Michel Foucaltin
kirja Tarkkailla ja rangaista
ilmestyi suomeksi vuonna 1980 Otavan kustantamana. Teos on edelleen
ajankohtainen.
Tarkkailla ja rangaista on
vankilalaitoksen historia, kertomus siitä, miten nykyisentyyppisiin
suljettuihin laitoksiin päädyttiin. Focault’n lähtökohtana on valta, joka
ilmaisee itseään ja tiivistyy nykyisessä kurinalaisessa elämänmuodossamme.
Foucaltin
tutkielma soveltuu hyvin myös kuvitellun Jumalan ja faktuaalisen seurakunnan
tarkkailu- ja rankaisumenetelmien tarkasteluun.
On aina kysymys ruumiista - ruumiista ja sen
voimista, näiden hyödyllisyydestä ja tottelevaisuudesta, ruumiinvoimien
jakamisesta ja alistamisesta.
Yhteisö,
esimerkiksi seurakunta, on vallan struktuuri. Seurakunnassa uskovat ovat
jatkuvan toistensa ja Jumalan tarkkailun alla; tai niin he kuvittelevat.
Vallankäytön tekniikoilla ihmisen ruumista alistetaan ja muokataan
vallankäyttäjien mielivallan mukaisiksi. Myös ajattelu pyritään kahlitsemaan
legitioimalla Jumalan valta absurdilla fraasilla ”Jumala näkee ja tietää
kaiken”.
Focaultin mukaan
kuri on vallan tekniikka, jonka tarkoituksena on tuottaa tottelevaisia ja
hyödyllisiä ruumiita. Kurin varmistamiseksi syntyivät valvontatekniikat ja
instituutiot, jotka pyrkivät tuottamaan ja tunnistamaan poikkeavia yksilöitä.
Mikä saa vallan pitämään hyvänään, mikä
tekee siitä hyväksytyn, on yksinkertaisesti se tosiasia, että se ei vain paina
meitä voimana, joka sanoo ei, vaan että se muuttaa ja tuottaa asioita, se
synnyttää nautintoa, muodostaa tietoa, tuottaa diskurssia. Sitä täytyy ajatella
tuottavana verkostona, joka juoksee läpi koko sosiaalisen ruumiin, paljon
enemmän kuin kielteisenä ilmiönä, jonka tehtävänä on tukahduttaa.
Ihmisen ruumista
pyritään hallitsemaan palkitsemis- ja rankaisumenetelmin. Tämän ovat
seurakunnat/uskonnolliset yhteisöt kehittäneet äärimmilleen: lopulta yksilö ei
välttämättä tunnista itsensä kannalta haitallista palkitsemista ja rankaisua.
Ihmisruumis astuu valtakoneistoon, joka
tutkii sen läpikotaisin, hajottaa ja muovaa uudelleen.
Tarkkaileva ja
rankaiseva (harvemmin palkitseva) kontrollikoneisto pyrkii ottamaan
haltuun/säätelemään jopa ruumiintoimintoja erilaisin käskyin ja säädöksin.
Näiden toteuttamista tarkkaillaan ja rikkeistä rangaistaan. Käskyt ja säädökset
ovat pääsääntöisesti mielivaltaisia. Jumalasta tulee pakkokeinojen alku ja
seurakunnasta pakkokeinojen toimeenpanija. Seurakunta ja seurakuntalaiset ovat
kuin Stasin agentteja, joiden toimenkuvana on lähimmäiisten tarkkailu, jotta
näitä lähimmäisiä voidaan mielivaltaisesti rangaista.
Koska uskovat ymmärtävät
luopua tarkkailun ja rankaisun herra-orjamentaliteetista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti