Pekka, nyt kyllä
lasket luikuria. Palaapa raamattusi pariin, niin huomaat että evankeliumit
eivät ole koherentteja keskenään. Tulkintasi mukaan joudut soveltamaan eri
evankeliumeita oikeuttaaksesi apologiasi.
Tämä on teille "evankelistoille" niin tyypillistä: tiukan paikan tullen joudutte tekemään epätoivoisia pelastusyrityksiä ja päädytte tulkintaan, joka ei ole uskottava. Juuri tämän takia vältätte tiukkoja debatteja oikeitten raamatuntukijoiden kanssa. Tulkintanne ei ole perusteltavissa johdonmukaisesti raamattuun perustuen. Argumenttisi Juudaksesta olettaa kovin paljon raamatun ulkopuolelta.
Luepa vaikka jokin eksegetiikan johdantoteos, niin pääset jyvälle mistä on kyse.
Tämä on teille "evankelistoille" niin tyypillistä: tiukan paikan tullen joudutte tekemään epätoivoisia pelastusyrityksiä ja päädytte tulkintaan, joka ei ole uskottava. Juuri tämän takia vältätte tiukkoja debatteja oikeitten raamatuntukijoiden kanssa. Tulkintanne ei ole perusteltavissa johdonmukaisesti raamattuun perustuen. Argumenttisi Juudaksesta olettaa kovin paljon raamatun ulkopuolelta.
Luepa vaikka jokin eksegetiikan johdantoteos, niin pääset jyvälle mistä on kyse.
Pekka laskee
taas luikuria.
Sak. 11:12,13 kuuluu: "12 Sitten sanoin heille: "Jos hyväksi näette, maksakaa minulle palkkani. Ellei se käy, olkaa maksamatta." Niin he antoivat minulle palkaksi vaivaiset kolmekymmentä hopearahaa. 13 Herra sanoi minulle: "Vie ne temppeliin ja viskaa metallinsulattajalle. Näin korkean hinnan arvoisena he minua pitävät!"
Toisaalta Matt. 27:9 lainaa tätä, mutta väittää sitä lainaksi Jeremiaasta
Matt. 27:9 kuuluu: "9 Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian sana:
-- He ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa,
hinnan, jonka arvoiseksi he tämän miehen
israelilaisten puolesta olivat arvioineet."
Oikea Jeremiaan kohta kuulu: Jer. 32:" 8 Ja todellakin, serkkuni Hanamel tuli luokseni päävartioon, kuten Herra oli puhunut. Hän sanoi minulle: 'Osta minulta pelto, joka on Anatotissa, Benjaminin alueella! Sinulla on siihen oikeus, lunasta se, että se säilyy suvussa.'
"Minä käsitin, että juuri tästä Herra oli puhunut. 9 Ostin siis serkultani Hanamelilta tuon Anatotissa olevan pellon ja punnitsin hänelle maksuksi seitsemäntoista sekeliä hopeaa. "
Pekka, oletko perehtynyt siihen minkälaisissa olosuhteissa sekä uuden että vanhan testamentin kirjoitukset kirjoitettiin? Ottaen huomioon sen aikaisen aseistuksen Palestiinan alue taisi olla kaikkein väkivaltaisinta aluetta. Eskatologinen hömppä oli helppoa sodan ja väkivallan kierteen olosuhteissa. Muutosten aikana profetiat yleistyvät erityisesti muutoksen vastustajien toimesta.
Argumenttisi pyhässä hengessä ymmärtämisessä on samaa luokkaa kuin jumala häivyttäminen näkymättömäksi ja millään tavoin mittaamattomaksi olioksi. Tämä tekee minkä tahansa pelastussanoman epärelevantiksi.
Voimme keskustella pitkäänkin siitä, kirjoitettiinko Juudas Iskariot evankeliumien petturiksi myöhemmin. Myös epäilevä Tuomas on varhaisimpien käsikirjoitus perusteella luopio.
Tuolloisen Jeesus-liikkeen kannalta oli noloa, että osa Jeesuksen seuraajista erosi Jeesus-liikkeestä, kun Jeesus ei palannutkaan silminnäkijöiden elinaikana
Entäpä tämä: "Jeesus ilmestyi Pietarille ja niille kahdelletoista." Tämä sisälsi myös Juudas Iskariotin.
Uuden testamentin opetuslasten joukkoa täydennettiin myöhemmin juuri luopioiden irtaantumisten takia. Eikö sinusta ole outoa, että vain muutama opetuslapsi/apostoli mainitaan myöhemmin. Kaikkein varhaisimmat käsikirjoitukset kertovat luopioista aivan Jeesus-liikkeen ytimessä.
Edelleen, miksi opetuslapset eivät olleet Jeesuksen seurana tätä pidätettäessä? Varhaisimmat käsikirjoitukset kertovat paikalla olleen Jeesus-liikkeen jäseniä ja siellä syntyi väkivaltainen mellakka. Monia näistä kuoli ja pidätettiin. Opetuslapset kirjoitettiin tähänkin tarinaan myöhemmin.
Jos haluat perehtyä kaikkein varhaisimpiin käsikirjoituksiin niin lue Bart Ehrmanin teoksia. Hän kävi läpi 5600 kaikkein varhaisinta käsikirjoitusta (osa käsikirjoituksista on käännetty englanniksi)
Kun vetoat Jeesuksen tekemisiin ja sanomisiin ja muuhun Uuden Testamentin aineistoon, niin on syytä huomata, että vain hyvin pieni osa on autenttista. En millään näe mitään jumalallista UT:ssa kaikkien lisäysten, poistojen ja editoinnin jälkeen.
Sak. 11:12,13 kuuluu: "12 Sitten sanoin heille: "Jos hyväksi näette, maksakaa minulle palkkani. Ellei se käy, olkaa maksamatta." Niin he antoivat minulle palkaksi vaivaiset kolmekymmentä hopearahaa. 13 Herra sanoi minulle: "Vie ne temppeliin ja viskaa metallinsulattajalle. Näin korkean hinnan arvoisena he minua pitävät!"
Toisaalta Matt. 27:9 lainaa tätä, mutta väittää sitä lainaksi Jeremiaasta
Matt. 27:9 kuuluu: "9 Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian sana:
-- He ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa,
hinnan, jonka arvoiseksi he tämän miehen
israelilaisten puolesta olivat arvioineet."
Oikea Jeremiaan kohta kuulu: Jer. 32:" 8 Ja todellakin, serkkuni Hanamel tuli luokseni päävartioon, kuten Herra oli puhunut. Hän sanoi minulle: 'Osta minulta pelto, joka on Anatotissa, Benjaminin alueella! Sinulla on siihen oikeus, lunasta se, että se säilyy suvussa.'
"Minä käsitin, että juuri tästä Herra oli puhunut. 9 Ostin siis serkultani Hanamelilta tuon Anatotissa olevan pellon ja punnitsin hänelle maksuksi seitsemäntoista sekeliä hopeaa. "
Pekka, oletko perehtynyt siihen minkälaisissa olosuhteissa sekä uuden että vanhan testamentin kirjoitukset kirjoitettiin? Ottaen huomioon sen aikaisen aseistuksen Palestiinan alue taisi olla kaikkein väkivaltaisinta aluetta. Eskatologinen hömppä oli helppoa sodan ja väkivallan kierteen olosuhteissa. Muutosten aikana profetiat yleistyvät erityisesti muutoksen vastustajien toimesta.
Argumenttisi pyhässä hengessä ymmärtämisessä on samaa luokkaa kuin jumala häivyttäminen näkymättömäksi ja millään tavoin mittaamattomaksi olioksi. Tämä tekee minkä tahansa pelastussanoman epärelevantiksi.
Voimme keskustella pitkäänkin siitä, kirjoitettiinko Juudas Iskariot evankeliumien petturiksi myöhemmin. Myös epäilevä Tuomas on varhaisimpien käsikirjoitus perusteella luopio.
Tuolloisen Jeesus-liikkeen kannalta oli noloa, että osa Jeesuksen seuraajista erosi Jeesus-liikkeestä, kun Jeesus ei palannutkaan silminnäkijöiden elinaikana
Entäpä tämä: "Jeesus ilmestyi Pietarille ja niille kahdelletoista." Tämä sisälsi myös Juudas Iskariotin.
Uuden testamentin opetuslasten joukkoa täydennettiin myöhemmin juuri luopioiden irtaantumisten takia. Eikö sinusta ole outoa, että vain muutama opetuslapsi/apostoli mainitaan myöhemmin. Kaikkein varhaisimmat käsikirjoitukset kertovat luopioista aivan Jeesus-liikkeen ytimessä.
Edelleen, miksi opetuslapset eivät olleet Jeesuksen seurana tätä pidätettäessä? Varhaisimmat käsikirjoitukset kertovat paikalla olleen Jeesus-liikkeen jäseniä ja siellä syntyi väkivaltainen mellakka. Monia näistä kuoli ja pidätettiin. Opetuslapset kirjoitettiin tähänkin tarinaan myöhemmin.
Jos haluat perehtyä kaikkein varhaisimpiin käsikirjoituksiin niin lue Bart Ehrmanin teoksia. Hän kävi läpi 5600 kaikkein varhaisinta käsikirjoitusta (osa käsikirjoituksista on käännetty englanniksi)
Kun vetoat Jeesuksen tekemisiin ja sanomisiin ja muuhun Uuden Testamentin aineistoon, niin on syytä huomata, että vain hyvin pieni osa on autenttista. En millään näe mitään jumalallista UT:ssa kaikkien lisäysten, poistojen ja editoinnin jälkeen.
Pekka,
Apokryfisen Juudaan evankeliumin mukaan Juudas oli tarinan sankari (suurempi sankari kuin Jeesus). Kanonisten evankeliumin kirjoittajat kirjoittivat Juudaksen konnaksi.
Apokryfisen Tuomaan lapsuusevankeliumin mukaan Jeesus oli kuriton kakara. Vanhan testamentin säädösten mukaan kurittomat kakarat olisi pitänyt kivittää kuoliaaksi.
Apokryfisistä kirjoista saa todella toisenlaisen kuvan varhaisesta kristillisyydestä.
Pekka ja muut, jos gnostilaisuus tai areiolaisuus tai joku muu monista suunnista olisi voittanut valtataistelun siitä "oikeasta" tulkinnasta, teidänkin uskontonne olisi aivan toisenlainen. Tässä tapauksessa vahvin ryhmittymä voitti ja siihen tarvittiin taas ruumiita
Apokryfisen Juudaan evankeliumin mukaan Juudas oli tarinan sankari (suurempi sankari kuin Jeesus). Kanonisten evankeliumin kirjoittajat kirjoittivat Juudaksen konnaksi.
Apokryfisen Tuomaan lapsuusevankeliumin mukaan Jeesus oli kuriton kakara. Vanhan testamentin säädösten mukaan kurittomat kakarat olisi pitänyt kivittää kuoliaaksi.
Apokryfisistä kirjoista saa todella toisenlaisen kuvan varhaisesta kristillisyydestä.
Pekka ja muut, jos gnostilaisuus tai areiolaisuus tai joku muu monista suunnista olisi voittanut valtataistelun siitä "oikeasta" tulkinnasta, teidänkin uskontonne olisi aivan toisenlainen. Tässä tapauksessa vahvin ryhmittymä voitti ja siihen tarvittiin taas ruumiita
Pekka taitaa
olla mörköoopperan kuoronjohtaja. Edelleenkään yhtään henkeä ei ole todistettavasti
olemassa, mutta Pekka se vaan näkee ja kuulee hassuja juttuja. Möröt kuuluvat
irrationaalisiin pelkoihin, jotka projisoidaan toisinajattelijoihin. Tämä taas
on aika paranoidis-skitsoidista, mutta sehän sopii uskoville.
Pekka, voit luopua hyvillä mielin uskosta, mörköjä ei ole.
Pekka, voit luopua hyvillä mielin uskosta, mörköjä ei ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti