Nollahypoteesi:
Uskovat eivät voi tietä varmuudella mitään.
Tarinan voi
kertoa esimerkiksi näin:
On henkilö y ja
toinen henkilö, muukalainen y. Henkilö x haluaa tietää missä päin on pohjoinen.
Muukalainen y:llä on mukanaan kompassi, jota hän ei halua näyttää x:lle. Y
kertoo x:lle, missä päin on pohjoinen.
X:n kannalta
tilanne on seuraava: a) kompassi toimii ja y puhuu totta. Tästä x ei voi olla
varma. b) kompassi on rikki, mutta y puhuu totta rikkinäisen kompassin
näyttämän suunnan mukaan. Tätäkään x ei voi tietää. Lopulta vaihtoehto c)
kompassi on rikki ja y valehtelee suunnan. Tätäkään x ei voi tietää.
X ei voi
mitenkään saada y:ltä luotettavaa tietoa. Tässä on analogia Jumalaan, jota
edustaa y.
Koska y ei
suostu näyttämään kompassia, niin x voi tarkistaa ilmansuunnan esim. auringosta
päiväsaikaan ja tähdistä yöllä. Näin taas toimii metafyysinen naturalismi, joka
tuottaa validia ja relevanttia tietoa x:lle.
Lopulta voidaan
todeta y voi a) valehdella aina, b) puhua aina totta ja c) valehdella toisinaan
mutta toisinaan puhuu myös totta. Koska y on näin epäluotettava, tulee
suhtautua erittäin skeptisesti väitteeseen, jos y sanoo puhuvansa aina totta.
Tarinan voi
kertoa myös näin:
Uskova asuu
Godlandiassa. Siinä maassa kaikille asukkaille on vakuutettu, että Jumala
vaikuttaa ihan kaikkeen maailmassa, aivoihin tai johonkin aivojen
osa-alueeseen.
Henkilö y
katselee kuuta, mutta y ei voi koskaan olla varma antavatko hänen aistinsa
luotettavaa tietoa kuusta; tai prosessoivatko hänen aivonsa kuun oikealla
tavalla.
Kuu itsessään
voi olla Jumalan tuottama harha, kuu voi olla havaittu oikein, mutta jumala on
vaikuttanut y:n aivoihin siten, että kuu ilmenee y:lle esimerkiksi juustona. Y
ei koskaan voi olla varma milloin Jumala vaikuttaa mihinkin ja millä tavoin.
Täten y voi koskaan saada luotettavaa tietoa ympäristöstään. Tosin Jumala voi
juuri sillä hetkellä olla vaikuttamatta yhtään mihinkään, mutta tämä ei paranna
y:n havaintojen luotettavuutta. Kaikki Godlandian asukkaathan oli saatu
vakuuttuneiksi siitä, että Jumala vaikuttaa aina ja kaikkialla. Täten oikeakin
tieto ympäristöstä on epävarmaa.
Henkilö x asuu
Naturlandiassa. Kukaan Naturlandian asukkaista ei pidä mitään Jumalaa millään
tavoin relevanttina.
X katsoo kuuta
ja voi luottaa siihen, että hänen havaintonsa kuusta ovat luotettavia, kun ne
ovat konsistentteja ja koherentteja aikaisempien havaintojen kanssa. Myös
muiden Naturlandian asukkaiden havainnot ovat koherentteja ja konsistentteja
x:n havaintojen kanssa.
Toki Godlandian
jumala voi vaikuttaa Naturlandian asukkaisiin, mutta metafyysisen naturalismin
mukaan jumalhypoteesi on turha hypoteesi. Ympäristöä voidaan tutkia
naturalistisesti eikä Naturlandian asukkailla ole ainuttakaan perustetta sille,
etteikö heidän havaintoihin perustuva tietonsa kuusta olisi luotettava.
Kummanko tieto
on luotettavampaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti