Muutama päivä
sitten (9.10.2015) julkaisin tässä blogissa kirjoituksen: Raamattu erehtyy aina. Kirjoitus käsitteli Pasi Turusen ja Petri
Mäkilän toimittamaa kirjaa Jumalan sana,
Inspiroitu ja erehtymätön (Kuva ja Sana, 2010).
Kirjan lopussa
oli liitteenä ns. Chicagon julkilausuma vuodelta 1978. Tämä julkilausuma
yrittää tukea Raamatun kirjaimellista tulkintaa, vaikka todistusaineisto on
Raamatun ”totuuksia” vastaan. Tässä muutamana päivänä olen osoittanut, että
raamatunlauseiden negaatiot ovat pääsääntöisesti tosia, kun taas
raamatunlauseet ovat selvästi epätosia ja parhaimmillaankin vailla merkitystä.
Tällaisten
ristiriitojen harmonisointiin em. Chicagon julkilausuma tähtää. Tuo dokumentti
on oikeastaan aika hupaisaa luettavaa: se on pelkkää rimpuilua epätosien
raamatunlauseiden kanssa.
Lyhyen Julkilausuman
1. kohtaa ei pystytä verifioimaan, joten kyse on parhaimmassa tapauksessa
toiveajattelusta, yleensä myös oireellisesta itsepetoksesta.
Lyhyen
julkilausuman toisessa kohdassa sanotaan mm. seuraavaa: Pyhä Raamattu, joka on Jumalan oma sana, Pyhän Hengen ennalta tätä
tarkoitusta varten varustamien ja Hänen ylivalvomiensa ihmisten kirjoittama, on
erehtymätön jumalallinen auktoriteetti kaikissa asioissa mitä se käsittelee; se
tulee uskoa Jumalan opetuksena kaikessa mitä se vakuuttaa; sitä tulee totella
Jumalan käskynä kaikessa mitä se edellyttää; se tulee ottaa vastaan Jumalan
sitoumuksena kaikessa minkä se lupaa.
Niinpä lepakko
on lintu, aasit ja käärmeet puhuvat ja kaikkea muuta hölmöä.
Myös lyhyen
julkilausuman neljäs kohta on kaikkea muuta kuin mitä tiedämme – siis todella
tiedämme - universumista: Raamattu, joka
on kokonansa ja sanallisesti Jumalan antama, on virheetön ja moitteeton
kaikessa mitä se opettaa, ei vain siinä mitä se lausuu Jumalan pelastavasta armosta
ihmisten elämässä, vaan myös puhuessaan Jumalan luomisteoista,
maailmanhistorian tapahtumista, sekä omasta kirjallisesta alkuperästään Jumalan
alaisuudessa.
Tuo neljäs kohta
ei saa tukea yhtään mistään.
Lyhyt
julkilausuma päättyy viidenteen kohtaan, jossa sanotaan: Raamatun arvovalta heikkenee väistämättä, mikäli sen kokonaisvaltaista
jumalallista virheettömyyttä millään tavalla kavennetaan tai jätetään huomiotta
tai tehdään suhteelliseksi sellaisen totuuskäsityksen kanssa, joka on vastoin
Raamatun omaa totuutta. Sellainen luisuminen aiheuttaa vakavia menetyksiä sekä
yksilöille että
kirkolle.
Siinä se tuli –
vastoin Raamatun omaa totuutta! Raamattu on siis aivan oma
symboliuniversuminsa, jolla ei ole reaalimaailman relevanssia. Raamatun
totuutta voidaan tarkastella totena vain tuossa nimenomaisessa
symboliuniversumissa. Reaalimaailman symboliuniversumissa kaikki
raamatunlauseet ovat epätosia, mutta tämähän jo tiedettiin.
Tämän jälkeen
alkaa varsinainen Chicagon julkilausuma, jossa on 19 artiklaa. Se on
väitteissään niin noloa luettavaa, että jopa uskovat mielellään unohtavat koko
julkilausuman. Helluntaiset nyt ovat kuitenkin olleet aika ihastuneita
julkilausuman artikloihin.
Kun Turunen ja
Mäkilä olivat Leif Nummelan vieraana Cafe Raamatussa, kauhukaksikko kiinnitti
erityistä huomiota artikloista numeroon 13.
Siis tähän: ME USKOMME,että virheettömyys on
asianmukainen teologinen termi kuvaaman Raamatun totuudellisuutta kaikissa
asioissa.
ME TORJUMMEsen, että olisi asianmukaista arvioida
Raamattua sellaisilla totuuden ja virheen mittapuilla, jotka ovat vieraita sen
omalle käyttötarkoitukselle. Torjumme myös sen, että Raamatun arkinäkökulmasta
ilmiöitä kuvaileva puhetapa tekisi tyhjäksi Raamatun virheettömyyden.
Tällaiseen puhetapaan kuuluvat nykyaikaisen teknisen tarkkuuden puuttuminen,
kieliopin ja kirjoitustapojen epätäsmällisyydet, luonnon tarkkaileva kuvailu,
valheista kertominen, hyperbolat, lukujen pyöristäminen, aineiston
järjestäminen aihepiireittäin, rinnakkaiskertomusten erilainen aineistovalinta
ja vapaamuotoisten sitaattien käyttö.
Tuossa yritetään
valkopestä Raamatun virheellisyyttä. Meillä ei ole mitään mahdollisuutta
suhteuttaa Raamatun tekstejä kirjoitusaikaansa muulla tavoin kuin aikansa
kirjallisuutena; inhimillisinä oletuksina silloin vielä maagisista ja
mystisistä ilmiöistä.
Raamattu tulee
tulkita aina suhteessa parhaaseen mahdolliseen käytettävissä olevaan tietoon,
mikä nykyaikana tarkoittaa tieteellistä maailmankuvaa. Raamattu on ja pysyy
virheellisenä kirjana mitä tulee todellisuuden kuvaukseen. Opaskirjaksi siitä
ei ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti