On aika kumota
kristittyjen etuoikeudet yhteiskunnassa. Kristinusko – ainakaan sen
fundamentalistisessa muodossa - ei ole enää Suomessa normi. Dominantista
kristinuskosta on tullut yhteiskunnallinen taakka, josta on julkisen vallan
yhteydessä päästävä eroon. Yhtä uskontoa ei voida korvata jollain toisella
uskonnolla: yhdelläkään uskomusjärjestelmällä ei tule hegemonia-asemaa.
Tällainen ideaalitilanne saavutetaan kun julkinen valta on sekulaari.
Enää ei voida
edes olettaa, että kristinusko olisi jollain tavalla osa luonnon järjestetystä.
Uskonnot ovat vain sosiaalisia konstruktioita, joilla on säädelty ihmisten
sosiaalista kanssakäymistä. Mitään velvoittavaan luonnonjärjestykseen
viittaavaa kristinuskossa ei ole.
Kristinuskon
hegemonia-aseman dominointi tulee esille, siinä kuinka epäinhimillisiä
Raamattuun perustuvat lait ja asetukset ovat. Dominantit kristityt ovat
vuosisatojen ajan terrorisoineet julkista valtaa. Dominantit kristityt ovat
kollektiivisesti korruptuneita esittäessään selvästi epätosia tosia väitteitä
tosina. Hegemonia-asemansa turvin he ovat onnistuneet liian monta kertaa
estämään esim. ihmisoikeuksien toteuttamisen. Hegemonia-asemansa turvin
dominantit ovat pyrkineet kontrolloimaan sitä mitä dominantista ryhmästä
voidaan sanoa.
Hegemonia-asemasta
löytyy vielä melko huomaamattomia merkkejä: kristittyjen erikoisoikeuksia ei
analysoida kriittisesti, niitä ei myöskään juuri haasteta. Tällä tavoin
mahdollistetaan kristillinen kulttuuri-imperialismi julkisen vallan yhteydessä.
Hegemoninen dominanssi on nähty ”normaalina”.
Kristittyjen
erityisoikeudet ovat yhteydessä uskonnolliseen sortoon siten, että sorto
edesauttaa erityisoikeuksien ylläpitämistä.
Sorto on ollut
ilmiselvää kun yhden uskon edustajat ovat saaneet tyrannisoida julkista valtaa
joutumatta edesvastuuseen toimistaan. Sorto on ollut - ja on – systemaattista
ja tuloksena ovat olleet rajoitteet ei-hegemonisessa asemassa olevia
ei-dominantteja ryhmiä kohtaan. Sorto ilmenee myös normeissa, tavoissa ja
tottumuksissa sekä symboleissa, joiden käytön kristityt ovat tehneet
jotakuinkin pakolliseksi.
Kristillinen
hegemonia on niin taitavasti piilotettu yhteiskunnan rakenteisiin, että siitä
on tullut lähes näkymätöntä. Kristillinen hegemonia vaikuttaa paljolti
samanlaiselta kuin sekularismi. Suurimpana erona on hegemonia-asemassa olevan
kristillisen ”valtaeliitin” torjuva suhtautuminen ihmisoikeuksiin.
Valitettavasti
vielä Suomessakin kaikki – aivan kaikki – ihmiset, olivatpa he kristittyjä tai
eivät, joutuvat kärsimään kristittyjen hegemonia-aseman aiheuttamista
haitoista. On siis aika tehdä asialle jotain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti