Humen giljotiini
on yksi nerokkaimmista filosofisista konstruktioista. Hume itse ei käyttänyt
asiasta termiä giljotiini. Humen giljotiinista alettiin puhua vasta
1900-luvulla.
Humen
giljotiinin nerokkuus on sen yksinkertaisuudessa. Lyhyesti Humen giljotiini
voidaan ilmaista seuraavasti: 1) tosiasioista ei voi johtaa arvoja, 2)
Tosiasiaväitteistä ei voi johtaa arvoasetelmia, 3) siitä miten asiat ovat, ei
voida johtaa miten niiden tulisi olla 4) olemislauseista ei seuraa
normilauseita.
Kohta 1) voidaan
muotoilla esimerkiksi seuraavasti: Norsusta ei voi johtaa rottaa.
Tämä kumoaa
teistisen vääristyneen käsityksen evoluutiosta. Olettaen että jokin jumala on
olemassa, jumalasta ei selvästi voida johtaa ihmistä. (Ei vaikka esimerkiksi
kreationistit näin väittävätkin perustuen Raamatun kertomukseen luomisesta.
Johtosuhdetta ei ole.)
Kohta 2) voidaan
muotoilla seuraavasti: Minä asun Suomessa (tosiasiaväite). Kannatan
kristinuskoa sen hyvyyteen takia.
Tosiasiaväitteen
ei tarvitse olla tosi (mitä se kyllä on), eikä arvoasetelman eettisesti oikein.
Kristinuskon hyvyys on näet kyseenalainen, minkä olen jo monissa aiemmissa
postauksissa postuloinut.
Kohta 3) on
juuri sitä mitä se sanoo. Tästä voidaan päätellä, että esimerkiksi
normatiiviset profetiat ovat huuhaata.
Kohta 4)
tarkoitta mm. sitä, että tosiasiaväitteet ja arvoasetelmat eivät kata kaikkia
suomen kielen lauseita: huudahduksia, joitakin kysymyksiä jne.
Tieteen
arvovapauden puolustajat vetoavat usein Humen giljotiiniin (Niiniluoto 1983,
316) Tieteellä ei ole tämän mukaan normatiivista sisältöä ja tieteen tehtäväksi
tulee asettaa tosiasioita koskevan tiedon hankkiminen. (En osaa arvioida
koskeeko Humen giljotiini myös tieteen sovelluksia.)
Niiniluoto( ibid. 317) esittää, että tosiasioista ja
arvoista voidaan yhdessä tai yhdistettyinä johtaa normeja. Päätösteoria ainakin
osittain perustuu tälle idealla. Koska lause ”jumala on olemassa” ei ole
tosiasialause, siitä ei voi johtaa edes arvoihin (kristillisiin tai muihin)
perustuvaa normia. Tämä sulkee pois ”kreationistisen tieteen”.
Päätösteorian
idea sisältää implisiitisti myös ajatuksen siitä, että tunnettaessa jonkun
tosiasioita koskevat uskomukset ja preferenssit, niin tästä voidaan
laskea/päätellä, mitä ko. kannattaa tehdä.
Täten voidaan
muotoilla normeja, joita Niiniluoto (ibid.,
317) kutsuu teknisiksi normeiksi. Tekniset normit ovat muotoa:
(1)
Jos haluat A:ta, sinun on tehtävä X.
Toisin kuin
absoluuttisilla normeilla (Sinun on tehtävä X) kuvattu tyyppi on
totuusarvoltaan tosi tai epätosi, ja niitä voidaan perustella pelkästään tosiasioilla.
Ainakin
periaatteessa arvovapaan tieteen tuloksiksi voidaan hyväksyä sellaiset väitteet
kuin:
-
Jos haluamme rauhaa, meidän on hillittävä
asevarustelua.
-
Jos haluamme parantaa kansanterveyttä, tupakointia on
vähennettävä.
-
Jos haluamme lisätä kansalaisten tasa-arvoisuutta, on
lisättävä lähidemokratiaa.
Niiniluoto
(1983, 1317) sanoo edellisten kaltaisten tuloksien olevan toimenpidesuosituksia. Päätösteoria osoittaa joidenkin arvostusten
olevan mukana tieteen käytännön sovellutuksissa. Näitä sovellutuksia voidaan
kutsua praktikaalisiksi utilitieeteiksi
Tästä ei
kuitenkaan seuraa, että hyväksyttäessä tieteellinen tieto, tieto olisi
pelkästään arvosidonnaista: päätös hyväksyä hypoteesi voidaan perustella
tieteen kriteerien (episteemisten
utiliteettien) mukaan.
skepsis.fi
–verkkosivuston mukaan David Hume on ilmaissut kantansa teoksessaan A treatise of human nature (1739)
seuraavasti: ”En voi pidättäytyä lisäämästä näihin päätelmiin havaintoa, jolla
voidaan, ehkäpä, nähdä jonkinlaista merkitystä. Jokaisessa kohtaamassani
moraalijärjestelmässä olen aina huomannut, että kirjoittaja etenee jonkin aikaa
tavalliseen päättelytapaan, ja osoittaa Jumalan olemassaolon tai tekee
huomioita ihmiselämästä; sitten täysin yhtäkkiä huomaan hämmästyksekseni, että
tavallisten väitteiden ’on’ ja ’ei ole’ sijaan en kohtaa yhtäkään väittämää,
johon ei liity ’pitäisi’ tai ’ei pitäisi’. Muutos on huomaamaton, mutta
kuitenkin merkittävä. Sillä tämä ’pitäisi’ tai ’ei pitäisi’ ilmaisee jonkin uuden
suhteen tai väitteen, ja olisi välttämätöntä, että se tulisi havaita ja
selittää, ja samaan aikaan tulisi perustella, mikä näyttää täysin
käsittämättömältä, kuinka tämä uusi suhde voidaan johtaa muista, jotka ovat
täysin erilaisia sen kanssa. Mutta koska kirjoittajat eivät yleensä hyödynnä
tätä varausta, aion suositella sitä lukijoille, ja uskon, että tämä pieni
huomiointi muuttaisi kaikkia sivistymättömiä moraalijärjestelmiä ja näyttäisi
meille, että paheen ja hyveen ero ei löydy ainoastaan asioiden suhteista,
eivätkä ne ole järjellä pääteltävissä.” [1]
Esimerkiksi
uskonnollisten arvojen säilyttämistä, ei voida perustella nykyisin
vallitsevilla uskonnollisilla arvoilla. Jonkin hyväksyttävyys ei riipu ilmiön
olemassaolosta tai syntymekanismista. Pohdittaessa eettisiä suhtautumistapaa
johonkin ilmiöön, kyseessä on ns. naturalistinen
virhepäätelmä, koska tosiasioista johdetaan arvoja.
On myös
huomioitava ns. Humen puntari. Sen mukaan: ”…mikään todistus ei ole riittävä
varmistamaan ihmettä, ellei todistus ole sitä laatua, että sen erheellisyys
olisi vielä ihmeellisempi kuin se seikka, jota se koettaa varmistaa; ja
siinäkin tapauksessa todistusperusteet kumoavat toinen toisensa, ja vahvempi
niistä antaa meille ainoastaan sen verran varmuutta kuin sille jää voimaa
heikomman tultua siitä vähennettyä. Kun joku kertoo minulle nähneensä vainajan
palanneen elämään, niin minä heti itsekseni harkitsen, kumpi on
todennäköisempää: että tämä ihminen joko pettää minua tai on tullut petetyksi
taikka että hänen kertomansa seikka tosiaan on tapahtunut. Minä punnitsen
toista ihmettä toista vastaan; ja riippuen siitä, minkä todistuksen havaitsen
vahvemmaksi, lausun ratkaisuni, aina hyljäten suuremman ihmeen. Jos hänen
todistuksensa erheellisyys olisi suurempi ihme kuin hänen kertomansa tapahtuma,
silloin, mutta vasta silloin saattaa hän vaatia puolelleen uskoani eli hyväksymistäni”.
[2]
Johtopäätös on
seuraava: Jos väitteen puolesta puhuvien seikkojen virheellisyys on
todennäköisempää kuin väitteen totuus, niin väite tulisi Humen puntari mukaan
hylätä. Ja koska viisas suhteuttaa aina uskomuksensa todistusaineiston
mukaiseksi, niin hyväksytyn kannan varmuudesta on vielä vähennettävä vastakkaisen
kannan todennäköisyys.
LÄHTEET
Niiniluoto,
Ilkka (1983) Tieteellinen päättely ja selittäminen.
Helsinki: Otava
VERKKOLÄHTEET
[1] Humen
giljotiini
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/humen_giljotiini.html
[Saatavilla 11.1.2015]
[2] Humen
puntari
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/humen_puntari.html
[Saatavilla 11.1.2015]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti