maanantai 26. lokakuuta 2015

Kirkkokännit



Miia Kuha on kirjoittanut mielenkiintoisen artikkelin Jumalan sanan ylenkatsojat. Rahvaan kirkossakäynti Savossa 1660 -1710.

Artikkelin hupaisinta antia olivat kirkkokännit; ihmiset tulivat kirkkoon tuhannen pieruissa. Meno oli varmaan aika karismaattista.

Tarkastuspöytäkirjojen merkintöjen mukaan kuopiolaiset olivat jumalattomia, uppiniskaisia ja röyhkeitä ihmisiä, jotka tulivat kirkkoon juovuksissa ja metelöiden, eivät halunneet opetella kristinoppia eivätkä olisi käyneet ehtoollisellakaan, jos eivät olisi pelänneet leimautuvansa
julkijumalankieltäjiksi ja pakanoiksi.

Miten tuo nyt sitten millään tavoin eroaa herätyskokouksesta? Karismaattisuuteen taipuvissa em. käyttäytyminen on ihan tavallista, jopa toivottavaa. Voi sitä älämölöä, mikä monessa seurakunnassa vallitsee.

Saarnamies (yleensä mies) puhuu kielillä; ts. puhuu siansaksaa, yleisö ääntelehtii ja vääntelehtii sekopäisenä, desibelit nousevat. Meno on koomisen hullua ja tällaista pidetään Pyhän Hengen aikaansaannoksena.

Ainahan ne muut ovat jumalattomia. Aina ne muut eivät halua opetella kristinoppia. Aina ne muut ovat jumalankieltäjiä ja pakanoita. Meno jatkuu samanlaisena vuosisadasta toiseen.

Wikipedia sanoo aiheesta mm. seuraavaa:
Kirkkoon tuloa juopuneena pidettiin erittäin paheksuttavana, koska se saattoi aiheuttaa pahaa sekaannusta. Seurauksena oli yleensä jalkapuu tai julkirippi.

Sakkolassa tuli lautamies vuonna 1674 käräjille juovuksissa. Hänet pantiin jalkapuuhun niin pitkäksi aikaa että selviäisi ja lisäksi hänelle määrättiin sakkoja. Samoin kävi Pyhäjärvellä vuonna 1681.

Sauvon pitäjänkokous päätti määrätä sakkoa tai jalkapuuta juopottelusta ja säädyttömästä elämöinnistä toisen talossa sekä häiden kuokkimisesta. Prunkkalassa saattoi 1800-luvun alkupuolella joutua jalkapuuhun, jos salli alle 15-vuotiaiden poikien juopotella ja tupakoida.

Kaikki rangaistukset olivat tietenkin turhia.

Lähteet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti