Taannoin
tässäkin blogissa oli puhetta siitä, kuinka Patmoksen poliittisen siiven
propagandaministeri Juha Ahvio piti tärkeänä lobata poliitikkoja
fundamentalistisella kristillisellä propagandalla. Patmoksen
propagandaministeri näyttää onnistuneen ainakin kerran.
Suomen Kuvalehdessä (nro 38, 17.9.2015)
oli artikkeli Kristillisdemokraattien uudesta puheenjohtajasta Sari
Essayahista. Jutun kirjoittaja Vappu Kaarenoja tuli ehkä tahattomasti
paljastaneeksi Sari Essayahin yhteyden Patmokseen.
Jutussa
selvitetään pitkälti kuinka Essayah vuosia sitten keskusteli patmoslaisen
helluntailaisen pastori Markku Vuorisen kanssa. Patmosta ei jutussa mainita
nimeltä, mutta ei vaadi kovinkaan kummoista päättelykykyä yhdistää Essayah ja
Patmos. Vuorinenhan pitää blogia Patmoksen sivuilla.
Tästä seuraa
relevantti kysymys: Onko Patmos lähetyssäätiö poliittiseen vaikuttamiseen
pyrkivä säätiö? En tunne tarkemmin ko. säätiön sääntöjä, mutta ainahan voi
spekuloida säätiön tarkoitusperistä. Missään tapauksessa säätiön tarkoitusperät
eivät ole rehellisiä: jo pelkkä evankeliumin levittäminen on epärehellistä,
koska todentamattomia ja selvästi epätosia väitteitä esitetään tosina.
Erityisen
raskauttavaa on, että Patmos lähetyssäätiö pyrkii tunkemaan epätosia
väitteitään poliittiseen kenttään. Se on suorastaan moraalitonta. Muut
instanssit saavat arvioida Patmoksen poliittisen toiminnan laillisuuden
perustuen säätiön sääntöihin.
Essayah on
fundamentalistisen vakaumuksensa mukaisesti Patmoksen linjoilla. Homot, abortit
evoluutio ovat vastustettavien asioiden kärkipäässä. Ihmisoikeuksien
kunnioittaminen ja toteuttaminen eivät liene koskaan kuuluneet Patmoksen
prioriteetteihin, eikä se näytä kuuluvan Essayahinkaan agendaan, vaikka hän
poliitikolle perin tyypilliseen tapaan kiemurtelee asian kanssa.
Essayah sanoo: Enhän minä voi samanaikaisesti uskoa siihen,
että Jumala on kaiken luoja ja ylläpitäjä, ja siihen, että kaikki on lähtenyt
tyhjästä muodostumaan. Essayah sekoittaa surutta kosmisen evoluution ja
biologisen evoluution. On valitettavaa, että jutun kirjoittaja päästää
Essayahin turhan helpolla. Heti seuraavassa lauseessa väitetään, että Essayah
ei ole tiedevastainen, mutta mitä muuta kuin tiedevastaisuutta on verifioidun
ja hyvin dokumentoidun faktan kategorinen kieltäminen.
Tasa-arvoisesta
avioliitosta Essayah sanoo: Ajatellaan,
että avioliitto käsitteenä on miehen ja naisen välinen ja käsite parisuhde
samaa sukupuolta olevien välinen. Patmoksen pellehermannien puuhakerho,
Airo Avioliitto ry, on valitellut sitä, kuinka avioliitto on käsitteellisesti
määritelty muka uudelleen tasa-arvoisessa avioliitossa. Tuossa edellä Essayah
määrittelee käsitteitä miten sattuu, kunhan käsitteen määrittely osuus
yhteneväksi hänen omaa propagandaansa tukien. Samalla Essayah tulee tukeneeksi
Patmoksen ja Aito Avioliitto ry:n taantumuksellista ja kaikin puolin
haitallista tavoitteenasettelua.
Edelleen Suomen
Kuvalehden artikkelin perusteella Essayah on sitä mieltä, että
kiintiöpakolaisia vastaanotettaessa tulisi suosia kristittyjä. Tämän on jo
aiemmin sanonut mm. Timo Soini. Taas toimittaja päästää Essayahin helpolla
vaatimatta sen tarkempia ja spesifimpiä perusteluja. Essayahin annettaan jo
seuraavassa kappaleessa laukoa: …Mutta
toki kristillisen etiikan mukaista on auttaa kaikkia.
Suomi ei
tarvitse ainuttakaan Essayahin kaltaista poliitikkkoa; varsinkin kun
uskonnollinen vakaumus on hämärtänyt todellisuudentajun. Suomi ei tarvitse
yhtäkään poliitikkoa, joka on läheinen niin epärehellisen organisaation kuin
Patmos kanssa. Essayahin edeltäjä Päivi Räsänen aiheutti jo niin paljon
haittaa, että sen toistaminen ei ole tarpeen. Essayahin ja Räsäsen ainoa ero
se, että Essayah pyrkii sanomaan asiat hienovaraisemmin. Se ei siltikään
oikeuta Essayhin sanomisia kaikessa vihamielisyydessään.
Essayah on
pelkästään ankeuden apostoli kuten oli Räsänenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti