En ole nyt hetkeen julkaissut arvioita Petri Paavolan kirjoittelusta. Olen kyllä seurannut niitä sivusta.
Yleisvaikutelma on, että Petriä ahdistavat helvetinlieskat ja
muu ”kadotus”, että Petrin kirjoitukset ovat pelkkää vaikerointia jollakin
oletetulla ”oikealla” Raamatun opetuksella, ja kas kummaa, tuo oikea ”opetus”
on juuri PePan opetus. Toistosta on tullut pakkoa, ja pakosta toistoa. PePan
pinna vaikuttaa hänen kirjoitustensa perusteella olevan niin kireällä, että
kohta katkeavat suonet otsasta.
Nyt PePa on
oikein katsonut televisiota ja sieltä Studio 55 ohjelmaa, jossa aiheena oli ”uhrina
omassa uskonnossaan”. Nyt täytyy tuottaa PePalle ja blogin lukijoille pieni
pettymys paljastamalla johtopäätökseni turhan aikaisin: PePa on itse uhrina, ei
pelkästään uskonnossaan, vaan myös uskossaan.
Viime aikoina
PePa on alkanut liittämään kirjoituksiinsa disclaimerin. Tällä kertaa se
kuului: en halua millään tavalla loukata
ketään, vaan vertaan keskenään Raamatullista uskoa Jeesukseen sekä
uskonnollista uskoa Jeesukseen, sillä ne ovat kaksi eri asiaa, jotka kulkevat
eri suuntiin ja vaikuttavat ihmisissä erilaisia ajatuksia, tuntemuksia sekä
elämässä ojentautumista.
Tuosta
disclaimerista on sitten erilaisia variaatioita. PePa ei halua tehdä jotain,
mutta tekee sitten kuitenkin juuri niin, mitä disclaimerin mukaan ei väitä
tekevänsä. Se on joko tekopyhyyttä tai idiotismia, mutta PePan kirjoituksia
pitkään seuranneena mahdollisesti molempia.
Ohjelmassa haastatellut
kaksi helluntailaista sanoivat: Ohjelmassa
tuli esille kuinka uskoontulon myötä tavallinen pulliainen huomasi tulevansa
suosituksi ja yhtäkkiä ihmisestä tuli jotakin. Ohjelmassa toinen henkilö sanoi
päässeensä tietämään maailmanluokan salaisuuden ja totuuden, jota maailmassa
olevat tampiot (jumalattomat)
eivät tajua mitä nämä uskovaiset olivat nähneet.
Sinänsä
harvinaista, että PePa sai sitaatin oikein.
Tämän jälkeen
Pepa polkaisee sekä puppugeneraattorin että paskamyllyn käyntiin.
PePa kirjoitti:
Raamatullinen usko ei etsi ja huumaannu
ihmisten suosiosta, koska siten ihmisestä tulee hyvin helposti toisten ihmisten
mielistelijä, jonka avulla hän pyrkii pitämään yllä omaa suosiotaan.
Raamatullinen usko etsii Jumalan tahtoa ja suostuu olemaan pieni ja nöyrä
ihminen, jonka keskipiste on Herra Jeesus. Ihmisten suosiota etsivä ihminen
pyrkii pitämään itsensä keskipisteenä. Hän saattaa puhua Jeesuksesta ja
Raamatusta ihan oikeinkin, joissakin kohden, mutta hän etsii ihmisten suosiota,
koska hän haluaa olla huomion keskipisteenä. Raamatullinen usko ei korota omaa
itseä, vaan kasvaa uskossa, niin että hänen oma egonsa vähenee ja Herra Jeesus
kasvaa koko ajan yhä suuremmaksi hänen sydämessään.
Mitä minä olen
noita PePan kirjoituksia lukenut, niin Pepalla on kova tarve esittää oma
tulkintansa absoluuttisena totuutena muotoilemalla väite seuraavasti…Raamattu opettaa. Pepa, sinä haluat opettaa jotain Raamatusta, mutta
Raamattu on vain kirja, jossa on paljon paikkansapitämätöntä tekstiä. Jos PePa
olisi rehellinen, hän sanoisi: Minun
tulkintani tietystä Raamatun tekstistä on… Raamatullinen uskosi – se aivan
oma tulkintasi siitä – oli kai alun perin tarkoitettu horjuvan egonsi pönkittämistä,
mutta sinusta on vuosien myötä tullut niin irrationaalinen, että kireät
Raamatun tulkintasi herättävät lähinnä myötähäpeää.
Seuraava sitaatti
oli taas ohjelman haastatelluilta, vaikka Pepa pistää sen omiin nimiinsä: Uskonnollinen
ihminen pitää sellaisia ihmisiä tampioina, jotka eivät usko Raamattuun ja
Jeesukseen.
Tuon edellä
olevan PePa jälkeen PePa yrittää vesittää em. argumenttia, mutta päätyykin
tekemään itseään koskevan tunnustuksen (ehkä vahingossa): Tämä johtuu siitä, että uskonnollinen ihminen ei kasva Raamatulliseen
suuntaan, jossa hän vähenisi ja Jeesus kasvaisi suuremmaksi, mutta sen sijaan
hän kokee olevansa muita erikoisempi sekä muiden yläpuolella ja siksi hän
kasvaa väärään suuntaan kasvattaen koko ajan omaa uskonnollista egoansa yhä
suuremmaksi ja suuremmaksi. Hän alkaa käyttäytymään niin kuin Raamatun
aikaiset fariseukset, jotka eivät rakastaneet lähimmäisiään, vaan väärällä tavalla
Raamattua ymmärtäen he korostivat omaan erinomaisuuttaan. Raamatullinen usko ei
nouse muiden yläpuolelle, eikä näe itsessään erinomaisuutta, eikä korota
itseään, vaan korottaa Herraa Jeesusta sekä puhuu ja opettaa Jeesuksen
hyvyydestä ja erinomaisuudesta.
PePa, sinun
”raamatullinen uskosi” on identtinen juuri sinun ”uskontosi” kanssa. Olet
uskonnollinen ihminen oman raamatullisen uskosi mukaisesti. Ja kuten tiedetään,
juuri yksikään raamatunlause ei ole totta, mutta niiden negaatiot ovat totta.
Seuraavassakaan
ei ole mitään todennettavaa; muutenkin väite on sisällöllisesti tyhjä: Raamatullinen usko luottaa Jeesukseen sekä
Jumalan sanan ja Pyhän Hengen työhön, sillä Jumala itse synnyttää uskon ihmisen
sydämeen Pyhän Hengen todistuksen sekä evankeliumin sanan kautta. Noin
tapahtuu vain PePan omassa tulkinnassa. Reaalimaailman relevanssia silläkään ei
ole.
Raamatullinen usko ei kerro Jeesuksesta
jumalattomille siksi, että hänellä on taakka ihmisten pelastumisesta, vaan
siksi koska Jumalan Pyhä Henki antaa hänelle rakkauden rakastaa jumalattomia ja
sen kautta Raamatullinen usko kertoo ja puhuu Jeesuksesta sekä pelastuksesta.
PePa,
rakastaisitko lähimmäistäsi, jos se sinun opaskirjasi ei kehottaisi tekemään
niin? Tuon perusteella juuri raamatullinen usko on todentamattomien ja
epätosien väitteiden esittämistä tosina. Täten raamatullinen usko on yhtä kuin
kristinusko: pelkkää huijausta. Lisäksi sinä, Pepa, venytät tulkintasi
koskemaan kaikkia maailman kristittyjä, mutta hehän eivät olekaan ”oikeita”
uskovia, koska uskovat omaa ”raamatullista uskoaan” eri tavalla kuin sinä.
Raamatullisessa uskossa oleva ihminen saa
sydämeensä Pyhän Hengen todistuksen kautta uskon- ja pelastusvarmuuden siitä
että Jumala on hänet pelastanut ja hän pelastuu Jumalan armosta uskon kautta
Herraan Jeesukseen, Herran Jeesuksen sovitustyön tähden. Tämä sama asia
tapahtuu jokaiselle, joka on Raamatullisessa uskossa olkoon hän lapsi, nuori
tai aikuinen.
Tuo oli taas
PePan amatöörimäistä teologista jargonia, joka ei ole edes jargonia vaan puppua.
Väite on todentamaton, mutta väitteiden verifiointi ei ole PePalta koskaan
onnistunut. Puppu on puppua, vaikka sen muotoilisi miten.
Ennen seuraavaa
idioottimaista kommenttiaan PePa jaarittelee pitkään ja sitten lataa: Tosin ihan pienen lapsen ei tarvitse tätä
ymmärtää, sillä silloin kun hän tulee siihen ikään, että ymmärtää
henkilökohtaisesti hyvän ja pahan, niin hän voi tulla uskoon ja pelastua
Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, jolloin hän saa uskon- ja
pelastusvarmuuden sydämeensä, joka kasvaa ja vahvistuu päivä päivältä hänen
sydämessään.
PePahan käy
suorastaan kryptiseksi. Ja näytöt olivat? Ai niin…niitä ei ole. Tuokin oli vain
PePan tulkinta.
Seuraavaksi PePa
pohtii juttujaan teemalla: Vaarallinen
oppi vs. Raamatun oppi.
Tuosta ei sen
enempää kuin se, että Raamatun oppi on vaarallinen oppi, vaikka PePan on
yrittänyt vuosikaudet muuta todistaa (huonolla menestyksellä). Tämä PePan
haikailema ”raamatullinen usko” on aiheuttanut paljon haittaa ihmiskunnannalle
ja tämä väite voidaan todistaa. Yksikin todennettava argumentti PePan
”raamatullista uskoa ” vastaan riittää kumoamaan PePan olettaman raamatullisen
uskon. Lopulta Raamattu on paras peruste Raamattua vastaan.
Raamatullinen usko ei pelkää riivaajia,
koska Raamatullinen usko ei ole riivaaja keskeistä, vaan Jeesus keskeistä.
Riivaajia? Hui
kauheaa! Nyt sitten verifioimaan riivaajien olemassaolo! PePa on sen verran
suggestioherkkä, että häneen on tehonnut väite riivaajista reaalimaailman
olioina. Se että sinä, PePa, olet suggestioherkkä, ei oikeuta olettamaan, että
myös muut ihmiset ovat.
Pitkän
kirjoituksensa loppupuolella PePa tempaisee: Raamatullisen ja terveen uskon kolme tekijää ovat Raamatun sanan
erehtymätön totuus, Pyhän Hengen sisäinen todistus sydämessä sekä koetut asiat
Pyhän Hengen vaikutuksen kautta. Silloin kun nämä asiat ovat todellisuutta
uskovan elämässä, niin hän ei muutu ateistiksi, vaan muuttuu koko ajan enemmän
ihmiseksi, joka oppii tuntemaan Jumalaa yhä syvällisemmin.
Tuossa PePan
väitteessä on jotakuinkin kaikki pielessä: perustelematon usko miksi
raamatullinen usko olisi jotenkin tervettä, kun käsitteitä ei ole koko kirjoituksessa
spesifisti määritelty. Raamattu on täynnä niin monia erehdyksiä, ettei niitä
mitenkään voi harmonisoida pois. Sydän on lihas, joka ei koe mitään. Pyhä Henki
on imaginaarinen ja niin Jumalakin. Kokonaisuutena kaikki PePan jutut ovat ihan
puppua. Aika harhaista denialismia PePalta.
Lisäksi PePalla
on aika kummallinen todellisuuskäsitys: sitä voisi luonnehtia todellisuudesta
vieraantumiseksi ja todellisuuspaoksi. Ilmeisesti PePalla on vaikeuksia erottaa
faktaa fiktiosta, omia subjektiivisia kokemuksiaan verifioitavissa olevista
faktoista. PePa asettaa subjektiiviset kokemukset ensisijaiseen asemaan
todennettavien seikkojen suhteen seuraavasti: Ohjelmassa esiintynyt entinen saarnamies sanoi helluntailaisilla olevan
kolme totuuden perustaa, jotka ovat Raamattu (täysin totta), sisäinen kokemus Jumalan kosketuksesta, jossa
tunnet miten Herra vaikuttaa ihmisen mielessä sekä ihmisten omat henkilökohtaiset
todistukset siitä mitä he ovat kokeneet Jumalan tekevän heidän elämässään.
Entisen saarnamiehen mukaan nämä kolme asiaa ovat niin vahva tausta, että
vaikka tiede sanoisi mitä tahansa, niin uskova on hämmennyksissä.
Sitten Pepa
kritisoi ohjelmassa esiintyneen miehen näkemyksiä, mutta PePa on kyvytön
huomaamaan, että hän itse toimii kuten henkilö, jota kritisoi.
PePa upottaa
loputkin uskottavuudestaan: Raamatullisen
ja terveen uskon kolme tekijää ovat Raamatun sanan erehtymätön totuus, Pyhän
Hengen sisäinen todistus sydämessä sekä koetut asiat Pyhän Hengen vaikutuksen
kautta. Silloin kun nämä asiat ovat todellisuutta uskovan elämässä, niin hän ei
muutu ateistiksi, vaan muuttuu koko ajan enemmän ihmiseksi, joka oppii
tuntemaan Jumalaa yhä syvällisemmin.
Todellisuuden
kieltäminen, kaikkien todennettavien faktojen kategorinen kieltäminen ei voi
olla kenellekään pitkän päälle terveellistä. Lopulta looginen päätelmä on
solipsismi: omien subjektiivisten kokemusten pitäminen ainoina todellisuuden
relevantteina kuvauksia.
Jotta tämä
postaus ei nyt venyisi kohtuuttoman pitkäksi, niin PePa kiteyttää
johtopäätöksensä seuraavasti: Jotkut
ihmiset luopuvat uskosta sen tähden, koska he eivät ole olleet koskaan
Raamatullisessa uskossa, vaan ovat olleet uskonnollisia ihmisiä ja nääntyneet
uskonnollisten kahleiden kuristavaan otteeseen. Toinen ryhmä on sellaisia,
jotka ovat olleet Raamatullisessa uskossa, mutta he ovat eksyneet valheeseen,
koska heidän sydämensä ei juurtunut syvälle Jumalan sanan totuuteen sekä Pyhän
Hengen vaikuttamaan rakkauteen. Kolmas ryhmä on sellaisia, jotka ovat joutuneet
epäraamatullisen toiminnan kohteeksi. Syitä on myös monia muita.
Niinpä nyt PePan
olisi osoitettava, että juuri hänen versionsa ”raamatullisesta uskosta” olisi
oikea. Minä puolestaan väitän, että kaikki käsitykset raamatullisesta uskosta
ovat vääriä.
PePan
pönttöilyyn voi tutustua tuolla:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti