tiistai 14. helmikuuta 2017

Herätyskristittyjen transsendentit oliot

Postasin eilisen herätyskristittyjä koskevan kirjoitukseni myös keskustelupalstalle. Se poiki pienen sananvaihdon.


”Yleistämisessä on aina vaara, että kaivaa samalla itselleen kuoppaa.”

Minä tosiaan yleistän kaikki uskonnot ja niiden kaikki suuntaukset samaan kategoriaan. Näin varsinkin silloin kun premissinä on jonkin transsendentin olion olemassaolo. Täten Raamatun Jumala ja skientologien Xenu, tuo hassu intergalaktinen sotapäällikkö, kuuluvat samaan kategoriaan. Vielä kun tuosta parhaimmillaan todentamattomasta premissistä johdetaan joitakin kaikkia velvoittavia kategorisia imperatiiveja, niin pahimmillaan sellainen on tappavan haitallista, tyypillisesti vain naurettavan hölmöä.

”Yhteisöillä on aina omat norminsa, oli kyse vaikka vegaaneista tai autourheilusta.”

Vegaanien porkkanat ja autourheilun menopelit ovat sentään reaalimaailmaan liittyviä entiteettejä. Vegaanit eivät ole pyrkineet vaikuttamaan lainsäädäntöön siten, että minun tulisi omaksua heidän ruokailutottumuksensa ja sen seurannaisvaikutukset. Eivätkä nuo autourheilijatkaan ole vaatineet sellaista, että lain mukaan kaikkien olisi harrastettava ”romuralleja”.

Mutta jokainen ns. etupiiri haluaa jollain tavalla olla vaikuttamassa päättäjiin.

Noinhan se on, mutta samalla nämä uskonnolliset ”karvalakkilähetystöt” ovat vaatimassa sellaista, että heidän todentamaton jumalolentonsa tulisi ottaa todesta ja tuosta todentamattomasta premissistä tulisi tehdä sellaisia johtopäätöksiä, jotka velvoittavat muita toimimaan jonkin fiktiivisen olion fiktiivisen tahdon mukaan.

Myönnän, että suomalaisten herätysliikkeiden tuntemukseni perustuu suurimmalta osaltaan verkkomateriaaliin. Siitä taitaa olla jo kaksikymmentä vuotta, kun viimeksi tapasin suomalaisen kherätyskristityn; voi olla jo kolmekymmentäkin vuotta. Kun lukee noita herätysliikkeiden julkaisuja, niin jos en tietäisi kenen julkaisusta kulloinkin on kyse, niin en pystyisi tekemään eroa eri herätysliikkeiden välillä. Kuten tuossa yllä sanoin, niputan kaikki transsendenttia koskevat väitteet samaan kategoriaan. Nykyisessä olinpaikassani todennäköisyys törmätä suomalaiseen herätyskristittyyn on jotakuinkin nolla, nollaa lähenee suomalaisten esiintyminen tällä seudulla muutenkin.

”Väkisinkin he enemmistönä tekevät päätöksiä, joihin usko on vaikuttanut.”

Ja tekevät ”ulkopuolisten” elämästä hankalaa! Negatiivinen uskonnonvapaus peittoaa aina positiivisen uskonnonvapauden. Vapaus uskonnosta (ihan mistä tahansa niistä) on mielestäni yksi humanismin perusprinsiippi.

”Mutta se, mihin tulee myös puuttua, on lakien ja humaanisuuden vastaisuus.”

Tätä minäkin kannatan! Valitettavasti usein uskonnoista johdetut väitteet ovat lain muodossa humaanisuuden kannalta aivan päinvastaisia. Humanismi on perin harvoin herätysliikkeiden asialistalla kärkipäässä. Jos on kärkipäässä, niin siihenkin on liitetty taas todentamaton transsendentti olio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti