Tehdään kaksi
oletusta: a) Jumala on olemassa, ja b) Raamattu on kirjaimellisesti totta.
Sitten esitän
hypoteesin: uskovat eivät kykene eettisesti kestäviin tekoihin johtuen
uskostaan Raamatun jumalaan.
Uskovat
mielellään väittävät, että kaikki mitä Jumala käskee, on hyvää. Tällöin Jumalan
ulkopuolella on jokin hyvyyden kriteeri, johon Jumalan käskyä verrataan. Jos
taas Jumala ensin tarkastelee, mikä on hyvää käskyn kohteella, niin jälleen
hyvyys on jotakin Jumalan ulkopuolista. Molemmissa tapauksissa hyvyys on
käsitteellisesti paljon velvoittavampaa kuin yksikään Jumalan käsky.
Uskovat
toisinaan yrittävät kiemurrella pois heidän kannaltaan kiusallisesta Jumalan
epäpätevyydestä koskien etiikkaa koskevia argumentteja väittämällä, että Jumala
on oikotie eettiseen hyvään. Tässäkin tapauksessa uskovat häviävät: hyvä on
universaalikäsite, pätevät eettiset käsitteet ovat universaaleja, joten Jumala
oikotienä eettisen hyvään ei ole, eikä voi olla, universaali. Jumalan käskyillä
ei ole siis mitään velvoittavuutta, koska hyvän kriteerit ovat Jumalan
käsityskyvyn ulkopuolelta poimittuja, eikä Jumalan käskyillä ole eettistä
universaalisuuta.
Vaikka Jumala
olisi olemassa, moraali (tavat ja tottumukset) ovat Jumalasta riippumattomia.
Raamatussa
Jumala moneen kertaan kehottaa tuhoamaan viholliset, tappamaan myös lapset ja
raiskaamaan naiset. Jos kaikki, mitä Jumala käskee tehdä, olisi hyvää, niin
nämäkin kuvottavat toiminnat olisivat hyviä, mahdollisesti aivan erityisen
hyviä, koska juuri Raamatun jumala käskee toteuttamaan kuvottavat teot. Onneksi
on jumalan ulkopuolinen kriteeri, jolla tekojen hyvyyttä voidaan arvioida.
Sekulaarit lait ovat velvoittavia, eivät Jumalan mielivaltaiset käskyt.
Eettisin teko,
mitä ihminen on voi tehdä, on informoida uskovaa hänen jumaluskonsa epäeettisyydestä.
Jokaisella ihmisellä on riittävät kyvyt arvioida Jumalan käskyjen
epäeettisyyttä. Jumalan käskyt synnyttävät vihamielistä käyttäytymistä toisia
kohtaan, Jumalan käskyt ehkäisevät inhimillisin hyvän universaaliutta, Jumalan
käskyjen pitämistä eettisesti kestävinä on petosta ja itsepetosta sekä maagista
toiveajattelua.
Jumala
eettisesti kestävän hyvän lähteenä on sekä väärä oletus että väärä johtopäätös.
Epäeettinen Jumala on jo aiheuttanut liikaa yksilöllisiä ja sosiaalisia
haittoja. Onneksi jutun alussa esitetyt kaksi oletusta tuskin ovat totta.
Jumala joutaa
tunkiolle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti