tiistai 6. lokakuuta 2015

Raamattukritiikkiä 6.10.2015



Jer 6:16 – 8:7
Kun Jahven moraalittomuus on selvinnyt israelilaisille ja nämä ovat heivanneet Jahven kaatopaikalle, Jahve ryhtyy kostotoimiin: 19. Kuule, maa! Minä tuotan onnettomuuden tälle kansalle, heidän hankkeittensa hedelmän, sillä he eivät ole kuunnelleet minun sanojani, vaan ovat hylänneet minun lakini.
Kaikki temppelit, kirkot, rukoushuoneet yms. ovat vielä nykyäänkin rosvojen luolia: 11. Rosvojen luolanako te pidätte tätä pyhäkköä, joka on otettu minun nimiini? Sellainen se on minunkin silmissäni, sanoo Herra.
Jahve uhkaa taas (kuten aina) väkivallalla: 20. Sen tähden, näin sanoo Herra, Herra: Minun vihani ja kiivauteni on vuotava tämän paikan päälle. Se kohtaa ihmisiä, eläimiä, puita ja maan hedelmiä, ja se palaa sammumatta." On tuo Jahve vittumainen tyyppi, kun rankaisee kaikkia yhden heimon tekemisten takia. Ei ole universaaliksi jumalaksi Jahvesta.
Koko jakso on taas pelkkää väkivallalla uhkailua.

2:8 – 23
Paavali heittää ihan itse keksimäänsä legendaa Jeesuksesta. Paavali olettaa paljon, mutta ei osoita mitään evidenssiä oletustensa tueksi. Tästä seuraa, että Paavali on aina väärässä.

Snl 24:26
26. Huulille suutelee oikean vastauksen antaja.
LOL LOL LOL

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti