Parituhatta
vuotta sitten Jerusalemissa suoritettiin yksi ensimmäisistä zombi-kävelyistä.
Raamattu kertoo tapahtumasta seuraavasti: ”52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden
pyhien ruumiit nousivat ylös. 53 He lähtivät
haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin
ja näyttäytyivät siellä monille.” (Matteus 27:52,53)
Tuo mainittu Raamatunkohta
on ainoa kerta kun Raamatussa mainitaan tuo nimenomainen kävely. Näin
merkittävästä ja poikkeuksellisesta tapahtumasta ei ole muualla
historiankirjoituksessa mitään mainintaa. Näin poikkeuksellisen tapahtuvan
voisi olettaa vaikuttaneen Matteuksen evankeliumin kirjoittajaan niin, että hän
olisi selvittänyt zombi-kävelyä vähän laajemminkin. Niinpä koko kävely
kuitataan parilla jakeella. Taisivat olla zombit melko tavallisia tuolloin,
koska näistä zombeista ei vaivauduta kertomaan enempää.
Jos nämä zombit
olivat käyttäytymiszombeja, niin
niitä ei voinut erottaa ihmistä, mutta zombeilla ei kuitenkaan ollut tietoisia
kokemuksia; so. zombit eivät kertoa siitä, kun he olivat haudattuina.
Mikäli zombit
olivat neurologisia zombeja, niin
zombeilla oli samanlaiset aivot kuin ihmisillä, eikä zombeja voinut muutenkaan
erottaa fyysisesti ihmisistä. Siltikään tämän tyypin zombeilla ei ollut
tietoisia kokemuksia. Nämäkään zombit eivät siis voineet kertoa ajastaan mullan
alla.
Sieluttomilla zombeilla ei taas ole
sielua, mutta muuten niitä ei voi erottaa ihmisistä.
Fysikalismin
mukaan zombeja ei koskisi kaikki samat luonnonlait kuin ihmisiäkin, koska
tosiseikat määrittävät tosiseikkojen joukon. Tämän näkemyksen mukaan zombit
olisivat mahdottomia. Vasta-argumenttina on se, että mikä on loogisesti
mahdollista, voi ehkä olla myös metafyysisesti mahdollista. On sitten aivan eri
juttu, ovatko metafyysiset väitelauseet zombien tapauksessa totta.
Daniel Dennett
(1995) sanoo zombeista seuraavasti: ”… tietoisuus, subjektiiviset kokemukset ja
niin edelleen ovat olemassa jossain mielessä, mutta eivät siinä mielessä kuin
zombiargumentin kannattajat esittävät; esimerkiksi kipu ei ole jotain
sellaista, joka voidaan vain irrottaa ihmisen henkisestä elämästä ilman, että
siitä seuraisi myös fysiologisia tai käyttäytymisessä ilmeneviä eroja.”
Tehdään pieni ajatuskoe:
oletetaan, että zombi-kävely olisi totta; vielä parempaa, se tapahtuisi
nykyaikana.
Näin ainutlaatuisen
jutun välittäisi CNN 24/7-uutislähetyksenä suoraan Jerusalemista. Kaikki
uutislähetykset olisivat pelkkiä zombi-uutisia. Kuten tuossa yllä todettiin,
zombien haastattelu olisi aika vaikeaa zombien puutteellisten mentaalisten
kykyjen takia.
Suosituin
matkailukohde olisi Jerusalem. Tosin tässäkin tapauksessa juutalaiset,
kristityt ja muslimit onnistuisivat saamaan aikaan mellakan koskien zombien
uskontoa. Ihan niin kuin zombien uskonto olisi jotenkin tärkeää.
Zombien
ruokavaliosta raportoitaisiin pikkutarkasti. Zombien ulostetta lähetettäisiin
parhaisiin laboratorioihin tutkittavaksi. Zombeilta pyrittäisiin ottamaan veri-
ja virtsanäytteet. DNA-analyysi osoittaisi zombien olevan…hetkinen…tämä
saattaisi olla oikeasti mielenkiintoista.
Eräänä aamuna
huomattaisiin kaikkien zombien kadonneen. Heidän huhutaan siirtyneen johonkin
taivaaseen. Zombeja ei tämän koommin enää nähtäisi.
Tässä vaiheessa
salaliittoteoreetikot olisivat vauhdissa. Nettipalstat täyttyisivät
pateettisista jutuista zombien salaliitosta ihmiskuntaa vastaan. Juttu jatkuisi
seuraavat parituhatta vuotta. Vasta silloin tapahtuisi seuraavan kerran jotain
merkittävää ja mielenkiintoista.
Lisätietoja:
Raamattu (1992)
Dennett, Daniel
(1995) Dennett, Daniel. 1999. "The Zombic Hunch: Extinction of an Intuition?", Royal
Institute of Philosophy Millennial Lecture.
Filosofinen
zombi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti