Muutama päivä
sitten kritisoin tässä blogissa Chicagon julkilausumaa. Tämä kirjoitus on
jatkoa siihen.
Chicagon
julkilausuma vuodelta 1978 sisältää myös selitysosan. Se vasta hauskaa
luettavaa onkin, koska juuri mikään siinä ole faktuaalista.
… ihmiset Aadamista alkaen ovat saaneet
Häneltä sanallisia viestejä, joko suoraan, kuten Raamatussa on kerrottu, tai
epäsuorasti koko Raamatun tai sen jonkin osan muodossa.
Näin
puolustetaan mm. äänien kuulemista aivan normaalina ilmiönä.
Siinailla Jumala kirjoitti liittonsa ehdot
kivitauluihin kestäväksi todistukseksi, joka olisi aina vastaanotettavissa.
Sen ensimmäisen
version kivitauluista Jahve kuulemma – nimenomaan kuulemma – kirjoitti. Mooses
pisti sitten taulut paskaksi. Taulujen toinen versio olikin sitten Mooseksen
veistelemä. Tosin tällaisista tapahtumista ei ole historiallisina tapahtumina
näyttöä.
Näin ollen se mitä Raamattu sanoo sen Jumala
sanoo.
Raamatussa
siteerataan Paholaista, joten sekin taitaa olla itse Jahven puhetta. Tämäkin
Chicagon julkilausuman väite on kehäpäätelmä.
Kaanon on periaatteessa jumalallisen
inspiraation luoma. Kirkon osa oli tunnistaa Jumalan luoma kaanon, eikä keksiä
omaansa.
Kyllä se kaanon
oli ihan inhimillinen ja syntyi kovan kädenväännön tuloksena. Sitä paitsi
kaanonista on eri versioita, joten ei se kaanonkaan mikään monoliitti ole.
Erehtymättömyys merkitsee sellaista mikä ei
johda harhaan eikä ole harhaanjohdettavissa ja suojaa siten kategorisilla
termeillä sen totuuden, että Pyhä Raamattu on varma, turvallinen ja luotettava
mitta ja opas kaikissa asioissa.
Tästä ei ole
montaakaan päivää, kun tässäkin blogissa osoitettiin aivan raamatunlauseiden
perusteella, kuinka Jumala toistuvasti valehtelee ja johtaa ihmisiä harhaan. Jo
pelkästään tarinan päähenkilön valheellisuus tekee tarinasta kertomuksen
patologisesta valehtelijasta ja huijarista.
Samaten termi virheetön merkitsee sellaista,
joka on vailla mitään epätotuutta tai virhettä ja suojaa siten sen totuuden,
että Pyhä Raamattu on kokonansa totta ja luotettava kaikessa mitä se väittää.
Niinkö? Taas
muutama päivä sitten tässä blogissa osoitettiin, että juuri mikään
raamatunlauseista ei ole totta. Raamatunlauseiden negaatiot sen sijaan ovat
pääsääntöisesti totta.
Virheenä ei voida pitää sitä, että
tietynlainen täydellinen tarkkuus, johon ei ole pyritty ja jota ei ole
odotettu, on jäänyt saavuttamatta. Virheettömyys ei merkitse modernien
mittapuiden mukaista absoluuttista täsmällisyyttä. Raamattu on virheetön siinä
merkityksessä, että sen väitteet ovat luotettavia ja tavoittavat totuuden juuri
siinä määrin kuin mihin kirjoittajat fokusoiden tähtäsivät.
Virhe on virhe
ihan riippumatta siitä mitä Chicagon julkilausuman kirjoittajat sanovat. Tuo
edellä oleva oli suorastaan surkea yritys harmonisoida pois Raamatun virheet.
Olen jo moneen kertaan osoittanut, että nykyajan ihminen voi arvioida Raamattua
vain oman aikansa lähtökohdista. Lisäksi täydellisen olion olisi luullut
pystyvän inspiroimaan sellaisen teoksen kirjoittamisen, että Chicagon
julkilausuman tapaiset apologiat olisivat tarpeettomia.
On väärin asettaa Raamatun arkinäkökulmasta
ilmiöitä kuvaileva kieli vastakkain sen kanssa mitä Raamattu opettaa itsestään.
Ei se ole
lainkaan väärin. Kaiken mitä Raamatussa väitetään, kielen rakenteesta
riippumatta, tulee asettaa vastakkain faktojen kanssa. Kun taas tarkastellaan
sitä, mitä Raamattu sanoo itsestään, huomataan helposti Raamatun olevan
sisäisesti ristiriitainen. Mikään julkilausuma ei tee fiktiosta faktaa.
Silloin kun vakuuttavaa ratkaisua ei juuri
tällä hetkellä ole käsillä me osoitamme merkittävää kunnioitusta Jumalaa
kohtaan luottamalla Hänen vakuutukseensa siitä, että Hänen sanansa on kaikesta
huolimatta totta, ja säilyttämällä luottamuksen siihen, että eräänä päivänä nuo
epäjohdonmukaisuudet osoittautuvat harhakuviksi.
En menisi
luottamaan niin epäluotettavaan olioon kuin Raamatun jumala. Aina kun Raamatun
virheitä on yritetty harmonisoida ja selittää pois, on tultu johtopäätökseen,
että Raamattu muuttuu koko ajan epäluotettavammaksi teokseksi minkään
väittämänsä suhteen. Raamatun pitäminen faktana on oire denialismista.
Vakuuttaessamme, että Raamatun arvovaltaan
kuuluu, että se on kokonansa totta, me tiedostamme edustavamme näkemystä, jota
Kristus sekä Hänen apostolinsa jakoko Raamattu sekä kristillisen historian
valtavirtaus sen ensimmäisistä ajoista aivan viime aikoihin saakka, ovat
edustaneet.
Näytöt olivat?
Ai niin…niitä ei ole.
Lisäksi tiedostamme, että mikäli lakataan
pitämästä kiinni siitä, että Raamattu, jonka arvovallan tunnustamme uskovamme,
on kokonansa totuus, tuloksena on suuri ja vakava hämmennys. Seurauksena tämän
askeleen ottamisesta on se, että Jumalan antama Raamattu menettää arvovaltansa
ja sen sijaan arvovaltaiseksi tulee kriittisen järkeilyn vaatimusten mukaan
kavennettu Raamattu, joka alkuun päästyämme on siitäkin edelleen
typistettävissä.
On jo aika
tuonkin julkilausuman allekirjoittajien myöntää, että Raamattu on vain
muinaista mytologiaa vailla reaalimaailman relevanssia. Raamatun arvovalta
joutaa aivan hyvin romukoppaan, koska sillä ”arvovallalla” on saatu aikaan niin
paljon inhimillistä kärsimystä, että haitat tuntuvat vieläkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti