Miia Kuha on
kirjoittanut mielenkiintoisen artikkelin Jumalan
sanan ylenkatsojat. Rahvaan kirkossakäynti Savossa 1660 -1710. Artikkelista
selviää, että savolaiset olivat lopulta aika fiksua porukkaa nousemalla
papiston tyranniaa vastaan harjoittamalla kansalaistottelemattomuutta; ts.
ihmiset jättivät kirkossakäynnin väliin. Asiaan toki vaikuttivat hankalat
kulkuyhteydet, mutta kukapa haluaa mennä papiston kusettavaksi ja
nöyryyttämäksi ihan ehdoin tahdoin.
”He eivät tahdo käydä kirkossa eivätkä
kuulla Jumalan sanaa”, valitti Kuopion kirkkoherra Staffan Linnaeus
seurakuntalaistensa käytöksestä lääninrovasti Johannes Cajanukselle tämän
ollessa pitäjässä tarkastusmatkalla vuonna 1671. Jo edellisenä vuonna
kirkkoherra oli valittanut suuresta Jumalan sanan ylenkatsomisesta
seurakunnassaan, sillä vain melko harvat kävivät kirkossa.
Kuhan mukaan
esimerkiksi Kuopion kirkkoherralla oli vaikeuksia saada seurakuntalaisiaan
käyttäytymään aikansa puhdasoppisten ihanteiden mukaan. Edelleen kuhan mukaan
1600-luvulla ihmisiä yritetään pakkokeinoin kasvattaa kuuliaisiksi
luterilaisiksi. Puhdasoppisuus oli osa valtakunnan virallista ideologiaa ja
moraalijärjestelmää, jonka toteuttamiseen ja valvontaan sekä maallinen että
hengellinen esivalta. Esivallat toimivat yhteistyössä pyrkiessään
yhtenäistämään uskontoa sekä kasvattamaan valtakunnan asukkaista tottelevaisia
alamaisia. Tässä työssä kirkkokuri oli keskeinen väline. Näin siis Kuhan
artikkelin mukaan.
Mutta ihmisetpä
ryhtyivät vastarintaan.
Piispan- tai rovastintarkastukset
muodostivat areenan, jolla papiston ja rahvaan vastakkainasettelu esivallan
edustajiin ja alamaisiin oli selkeä jo lähtökohtaisesti.
Kirkossakävijöihin kohdistuneet vaatimukset
kasvoivat siirryttäessä katolisesta luterilaiseen kirkkoon, sillä heidän piti
kuunnella saarnaa hiljaa ja tarkkaavaisina. Vähimmäisvaatimuksena oli
kuitenkin, että seurakuntalaisten oli tultava kirkkoon silloin, kun Jumalan
sanaa julistettiin.
Jumalanpalvelukseen osallistuminen oli
laissa määritelty velvollisuus, ja poissaolo ilman pätevää syytä johti
sanktioihin. Jo vuoden 1571 kirkkojärjestyksessä määrättiin, että niitä, jotka
laiminlöivät kirkossakäynnin, tuli ensin kehottaa parannukseen, ja jos se ei
tehonnut, rangaista sekä kirkollisella häpeärangaistuksella että maallisessa
oikeudessa.
Sellaista, joka kävi kirkossa harvoin tai ei
ollenkaan, piti ensin varoittaa kolme kertaa ja lopulta rangaista maallisessa
oikeudessa. Pitkään jatkuessaan poissaolo rinnastettiin rangaistuskäytännössä
Jumalan vihastuttamiseen kiroamalla kirkossa. Rangaistus oli tällöin suuri
sakko, jonka varattomat joutuivat korvaamaan istumalla häpeäpenkissä, tekemällä
työpäiviä kirkon hyväksi sekä kärsimällä julkiripin seurakunnan edessä.
Rangaistuksesta
tai sellaisen uhasta välittämättä ihmiset fiksusti jättivät menemättä kirkkoon.
Kansalaisten aktiivisudesta tuolta ajalta on säilynyt dokumentteja.
Juuri kristinopintaitojen yleisesti heikon
tason vuoksi onkin vaikea sanoa, minkä verran kovapäisimmät erottuivat
joukosta, kun kehumisen arvoiset suoritukset vaikuttavat olleen harvassa.
Esimerkiksi Kuopiossa suurin osa seurakuntalaisista ei osannut 1670-luvun
alussa lukea yhtäkään kristinopinkappaletta oikein, ei edes aloittaa Isä meidän
-rukousta tai uskontunnustusta.
Ja sitten
päästään asiaan:
Kirkosta pois jääminen saattoi olla myös
yksi mahdollinen vastarinnan keino. Tottelemattomuus ja laiminlyönnit on nähty
aiemmassa esivallan ja alamaisten vuorovaikutusta käsitelleessä tutkimuksessa
passiivisena vastarintana. Vastarinnaksi voidaan ainakin osittain tulkita
poissaolot piispan- ja rovastintarkastuksista, jotka pohjimmiltaan olivat
esivaltojen vallankäytön väline. Tarkastuksilla ei alkujumalanpalvelusta lukuun
ottamatta ollut varsinaista uskonnollista sisältöä.
300 vuotta
sitten ei oltu kaukana teokratiasta. Sellaiseen paluusta haaveilevat ainakin
konservatiivisimmat uskovat. Samaa voidaan kaiketi sanoa karismaatikoista.
Omissa uskonnollisissa yhteisöissään he noudattavat vieläkin vuosisatoja
vanhoja kontrollikeinoja, mutta mitäpä jotkut ihmiset eivät tekisi
vallantunteen takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti