maanantai 9. tammikuuta 2017

Ahvion eutanasiakritiikin kritiikki



Kerrankin on annettava Ahviolle pisteet siitä, että kirjoitus oli omakohtaista pohdintaa tavanomaisen lainauslouhinnan sijaan.

Antropologia tieteenalana ei nyt vain ota mitään kantaa itsemurhaan ja/tai eutanasiaan. Esimerkiksi kulttuuriantropologian parissa voidaan kuvailla yhteisöjen käsityksiä itsemurhasta/eutanasiasta. Kuvailu ei kuitenkaan arvota kohdettaan. Mikään antropologian haara tai alalaji ei myöskään arvota itsemurhaa tai eutanasiaa. Itsemurhaa voidaan tarkastella esimerkiksi vertailevasi eri kulttuureissa eri aikakausina. En osaa edes aavistella, mistä Ahvio on saanut idean siitä, että antropologiaan sisältyisi jokin uskomus jostakin ilmiöstä, ja tällä ilmiöllä olisi jotain eettisiä implikaatioita. Sellaiset arvostelmat kuuluvat filosofian alaan kuuluvan aksiologian (arvoteorian) alaan, mutta tässäkään tapauksessa mikään arvo tai arvoja koskeva väitelause ei ole välttämättä(!!!) kategorinen imperatiivi.

Edellisestä seuraa, että Ahvion väite siitä, että ihmisen autonomisuuden omalakisuus liittyisi jollakin tavoin antropologiaan, ei ole validi. Sellaisella vastauksella ei pääsisi antropologian tai filosofian peruskurssista läpi.

Eutanasian laillistamishanke perustuu käsitykseen ihmisen autonomisuudesta, mutta mitä lie Ahvio tarkoittaa ”omistusoikeudella” omaan ruumiiseensa? Kenelläkään muulla kuin ihmisellä itsellään ei voi olla päätäntävaltaa omaa kroppaansa koskevista seikoista, koska muuten puhutaan orjuudesta. Tämä ”herra-orjamoraali” koskee myös kuviteltuja henkiolentoja, joista ei ole ensimmäistäkään verifioitavaa evidenssiä. 

Ahvion pohdiskelut eutanasian hyötyfunktiosta tai jostain hypoteettisesta mielihyvästä eivät nekään vakuuta; tuskin ovat edes valideja. Toki skeeman voi muotilla noin, mutta silloin olisi syytä perustella kanta joko taustaoletuksilla tai sitten vaikka kognitiivisilla neurotieteillä lisättynä psykiatrilla ja psykologialla. Näiden tieteenalojen parissa itsemurhia on tutkittu paljonkin, eivätkä ne tutkimukset ole edellyttäneet hypoteesia hyödystä, mielipahasta tai –hyvästä. Mitään uskomuksia ei ko. tutkimuksiin tarvitse liittää.

Tämän jälkeen Ahvio esittää joukon kysymyksiä, jotka jäävät ikiajoiksi vastausta vaille, sillä ne ovat aika ja kulttuurisidonnaisia; jatkuvasti muuttuvia ja tämän voidaan todentaa.


Seuraavaksi Ahvio esittää oxymoronin: ”Tällaisten useimmiten humanistis-ateistisen ja materialistisen metafysiikan pohjalle rakentuvien uskomusten pätevyys ja sitovuus tulisi ensin todistaa.” Premisseistä ei tuossa seuraa johtopäätös.

Mitä lienevät humanistis-ateistiset uskomukset? Materialistisen metafysiikan perusprinsiippi taas on: kaikki mikä eksistoi, on materiaa, eikä mitään muuta ole. Tämä voidaan todentaa ja muusta ei ole mitään verifioitavaa näyttöä. Ei-materiaalisia olioita on vain mytologiaa sisältävissä kertomusperinteissä, joten niistä ei ole johdettavissa eettisesti velvoittavia imperatiiveja.

Metafyysinen materialismi voidaan liittää humanismiin seuraavasti: ihminen koostuu tietyllä tapaa järjestyneistä atomeista (puhutaan nyt atomeista vaikka atomitkin jakautuvat pienempiin osiin) ja tämä materian järjestyneisyys on ihmisten kesken riittävän samanlaista, jotta voidaan puhua homo sapiensista. Ihminen on siis silkkaa materiaa ja käyttäytyminen on atomien vuorovaikutuksesta johtuvaa. Kaikkia mekanismeja ei tunneta, mutta asiaa tutkitaan, eikä ole syytä olettaa ei-materiaalisia entiteettejä. Homo sapiensin selviytymisen kannalta tietty käyttäytyminen on ollut edullista ja tätä voidaan tutkia evoluutiobiologiassa ja evoluutiopsykologiassa. Näin on tehtykin.

En ole oikein selvillä, mitä Ahvio tarkoittaa ”uskomusten pätevyydellä ja sitovuudella”. Ensinnäkin jonkin väitteen sitovuus on subjektiivinen. Voin olla noudattama esim. lakia, mutta sillä on mahdollisesti seurauksia. Pätevyyttä voidaan tarkastella esimerkiksi formaalin logiikan puitteissa, eikä pätevyyden arvioimiseen tarvita edes kovin monimutkaisia mahdollisia maailmoja. (Suomalainen Veikko Rantala on tutkinut sellaista kuin mahdottomia maailmoja ja sen on aika mielenkiintoista)

Kaltevan pinnan argumentin ja porttiteorian pätevyyttä ei ole koskaan pystytty verifioimaan missään olosuhteissa. Toistaiseksi kaikki on ollut pelkkää spekulointia ja uhkakuvien maalailua esimerkiksi propagandatarkoituksessa.

Lopulta eutanasia on situationaalista, jokainen tapaus on uniikki. Jokainen ihminen on myös oman itsensä paras asiantuntija.

En löydä Ahvion kirjoituksesta ainuttakaan validia perustelua sile, miksi Ahvio haluaa estää eutanasian juuri minulta, kun ei suo sitä itselleen. Onneksi minä olen siinä asemassa, että voin mennä ulkomaille kuolemaan niin halutessani. Kaikki eivät näin onnekkaita, joten eutanasiaan tulee laillista Suomessakin. Onhan se jo tavallaan nytkin laillista. Lääkäri voi kirjoittaa reseptin tappavalle annokselle lääkkeitä, minä haen ne apteekista ja kaverini nielaisee ne itse kurkusta alasta. Tämä on aivan laillista ja sitä jopa tapahtuu muutama tapaus vuodessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti