torstai 15. tammikuuta 2015

Jerusalemin zombi-kävely



Parituhatta vuotta sitten Jerusalemissa suoritettiin yksi ensimmäisistä zombi-kävelyistä. Raamattu kertoo tapahtumasta seuraavasti: 52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. 53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille.” (Matteus 27:52,53)

Tuo mainittu Raamatunkohta on ainoa kerta kun Raamatussa mainitaan tuo nimenomainen kävely. Näin merkittävästä ja poikkeuksellisesta tapahtumasta ei ole muualla historiankirjoituksessa mitään mainintaa. Näin poikkeuksellisen tapahtuvan voisi olettaa vaikuttaneen Matteuksen evankeliumin kirjoittajaan niin, että hän olisi selvittänyt zombi-kävelyä vähän laajemminkin. Niinpä koko kävely kuitataan parilla jakeella. Taisivat olla zombit melko tavallisia tuolloin, koska näistä zombeista ei vaivauduta kertomaan enempää.

Jos nämä zombit olivat käyttäytymiszombeja, niin niitä ei voinut erottaa ihmistä, mutta zombeilla ei kuitenkaan ollut tietoisia kokemuksia; so. zombit eivät kertoa siitä, kun he olivat haudattuina.
Mikäli zombit olivat neurologisia zombeja, niin zombeilla oli samanlaiset aivot kuin ihmisillä, eikä zombeja voinut muutenkaan erottaa fyysisesti ihmisistä. Siltikään tämän tyypin zombeilla ei ollut tietoisia kokemuksia. Nämäkään zombit eivät siis voineet kertoa ajastaan mullan alla.
Sieluttomilla zombeilla ei taas ole sielua, mutta muuten niitä ei voi erottaa ihmisistä.

Fysikalismin mukaan zombeja ei koskisi kaikki samat luonnonlait kuin ihmisiäkin, koska tosiseikat määrittävät tosiseikkojen joukon. Tämän näkemyksen mukaan zombit olisivat mahdottomia. Vasta-argumenttina on se, että mikä on loogisesti mahdollista, voi ehkä olla myös metafyysisesti mahdollista. On sitten aivan eri juttu, ovatko metafyysiset väitelauseet zombien tapauksessa totta.

Daniel Dennett (1995) sanoo zombeista seuraavasti: ”… tietoisuus, subjektiiviset kokemukset ja niin edelleen ovat olemassa jossain mielessä, mutta eivät siinä mielessä kuin zombiargumentin kannattajat esittävät; esimerkiksi kipu ei ole jotain sellaista, joka voidaan vain irrottaa ihmisen henkisestä elämästä ilman, että siitä seuraisi myös fysiologisia tai käyttäytymisessä ilmeneviä eroja.”

Tehdään pieni ajatuskoe: oletetaan, että zombi-kävely olisi totta; vielä parempaa, se tapahtuisi nykyaikana.
Näin ainutlaatuisen jutun välittäisi CNN 24/7-uutislähetyksenä suoraan Jerusalemista. Kaikki uutislähetykset olisivat pelkkiä zombi-uutisia. Kuten tuossa yllä todettiin, zombien haastattelu olisi aika vaikeaa zombien puutteellisten mentaalisten kykyjen takia.
Suosituin matkailukohde olisi Jerusalem. Tosin tässäkin tapauksessa juutalaiset, kristityt ja muslimit onnistuisivat saamaan aikaan mellakan koskien zombien uskontoa. Ihan niin kuin zombien uskonto olisi jotenkin tärkeää.
Zombien ruokavaliosta raportoitaisiin pikkutarkasti. Zombien ulostetta lähetettäisiin parhaisiin laboratorioihin tutkittavaksi. Zombeilta pyrittäisiin ottamaan veri- ja virtsanäytteet. DNA-analyysi osoittaisi zombien olevan…hetkinen…tämä saattaisi olla oikeasti mielenkiintoista.
Eräänä aamuna huomattaisiin kaikkien zombien kadonneen. Heidän huhutaan siirtyneen johonkin taivaaseen. Zombeja ei tämän koommin enää nähtäisi.
Tässä vaiheessa salaliittoteoreetikot olisivat vauhdissa. Nettipalstat täyttyisivät pateettisista jutuista zombien salaliitosta ihmiskuntaa vastaan. Juttu jatkuisi seuraavat parituhatta vuotta. Vasta silloin tapahtuisi seuraavan kerran jotain merkittävää ja mielenkiintoista.

Lisätietoja:
Raamattu (1992)
Dennett, Daniel (1995) Dennett, Daniel. 1999. "The Zombic Hunch: Extinction of an Intuition?", Royal Institute of Philosophy Millennial Lecture.
Filosofinen zombi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti