Trumpin valinnan
myötä olen seuraillut uskonnollisen oikeiston ekstaattista suhtautumista
asiaan. Luin joutessani uudelleen Sheldon Wolinin teoksen Democracy Incorpoted vuodelta 2008. Toinen lukemani kirja oli Chris
Hedgesin American Fascist vuodelta
2007. Noiden lukukokemusten perusteella mieleen tuli seuraavat nykytilannetta
kuvaavat seikat:
Tehokkain
fiktio, jota uskonnollinen oikeisto käyttää, on se, että ollakseen oikea
kristitty, henkilön on oltava ”uudestisyntynyt”, mitä ikinä se sitten
tarkoittaakin. Uskonnollinen oikeisto kieltäytyy hyväksymästä kenenkään
henkilökohtaista uskonnollista kokemusta, ellei väite sisällä kliseetä siitä, että
tuo henkilö pitää Jeesusta henkilökohtaisena vapahtajanaan.
Kognitiivisten
prosessien romahtaminen taitavien evankelistojen manipulaation seurauksena on
tyypillistä kaikille uskonnollisen oikeiston liikkeille, mutta aivan
erityisesti sen äärimmäisille muodoille, joista on päästy jo ”nauttimaan”
Suomessakin. Auktoriteettina on Jumalan sijaan saarnamies, joka väittää toimivansa
Jumalan edustajana ja tämä saarnaaja myrkyttää uhrin koko ajattelun ja
ajattelusta kumpuavat teot. Uudestisyntymisestä seuraa tavallisesti alistuminen
tiettyihin epäeettisiin säädöksiin ja asialla ei ole mitään tekemistä
uskonnollisen vakaumuksen kanssa. Se on oire tuon henkilön henkilökohtaisen
moraalin rappiosta.
Suostuttelu –
hyvin usein myös pakottaminen - värväyksessä perustuu muutamaan yleiseen
prinsiippiin: kaikkein herkimpien ihmisten epävakauden hyväksikäyttöön, joko
todellisen tai hypoteettisen ystävyyden tarjoaminen yksinäisille tai
vaikeuksissa oleville, piinaavien pelkojen vaientaminen katteettomilla
lupauksilla. Kaikki tämä tehdään julmasti ja epärehellisesti.
Säännöt ja
sääntöjen rikkomista seuraavat rangaistukset upotetaan käännynnäisen elämään
hitaasti ja pikkutarkasti. Tämä tyypillisesti sisältää varauksettoman
tottelevaisuuden uskonnollista johtajaa kohtaan. Opetukset ovat eksklusiivisia,
suorastaan elitistisiä, ryhmän ulkopuolisten ihmisten (sisältäen toisella tapaa
uskovat) demonisoinnissa. Ilmiöön sisältyy myös marttyyrikompleksi, joka pitää
nämä oikeat tosiuskovat liikkeellä ja epäluuloisina toisinajattelijoita
kohtaan.
Kaikesta edellä
mainitusta seuraa henkilön vanhojen ja hyvin toimivien yhteisöjen tuhoutuminen.
Henkilö pakotetaan tekemään ”moraalisia valintoja” uuden ryhmän ja henkilön
vanhojen yhteisöjen välillä. Henkilö sulautuu persoonattomaan uskonnollisen
yhteisön massaan: Tuota massaa hallitaan painottamalla henkilökohtaisten
uskonnollisten kokemusten – usein ekstaattisten kokemusten – merkittävyyttä
kaiken rationaalisuuden kustannuksella. Massa hylkää kaiken todellisuuteen
pohjautuvan ajattelun ja toiminnan. Niille, jotka hylkäävät tai jättävät
yhteisön, heille on varattuna paikka kuvitteellisessa helvetissä, tai vielä
pahempaa – jokapäiväinen kiusanteko ja vaino ihan reaalimaailmassa.
Uusi ideologia
antaa käännynnäiselle elämän tarkoituksen ja tunteen omasta erinomaisuudestaan,
joka oikeuttaa vihan ryhmän ulkopuolisia kohtaan. Kuuluminen uskonnolliseen
eliittiin saa hylkäämään henkilökohtaisen moraalisen vastuun, koska ryhmän
säännöt sanelevat moraalin. Yksilöllisyys hukkuu yhteisön massaan. Toiveet
eivät enää kohdistu realistisesti reaalimaailmaan vaan taikamaailmaan ja
koskaan toteutumattomiin ihmeisiin. Tästä seuraa logiikan ja kaiken järkevyyden
hylkääminen, henkilön autonomian tuhoutumien ja totalitarismin varaukseton
hyväksyminen. Kaikki tuo em. otetaan ilolla vastaan seurauksista välittämättä
ja sillä myös kompensoidaan ihmisen horjuvaa itseluottamusta.
Mitä
pilaantuneempi ja korruptoituneempi käännynnäinen on, sitä herkempi hän on
uskonnollisen oikeiston militaristiselle ohjelmalle. Sitä jyrkempiä he ovat
vaatimaan puhdasta kristillistä valtiota, mitä syvempää heidän epätoivonsa on;
tai se saadaan sellaiseksi.
Monet ovat
täysin valmiita siihen, että heitä harhautetaan ja huijataan. Monet ovat myös
valmiita väkivaltaan. Heidän elämänsä on helppoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti