torstai 24. syyskuuta 2015

Raamattukritiikkiä 24.9.2015





Jes 43:14 – 45:10

19…Minä teen tien korpeen, virrat erämaahan. Jaaha, Jahve sitten vielä harrastaa tienrakennustakin.
Jahve megalomania toistuu taas: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. Tuo loogisesti kestämätön argumentti: jos jokin jumala nyt sattuisi olemaan olemassa, niin pelkästään tuon jumalan asiaa koskeva väite, ei kelpaa todisteeksi. Koska yhtään jumalaa ei ole pystytty verifioimaan, ei ole mitään perustetta olettaa, että jumalia olisi olemassa.
Loputkin jaksosta on Jahve egon pullistelua. Kaikkivaltiaan ei tarvitsisi kehuskella ylivoimaisuudellaan. Jahve käyttäytyy kuin häiriintynyt suurusharhoista kärsivä ihminen. Jahve kyllä onkin täysin inhimillinen konstruktio.
Joko olen maininnut, että Jesajan kirjan luvut alkaen luvusta 40 ovat myöhempiä lisäyksiä?

Ef 3:1 – 21
4. Sitä lukiessanne te voitte huomata, kuinka perehtynyt minä olen Kristuksen salaisuuteen.
Paavali väittää olevansa asiantuntija, mutta kun asiantuntijuus perustuu ilmoitukseen, niin Paavali ei voi mitenkään pitää asiantuntijana. Asiantuntijana on esittää relevantteja faktoja ja todennettavia väitteitä. Paavali ei täyty mitään asiantuntija kriteereitä.

Snl 24:1 – 2
Älä kadehdi pahoja ihmisiä äläkä halua heidän seuraansa, sillä heidän mielensä miettii väkivaltaa, ja turmiota haastavat heidän huulensa.
Täten esimerkiksi profeettoina ja evankelistoina esiintyvistä on syytä pysyä kaukana heidän aiheuttaman haitan takia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti