a-teisti
kirjoitti: ”Sanoisin tätä vakiintuneeksi argumentoinniksi joka ikisessä
"konfliktissa" joihin konservatiivit kokevat joutuneensa
taistellessaan maallistuvaa yhteiskuntaa vastaan.”
Konservatiivejakin
on moneen lähtöön, mutta nämä ”arvokonservatiivit”, jotka hakeutuvat
tarkoituksellisesti konfliktitilanteisiin ovat ihan oma lukunsa. He taitavat
kärsiä melkoisesta eksistentiaalisesta angstista, koska ideaalisen maailman ja
reaalimaailman välillä on niin selkeä ristiriita, että se uhkaa heidän (ja viiteryhmänsä)
olemassaoloa. Vielä kun taustalta löytyy yllyttäminen johonkin hypoteettiseen
”hengelliseen sodankäyntiin”, niin tuloksista saamme nauttia sosiaalisen median
keskustelupalstoilla, myös Suomi24:ssä. Onko arvokonservatiivilla velvollisuus
osallistua näihin konflikteihin, on mielenkiintoinen sosiologinen ja
sosiaalipsykologinen aihe. Jotkut tiukat fundamentalistithan - ihan
fundamentalismin suuntauksesta riippumatta – pyrkivät eristäytymään
kuvittelemastaan ”langenneesta” maailmasta. Voihan sitä kognitiivista
dissonanssia silläkin tavalla lievittää.
Ahvion ja
Puolimatkan populaarissa kirjoittelussa on silmiinpistävä piirre se, että
vastapuolen argumentteihin ei perehdytä; siltä se ainakin vaikuttaa. Tosin
Ahvio ja Puolimatka ovat toisaalta niin fiksuja miehiä, että uskoisin heidän
olevan hyvinkin perillä vastapuolensa argumenteista, mutta jostain syystä he
ovat valinneet linjakseen pelokkaan denialismin, jossa vastapuolen parhaatkin
argumentit nähdään enemmän ”saatanallisina säkeinä” kuin debatin kohteina.
En tiedä ovatko
Ahvio ja Puolimatka koskaan toimineet väitöstilaisuudessa opponenttina, mutta
väittelijöinä he ovat olleet, Puolimatka kahteenkin kertaan. Tämän ketjun
aiheena oleva Ahvion blogi on argumentatiivisesti sellaista höttöä, että väitöstilaisuudessa
kustos olisi jo puuttunut asiaan. Ei populaarin kirjoittelun tietenkään
tarvitsekaan täyttää tieteellisen kirjoitustavan kriteereitä, mutta asian voi
silti esittää koherentisti ja jäsennellysti. Nyt nämä kaverukset vaan
vyöryttävät tekstimassaa lukijan silmille ihmetellen miksi heidän
hengentuotteitaan arvioidaan kriittisesti.
Olisi ihan
reilua, jos vastapuolen tekstistä poimisi sen parhaan argumentin ja arvioisi
sitä, mutta kun Ahvion ja Puolimatkan populaareista teksteistä ei millään tahdo
löytyä sitä parasta argumenttia. On vain joukko väitteitä, joiden perustelut
ovat aika köykäisiä. Ahvio ja Puolimatka sen sijaan löytävät aina vastapuolelta
sen ”parhaan” argumentin, josta he rakentavat mäiskittävän olkiukon tehden
asiasta johtopäätöksiä, mutta sen menetelmän heikkous piilee siinä, että
premisseistä ei seuraa johtopäätös. Samaan sarjaan kuuluu metodin ja
metodologian käsitteellinen sekoittaminen ehkä aivan tarkoituksellisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti