keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Raamattukritiikkiä 7.1.2015



1. Moos. 16:1 – 18:9
Tarinassa Aabraham survaisi orjaansa ja tästä syntyi Ismail. Orjien asema oli kehno. Karannutta orjaa enkeli(!) käski palaamaan takaisin, vaikka tätä kohdeltiin perin kehnosti.
Orjien pitäminen on yksi Raamatun vastenmielisimmistä ilmiöistä, eikä sitä voi puolustella ”ajan hengellä”.
Tarinan jatkuessa tämä Jahve käskee Aabrahamia silpomaan suuren joukon miesten sukupuolielimiä. Tätä kutsutaan ympärileikkaukseksi, mikä sekin on yksi Raamatun vastenmielisistä ilmiöistä. Mitä Jahve sai tai on saanut suuresta määrästä esinahkoja. Sukuelinten silpomisella ei voi olla edes positiivista symboliarvoa.
On suorastaan primitiivistä, että menetelmä on vieläkin käytössä ja ihan laillisesti.
Noin satavuotiaat Aabraham ja Saara alkavat lisääntyä urakalla. Ja sitten Saara nauroi.

Matt. 6:1-24
Jaksoon sisältyy Isa meidän –rukous, joka sekin on osoitus vastenmielisestä orjamoraalista. Taisi olla Aristoteles, joka sanoi, että orjalla voi olla vain orjan hyveet. Raamatussa ei orjalla eikä orjanomistajalla ole hyveitä, sillä orjuus ei ole hyve, vaikka tämä Jahve sen ihan itse valtuuttaisikin.
Jakso loppuu surkeaan kitinään maallisten aarteiden kokoamisen turhuudesta. Tällainen hölynpöly voi upota vain yksinkertaisiin tai päänsä uskonnolla sekoittaneisiin ihmisiin.
Jokainen rationaalinen ihminen pyrkii tekemään elämästään siedettävän jättäen täysin epävarmat ”tuonpuoleiset” aarteet typeryksille.
Tuonpuoleiset aarteet ovat moraaliton kannanotto, jolla ihmistä pyritään estämään olemasta se mikä hän on – ihminen. Orjuuttamisen tapa se on nuo tuonpuoleiset aarteetkin.

Ps. 7:1 – 18
Tässä mennään teemalla ”rukous vihollisen ahdistaessa”. No tehkää jotain älkääkä vain rukoilko. Jos jäätte poteroihinne rukoilemaan, niin mitä suurimmalla varmuudella pääsette hengestänne. Eikä se ole edes marttyyrikuolema.

Snl. 2:1 – 5
Tässä mennään otsikolla ”viisaus varjelee pahasta”. Tämä on totta, jos viisaudella tarkoitetaan typerien uskomusten karttamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti