maanantai 12. lokakuuta 2015

Raamatunlauseiden negaatiot ovat totta



Esitän hypoteesin: Raamatunlauseet eivät ole tosia, mutta lauseiden negaatiot ovat. 

Otetaan esimerkiksi tämänpäiväisessä (12.10.2015) raamattukritiikissäni esittämät lauseet.

9. Minä panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa. He syövät toistensa lihaa siinä hädässä ja turmiossa, jossa heitä ahdistavat heidän vihollisensa, ne, jotka tavoittelevat heidän henkeään.

Lauseen subjekti on Jahve. Siitä, että tällainen Jahven masinoima raamatullinen kannibalismi olisi ollut historiallinen tapahtuma, ei ole edes viitteitä. Kannibalismia on kyllä ollut, mutta lähteenä Raamattu on niin epäluotettava, että todennäköisempää on, että em. väitteen negaatio on totta.

14. "Kirottu olkoon se päivä, jona minä synnyin. Älköön olko siunattu päivä, jona äitini minut synnytti!

Mikään päivä ei ole milloinkaan ole ollut kirottu, eikä myöskään siunattu. Täten myös noiden raamatunlauseiden negaatio on totta. Oikeastaan se, joka tuon jakeen on kirjoittanut, kärsii sairaalloisesta itseinhosta. Tai sitten henkilö yrittää vierittää vastoinkäymiset Jahven syyksi, jolloin lauseiden negaatio on taas totta.

15. Kirottu olkoon se mies, joka toi isälleni ilosanoman: 'Sinulle on syntynyt poikalapsi', saattaen hänelle suuren ilon.

Tuskinpa ketään kirotaan sen takia, että tuo jonkin sanoman. Riippuu taas sanoman vastaanottajasta miten ko. sanomaan suhtautuu. Jakeen ensimmäinen osan negaatio on totta. Toinen osa onkin sitten jo hieman hankalampi. Usein lapsen syntymä tuottaa iloa. Jos lapsi on ollut ei-toivottu, niin siinä paljon riemusta kiljuta. Täten sekä lause että sen negaatio voivat olla tosia tai epätosia riippuen olosuhteista, situaatiosta. Tarvitaan lisää informaatiota, jotta väitteen totuusarvoa voidaan tarkastella.

Väitteitä arvioida myös totuudenkaltaisuuden käsitteen avulla: jokin väite on totuudenkaltaisempi kuin jokin toinen väite. Koska raamatunlauseet ovat pääsääntöisempi epätosia (tai todentamattomia), Raamatun yhteydessä tulisikin puhua virheellisistä ja vähemmän virheellisistä lauseista.

Se kielifilosofiasta tällä kertaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti