Kristillinen
kulttuuri-imperialistinen hegemonia ulottuu kaikille elämän alueille. Kaikki
joutuvat kärsimään siitä, olivatpa he kristittyjä tai eivät.
Hegemonisessa
asemassa olevat pyrkivät kontrolloimaan sitä, mitä saa sanoa mistäkin asiasta.
Kontrolli ulottuu siihenkin, kuka saa ylipäänsä sanoa mitään. Tällaista
hegemonian institutionalisoiminen on aiheuttanut normin, jonka purkamiseen on
ryhdyttävä juuri nyt eikä huomenna. Kristillinen hegemonia on alistavaa sekä
luonteeltaan että rakenteiltaan. Edelleen kristillinen hegemonia
fundamentalistisimmassa muodossaan sisältää potentiaalisen väkivallan ja sillä
uhkailun. Jos sekulaari lainsäädäntö ei olisi onnistunut vaimentamaan
irvokkaimpia kristillisen hegemonia muotoja, Suomi olisi monen muun
negatiivisen asian lisäksi totalitaarinen teokratia, joka ei eroaisi
islamilaisesta teokratiasta muuta kuin jumalan nimen osalta. Käytännöt
tällaisessa teokratiassa ovat niin kuvottavia, että ne loukkaavat kaikkea
ihmisyyttä ja inhimillistä säädyllisyyttä törkeästi.
Kristillisen
hegemonian dominanssi aiheuttaa sen, että Suomi ei ole vapaa maa. Julkiseen
valtaa on vuosisatojen aikana ujutettu piilovaikuttajia, jotka jo pelkän
lainsäädännön turvin pyrkivät takaamaan kristittyjen hegemonia-aseman
tulevaisuudessakin.
Hegemonia ja
kristittyjen etuoikeudet on koodattu Suomen lainsäädäntöön aina Perustuslakia
myöten.
Kristillinen
kulttuuri-imperialistinen hegemonia on paralleeli ilmiö patriarkaalisen
hegemonian ja paljolti myös valkoisen rodun ylivallan kanssa. Kaikille näille
ilmiöille on yhteistä se, että vaikka ko. ryhmien etuja ei eksplisiitisti
sanota, käytännöt ja rakenteet ovat piilotettuja yhteiskunnallisiin
rakenteisiin. Vasta sekulaarin humanismi nousun myötä, em. ilmiöt ovat
kohdanneet yhä vahvistuvaa kritiikkiä. Tällainen hegemonia on aina
ihmisoikeuksia loukkaavaa. Ainakaan kolmesta Aabrahamista polveutuvasta
uskonnosta ei ole ihmiselle kuuluvien oikeuksien ja vapauksien esikuviksi.
Asia on juuri
päinvastoin: edes revisionistinen teologia ei pysty parantamaan tilannetta,
koska revisionistinen teologia on sekin transsendenttiä mystiikkaa. Uskonto on
vain ja ainoastaan infantiilia spekulaatiota, joka on aina ristiriidassa
järjen, tieteen ja ihmisoikeuksien kanssa.
Relevantein
yhteiskuntapoliittinen kannanotto onkin – ei uskontoa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti