Otsikon nimeämällä
henkilöllä on kotisivut, joissa hän esittää fundamentalistista propagandaa.
Siihen hänellä toki on oikeus. Paavolan argumentit ovat vain niin surkeita,
että epäilen Puuha-Peten nauravan itsekin omille jutuilleen.
Pete on
spämmännyt eri keskustelupalstoille linkkejä omille sivuilleen. Paavolan Pete
haluaa huomiota hintaan mihin hyvänsä. Pönkittääkseen propagandaansa Pete
esiintyy evankelistan ottein. Lisäksi heppu esiintyy jonkinlaisena
raamatuntuntijana ja – opettajana. Paavolan kirjoituksista paljastuu hepun
teologinen oppimattomuus.
Annetaan nyt
Petelle vähän huomiota ja tarkastellaan hänen kirjoituksiaan. Aloitetaan
jutusta nimeltä ”Raamatullinen uskoon tuleminen”.
Heti aluksi Pete
esittää seuraavan argumentin: ”Raamatun
sanan totuuden mukaan on kuitenkin vain yksi tapa miten ihminen tulee uskoon.
Pyrin tuomaan esille kirjoituksessani sen mitä Raamattu opettaa tästä aiheesta.”
Pete olettaa
hänellä olevan absoluuttinen tieto asiasta. Pete kyllä kehottaa ihmisiä
testaamaan kirjoitukset Raamatun valossa, mutta keskustelupalstoilla Puuha-Pete
ei juuri suvaitse eriäviä mielipiteitä. Paavola kompuroi jo lähtötelineissä.
Puuha-Pete
jatkaa: ”Raamatun opetus on todella
selkeä siitä, että ihmisen on tultava uskoon, eli tehtävä henkilökohtainen päätös
sydämessään uskoa Herraan Jeesukseen.”
Viisi minuuttia
sitten päätin tulla uskoon ja nyt olen jo luopunut uskosta, koska luin
Raamattua todeten sen olevan satuja ja tarinoita. Ei vakuuta tämäkään Peten
argumentti.
Joka ainut
kerta, kun kuulen ”sydämen usko” (tai vastaavan ilmaisun), niin repeän nauruun.
Sydän on lihas, joka ei tunne mitään. Prosessointi tapahtuu aivoissa! On
kummallista, että tämä tapa käyttää kieltä on elänyt sitkeästi.
Pete jatkaa
väitteellä, että ihminen tarvitsee jotain tarkemmin määrittelemätöntä
parannusta. Tämä argumentointitapa on kovin tyypillistä kusettaville uskoville.
On jopa säälittävää, että jotkut vielä ottavat tällaiset väitteet tosissaan.
Epämääräiseksi
jää Peten väite siitä, että parannus tarkoittaa mielen muutosta, ajattelua
jumalan tahdon mukaisella tavalla. Raamattunsa lukeneet tietävät, että tästäkin
saadaan aikaan mojova riita, koska oletettu jumalan tahto on kovin
tulkinnanvarainen. Paavolan tulkinta on vain yksi monista. Säälittävän surkean
retoriikkansa Puuha-Pete yrittää peittää heittämällä joukkoon kreikankielisiä
sanoja. Tämä ei mitenkään vahvista Peten argumentteja – päinvastoin. Pete vain
osoittaa oppimattomuutensa.
Aiemmin esittämänsä
uskoontulon metodin (henkilökohtaisen päätöksen), Pete kumoaa sanomalla: ”Kun ihminen on tullut Jumalan armosta
uskoo, niin vasta sen jälkeen hän menee vesikasteelle.”
Nyt Peten
logiikka pettää. Tai sitten Pete ei ole lainkaan ajatellut, mitä hän pari
kappaletta aiemmin oli kirjoittanut. Tietenkään tässä ei Paavolan itsensä mielestä
ole mitään ristiriitaa.
Kasteesta on
käyty oppiriitoja melkein kaksituhatta vuotta, mutta nyt Puuha-Petellä on
sihenkin ratkaisu: asia on ratkaistu, jos sitä ei ajattele.
”Herran Jeesuksen opetuksen mukaan
parannuksen ja uskon kautta Herraan Jeesukseen ihminen saa syntinsä anteeksi.”
Nyt Puuha-Pete
uppoaa entistä syvemmälle. Koskaan teologit ei ole kyenneet kertomaan, miten
synti siirtyy metodologisesti sukupolvelta toiselle. Miten Aatamista alkanut
synti on siirtynyt eteenpäin. Mikä on mekanismi, jolla synti periytyy?
Ongelmallista on myös se, että jonkun äärellisestä rikkeestä seuraa ääretön
rangaistus.
Uskovat vain
olettavat asian olevan näin. Näin heille on vakuutettu ja tämän he ovat
omaksuneet. Koko perisynti on jo ajatuksena koominen. Kukaan ajatteleva ihminen
ei voi suhtautua siihen muuten kuin huvittuneesti.
Jostain syystä
myös Puuha-Pete olettaa ihmisen tarvitsevan pelastusta. Kuitenkin väite kumisee
tyhjyyttään. Mitään syntiä ei ole todennettu. Mitään pelastusta olemattomalta
synniltä ei voi edes konstruoida uskottavasti. Koko synti-syndrooma on
synteettinen (valta)politiikan väline.
Kaste sana on kreikaksi baptisma, mutta tässä jakeessa ei ole
baptisma sanaa, vaan lutron sana, koska kyseessä ei ole
vesikaste, vaan Herran Jeesuksen veripesu, joka puhdistaa synnistä, eli tuo
syntien anteeksiantamuksen ihmiselle, joka tekee parannuksen ja uskoo Herraan
Jeesukseen.
Tästä surkeasta
retoriikasta oli aiemmin puhetta. Käsite ”veripesu” on kovin suosittu
fundamentalistien keskuudessa. Kristityillä, judaisteilla ja muslimeilla on
pakkomielteinen suhtautuminen vereen. Sitä paitsi sijaisuhrin idea on jo
sinällään moraaliton. Sitähän Jahve on – moraaliton nilviäinen.
”Raamattu opettaa etsikonajasta (etsikkopäivästä), jolloin Jumala
vetää ihmistä parannukseen ja uskomaan Herraan Jeesukseen. Silloin kun ihmistä
alkaa kiinnostamaan uskon asiat ja Raamattu, niin Jumala antaa ihmiselle
etsikkoajan, jonka seurauksena Jumala haluaisi pelastaa ihmisen. Etsikkoaikana
ihminen voi painiskella uskon asioiden kanssa ja ikään kuin laskea kustannuksia
siitä uskoako vai ei Raamatun Jumalaan.”
Puuha-Pete
esittää usein kuullun argumentin, jolla uskovat puolustelevat tekemisiään.
Väite ei ole universaali. Se ei myöskään ole totta. (Hämmästyttävää kuinka
epärehellisiä fundamentalistit ovat!) Kuten jo edellä todettiin, pelastuksen
tarve on uskovien märkä uni, jolla perustellaan evankelioimista. Raamattua voi
lukea ja opetella tuntemaan vastustaakseen uskovien teokraattisia pyrkimyksiä.
Raamattu on politiikan väline (ja huono sellainen). Paavolla näyttäisi olevan
aivan spesiaalia tietoa jumalansa tahdosta. Kummallista ettei muut ole lainkaan
yhtä varmoja asiasta.
”Alkutekstin mukaan synnin tunto tarkoittaa
tietää tehneensä syntiä, ymmärtää, tunnustaa ja myöntää tehneensä syntiä.”
Tämä on jo
typeryydessään jo vanhaa settiä, mutta kerrataan nyt vielä: Alkutekstejä ei
ole! Ne ovat kadonneet jo heti kristinuskon alkumetreillä. Käytettävissä on
vain editoituja kopion kopioita. Paavola valehtelee taas niin, että korvat
heiluvat. Ehkä joku älyllisesti laiska uskova ottaa Puuha-Peten jutut
alkuteksteistä tosissaan.
”Monet ihmiset sanovat, että Jumala voidaan
tuntea monella tavalla. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä Jumalan voi tuntea vain
yhdellä tavalla, eli uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu
opettaa.”
Valehtelu vain
jatkuu. Peten käsitys raamatunmukaisesta uskosta on ainoa oikea, koska Pete
sanoo niin. Lisäksi Raamattu on ihmisten kirjoittama. Raamatun kaanon koottiin
300 vuotta oletetun Jeesuksen elämän jälkeen. Raamatun teksteistä käytiin kova
kädenvääntö: relevantteja tekstejä jätettiin pois, toisia hyväksyttiin mukaan
melko kevein perustein (mm. Johanneksen Ilmestys). Raamatunmukainen usko ei ole
mikään monoliitti. Se tulkinta on vaihdellut aikojen kuluessa, eikä mikään viittaa
siihen, että Peten tulkinta olisi sen oikeampi kuin mikään muukaan tulkinta.
Koska Petri
Paavola tunnustaa kusettavansa ihmisiä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti