Patmoksen
blogissaan 18.3.2012 Juha Ahvio kiukuttelee liberaaliteologialle otsikolla Juha Ahvio sunnuntaina – konservatiivien ja
liberaalien välinen teologinen jakolinja on edelleen todellinen.
Kerran on
annettava Ahviolle pisteet siitä, että edes otsikko on rehellinen ja
rationaalisesti formuloitu. Itse juttu on sitten kiukuttelua siitä, että
teologiset painotukset eivät ole Ahviota äärikonservatiivina tyydyttäviä.
Jotta Ahvion
kirjoituksesta saisi mitään tolkkua, on lähdettävä liikkeelle hänen lyhyestä johtopäätöksestään:
Meillä ei siis edelleenkään ole muuta
vaihtoehtoa kuin olla teologisia konservatiiveja. Tuo ei ole
relevantti ja validi johtopäätös vaan Juhan subjektiivinen kannanotto ja toive
siitä, miten asioiden hänen mielestään tulisi olla. Tähän Juhalla on kaikki
oikeus. Humen giljotiini leikkaa tuolta Ahvion toiveelta siivet.
Juttunsa
ingressissä Ahvio lataa: Tämän mukaan
enää ei olisi asianmukaisia perusteita määritellä ketään teologiseksi
konservatiiviksi eikä liberaaliksi. Tähän ajatukseen sisältyy väite siitäkin,
että nyt ei ole olemassa eikä ole koskaan aiemminkaan ollut mitään ”klassista
kristinuskoa”, jota voitaisiin pitää arviointiperusteena sille, mitä
kristinusko todella on.
Ahvio esittää
asian niin, ettei mitään klassista kristinuskoa ole koskaan ole ollut olemassa.
Tahtomattaan hän on aivan oikeassa. 1. ja 2. vuosisadan kristillisyyttä on
tutkittu paljon. Se pystytään todentamaan, että jo tuolloin oli erinäisiä
kuppikuntia, joiden teologiset painotukset vaihtelivat paljonkin. Ahviolle on varmasti
tuttuja Heikki Räisäsen ja Bart Ehrmanin asiaa käsittelevät kirjat. Aiheesta on
kirjoitettu niin paljon, ettei niitä kaikkia kirjoja taida yksi ihminen koskaan
pystyä lukemaan.
Tämä tarkoittaa oikeastaan sitä, että
kristinuskolla ei olekaan mitään täsmällistä eikä muuttumatonta sisältöä.
Tällöin kristinusko on aina vain sitä, mitä kulloisenkin aikakauden ihmiset sen
sanovat olevan.
Kristinuskolla
ei todellakaan ole muuttumatonta sisältöä. Raamattukin on jo muuttunut niin
paljon, ettei siitäkään ole muuttumattoman konservatiivisen teologian
perustaksi. Alkuperäisiä käsikirjoituksia ei ole. On vain pahasti korruptuneita
tekstejä. Raamatun kaanonkin on täysin inhimillinen konstruktio, joten sekään ei
anna perusteita konservatiiviselle teologialla (eikä kyllä liberaalillekaan
versiolle aiheesta).
Väite siitä, että konservatiivisuus ja
liberaaliteologisuus olisivat menettäneet käsitteellisen merkityksensä, on
itsessään täysin liberaaliteologinen ja sitoutuneen asenteellinen.
Väite ei ole
konservatiivinen eikä liberaalinen vaan pelkästään Juha Ahvion subjektiivisen
asenteellisuuden ilmaus.
Liberaaliteologialla tarkoitetaan teologiaa,
joka haluaa vapautua perinteisistä vanhakirkollisista ja
uskonpuhdistuksellisista uskonopin muotoiluista ja sisällöistä. Viime kädessä
liberaaliteologia haluaa vapautua Raamatusta Jumalan ohjeellisen sitovana
erityisenä ilmoituksena. Liberaaliteologia haluaa avata mielet vapaiksi myös
sille mahdollisuudelle, että Raamattu ei olisikaan tällainen Jumalan sanallinen
ilmoitus, jonka perustalle voidaan rakentaa kestävä ja ohjeellinen uskonoppi ja
kristillinen elämäntapa.
Nyt Ahvio on
oikeilla jäljillä. Liberaaliteologia on vastaus sille, että raamatunlauseet
ovat riittävällä varmuudella osoitettu epätosiksi, mutta niiden negaatiot puolestaan
tosiksi. Liberaaliteologia on yritys pelastaa premisseiltään epätoden
ideologian rippeet. Konservatiiveilla oli aikansa, mutta se aika meni. John
Shelby Spong tiivisti asian seuraavasti: Kristinuskon
tulee muuttua tai kuolla.
Itse asiassa liberaaliteologia katsoo varsin
varmasti tietävänsä, että Raamattu ei voi olla eikä ole tällainen perustus…Liberaaliteologinen
suhtautumistapa on nykykristitylle ainoa mahdollinen, näin olemme kerta
toisensa jälkeen saaneet kuulla.
Ja tämä siitä
syystä, että konservatiivinen teologinen diskurssi on osoitettu epätodeksi. Se
saa näköään Ahvio kihisemään kiukusta. Deal with it!
Liberaaliteologia lähtee siitä, että
teologia ei voi enää olla oppia Jumalasta, jumaluusoppia, vaan teologian on
oltava oppia ihmisestä ja hänen oletetuista Jumala-kokemuksistaan.
Juuri näin.
Konservatiivinen ”jumaluusoppi” on lähinnä ajatusrakennelma meinongiaanisesta,
ei-olemassaolevasta oliosta. Tällaisesta oliosta voidaan toki puhua, mutta
reaalimaailman relevanssia sillä ei.
Konservatiiville teologia on edelleen oppia
Jumalasta, teologiaa, raamatullisen ilmoituksen nojalla.
Tuollaiselta
kannalta puuttuvat kokonaan näytöt; päinvastaisesta on kyllä todennettavaa
näyttöä.
Konservatiivi haluaa vapautua syntiin
langenneen ihmisen harhaisista uskomuksista Jumalan lasten vapauteen ja haluaa
uskoa sekä tietää Kristuksessa olevasta totuudesta käsin, Kristuksesta, ”jossa
kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä”
Syntikään ei ole
reaalimaailman ilmiö ja lankeemuksesta ei ole siitäkään näyttöä. Koko hölmö
konstruktio edellyttää, että Aatami ja Eeva olisivat olleet aivan ensimmäiset
ihmiset ja käärme olisi todella puhunut jotain. Lisäksi Ahviolla on monen
uskovan tapaan kieroutunut ja epärehellinen tapa käyttää käsitettä totuus.
Totuus on totta ja yhtäpitävä todellisuuden kanssa. Raamatunlauseet eivät edes
kuvaa todellisuutta, joten niihin ei voi kategorisesti sisältyä mitään
totuutta.
Konservatiivi vastaa edelleen käärmeen ”Onko
Jumala todellakin sanonut?” -kysymykseen horjumattoman myönteisesti: kyllä,
Jumala on puhunut Pojassaan Kristuksessa ja Raamatussa.
Kun tieteellisen
koulutuksen saanut henkilö sanoo jotain noin typerää, niin se on pelkästään
noloa.
Uskonopit ja teologinen kieli puhuvat
todellisista historiallisista tapahtumista ja viittaavat oikeasti olemassa
olevaan todellisuuteen sekä Jumalan että ihmisen ja hänen maailmansa osalta.
Niin Raamattu kuin klassinen kristinusko ovat sitoutuneet teologiseen
realismiin.
Raamattu kun nyt
ei vaan ole historiallinen teos ja tämä todennettu. Mitään reaalimaailman
referenssiä Raamatulla ei ole. Teologinen kieli on sekin vain yksi kielipeli.
Teologinen realismi on jotain kovin hämärää, koska Ahvio ei esitä mitään
selventävää määritelmää teologisesta realismista. Tästä syystä teologista
realismia tulee pitää merkityksettömänä käsitteenä.
Tähän tapaan
eteni Ahvio kiukuttelu. Jos haluaa lukea koko pitkän vuodatuksen, niin sen voi
lukea tuolta:
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/331/juha_ahvio_sunnuntaina_-_konservatiivien_ja_liberaalien_valinen_teologinen_jakolinja_on_edelleen_todellinen
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/331/juha_ahvio_sunnuntaina_-_konservatiivien_ja_liberaalien_valinen_teologinen_jakolinja_on_edelleen_todellinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti