”Oikeastaan toit
esille erään vapauden perusongelman – onko vapaus vain vapautta jostakin tai
vapautta johonkin.”
”…paradoksaalisesti
asemoit itsesi samaan asemaan kuin nuo fundamentalistit.”
Positioni taitaa
vaatia vähän täsmennystä. Siis: Jokainen ihminen on lähtökohtaisesti vapaa
uskonnoista. Vastasyntyneellä ei ole uskonnollista vakaumusta, eikä sellaista
ole vielä vähän kehittyneemmälläkään lapsella.
Uskonnolliset vakaumukset ovat havaintojeni mukaan manipulaation,
painostuksen, uhkailun, suostuttelun yms. tuloksia. Harvoin usko johonkin
transsendenttiin olioon perustuu rationaaliseen harkintaan ja verifioituun
evidenssiin. Täten vapaus uskonnosta on oletusarvo.
Jokainen toki
voi uskoa vaikka mihin, mutta silloin kun uskonnollisista vakaumuksista
johdetaan yhteiskunnallisia velvoitteita – esim. lainsäädäntöä – ollaan jo
hyvin lähellä manipulaatiota ja painostusta. Jopa uskonnolliseen vähemmistöön
kuuluvat ovat usein vaatimassa äänekkäästi oman vakaumuksensa legitimointia.
Valitettavan usein he siinä onnistuvatkin, joten tämä toimintapa on
epädemokraattinen, erityisesti silloin kun demokratia perustuu
enemmistöpäätöksiin, joka puolestaan johtaa helposti enemmistön mielivaltaan.
Jollain tavoin
vähemmistön uskonnollisen vakaumuksen suojaus lainsäädännössä olisi
perusteltua, jos tuo vähemmistä olisi sorretussa asemassa (kuten tietyissä
maissa ovat). Silloin kun enemmistöön uskonnolliset yhteisöt ovat onnistuneet
saamaan lainsäädäntöön omien uskonnollisten dogmiensa mukaisia pykäliä, on kyse
enemmistön tyranniasta, joka ei suojele vähemmistöön kuuluvia. Demokratian
ideaaliinhan ei kuulu vähemmistöjen sorto; ei ainakaan tulisi kuulua, vaikka
jotkut piirit sellaisesta haaveilevatkin.
Edellä olevasta
seuraa se, että kaiken lainsäädännön ja lain tulkintojen tulee olla
sekulaareja. Jokainen yhteisö voi sitten omassa piirissään noudattaa uskonnosta
johdettuja dogmeja niin kauan kuin ne eivät ole ristiriidassa lain kanssa.
Kysymykseen
negatiivisesta uskonnonvapaudesta (vapaus uskonnoista) voidaan johtaa mm.
seuraavia aihetta sivuavia lisäkysymyksiä: Onko ihminen vapaa uskonnollista
sorrosta vai onko ihminen vapaa sortamaan muita uskonnollisesti? Onko ihminen
vapaa uskonnollista manipulaatiosta vain vapaa manipuloimaan muita? Listaa voi jatkaa. Se miten kysymyksiin
vastaa, kertoo aika paljon ihmisen suhteesta dilemmaan negatiivinen
uskonnonvapaus vs. positiivinen uskonnonvapaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti