenkaan ota
kantaa lauseiden totuuteen.
Enqvist esittää kosmologiset
faktat: kosminen inflaatio on fakta. Tästä ei seuraa mikään normatiivinen
lause; so. kosmologisesta inflaatiosta ei voida johtaa arvoja koskevaa
väitettä. On yhtä mieletöntä sanoa: a) maailmankaikkeuden ensimmäisen sekunnin
aikana tapahtui kosminen inflaatio, joten meidän tulisi tehdä hyvää, tai b)
maailmankaikkeuden ensimmäisen sekunnin aikana tapahtui kosminen inflaatio,
joten meidän tulisi tehdä pahaa. Siitä miten asiat ovat – tai miten ne ovat
olleet – ei voida päätellä miten niiden tulisi olla. Humen giljotiini toimii
erinomaisesti kosmologisissa kysymyksissä.
Kreationismin
kannalta on ongelmallista se, että kreationismi ei pysty vastaamaan
kysymykseen: Miten ei-materiaalinen olento loi materian? Kreationistien kulunut
argumentti siitä, että ei-mistään ei voi syntyä jotain, on luomisen kannalta
surkuhupaisa, eikä Enqvist vaivaudu edes ottamaan kantaa näin typerään
argumenttiin.
Kysynkin
teisteiltä: Kuinka tapahtui jonkin luominen ei-mistään. Tässä yhteydessä
tarkoitan absoluutista tyhjiötä, jossa ei ollut edes energiaa tai
vähäisintäkään kvanttiheilahtelua? Miten kaikkialla oleva luojajumala loi
itsensä sisältä ei-materiasta materiaa. Vietynä loogiseen johtopäätökseen tämä
päättely johtaa panteismiin, eikä persoonalliseen jumalaan.
Jotta voitaisiin
puhua luomisen objekteista, jumalan on oltava näiden objektien ulkopuolella.
Muussa tapauksessa tämä luojajumala olisi luonut itse itsensä.
Argumentti
siitä, että jumalalle on kaikki mahdollista, johtaa loogiseen umpikujaan siinä,
että myös negaatiot tulevat jumalalle mahdollisiksi. Tässä tapauksessa emme
koskaan voisi puhua varmuudella hyvästä jumalasta, jos on mahdollista, että
jumala onkin paha. Ei voi olla olemassa edes kriteereitä, joilla jumalan
hyvyyttä/pahuutta voitaisiin arvioida.
Kovan linjan
teistit väittävät, että universumin mittasuhteet olisivat jollakin tavalla
todiste luojajumalasta. Väitteen esittäjälle mittasuhteet ovat ongelma, ei
esimerkiksi Enqvistin kaltaiselle kosmologille. Ei minunkaan ole vaikea
käsittää maailmankaikkeuden kokoa. En myöskään ahdistu maailmankaikkeuden
koosta kuten jotkut kreationistit.
Juuri
maailmankaikkeuden koko tekee esim. kosmologiasta mielenkiintoisen. Voin
hämmästellä universumia ilman oletusta luojajumalasta. Ockhamin partaveitsi on
tehokas ase luomista vastaan: Ei pidä olettaa enemmän kuin on tarpeen. Oletus
jumalasta vie kosmologian sellaisille raiteille, että joudutaan aina olettamaan
jotain, jotta luominen, sellaisena kuin se Raamatussa esitetään, olisi millään
tavoin mahdollinen.
Enqvistin kertoma
universumin ensimmäisen sekunnin historia on mielenkiintoinen. Kvarkit,
skavrikit, materia ja antimateria ovat jokaiselle hieman fysiikkaan
perehtyneelle tuttuja. Enqvist esittää alkeishiukkasten ja luonnonlakien
toiminnan ilman matemaattista mallintamista. Näinkin asia voidaan toki esittää,
vaikka on myös mielenkiintoista seurata miten mallintaminen suoritetaan
formaalilla matematiikan kielellä.
Noudetaanpa
ensimmäisen sekunnin historiassa millaista tieteellistä esitystapaa tahansa,
niin jumala joutuu aina nurkkaan ajetuksi. Teistit ovat kehittäneet jos
jonkinlaista luomista tukevaa argumenttia, mutta jokainen niistä on ollut jo
perustaltaan kestämätön: epätosista premisseistä voi johtaa vain epätosia
johtopäätöksiä.
Vaikka jumalan
olemassaolon puolesta voitaisiin tehdä edes auttavasti pitävä väite, niin
sellaista ei saada aikaiseksi luomisesta. Kosminen evoluutio on fakta;
tosiasiallisuus on niin vakaalla pohjalla, että kosmisen evoluution kiistäminen
vaatii melkoista älyllistä epärehellisyyttä.
Kaikkea ei toki
tiedetä. Tämän Enqvist mielellään myöntää. Kosmologia on kuitenkin antanut niin
paljon vastauksia ennen metafysiikkaan kuuluneisiin kysymyksiin, että
todennäköisyys millekään ”God-did-it”-argumentille alkaa olla nollan luokkaa.
Kaikkeen ei ehkä
koskaan saada vastauksia. Tämä vaikuttaa täysin mahdolliselta kosmologiselta
skenaariolta. Aukkoja on turha täyttää jollakin mielikuvituksellisella
taivasukolla. Voimme sanoa: ”Emme tiedä, mutta tutkimme asiaa!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti