Palataan vielä
hetkeksi Juha Ahvion viikon takaiseen blogiin ja sitä seuranneeseen ohjelmaan
Radio Patmoksessa viime viikonloppuna.
Blogissaan Ahvio
kirjoitti:
Universaali oikeus – ja vastaava toisille
sälytettäväksi tuleva velvollisuus – tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että
jokaisella ihmisyksilöllä on inhimillisen yksilöllisyytensä nojalla oikeus
päättää kuolemastaan.
Radio-ohjelmassaan
Ahvio toisti ajatuksen oikeuden ja velvollisuuden symmetriasta. Näin ei
tietenkään ole, ei varsinkaan universaalien oikeuksien ja mahdollisten
universaalien velvollisuuksien tapauksessa. Yksinkertainen esimerkki riittää
debunkkaamaan Ahvion väitteen
Minun oikeuteni
tehdä jotain, ei välttämättä ja automaattisesti ole jonkun toisen henkilön
velvollisuus. Kun Ahvio puhuu blogissaan kuolemasta, niin puhutaan sitten
kuolemasta. Siis tähän tapaan: Minulla on oikeus tappaa itseni, mutta minulla
ei velvollisuutta tappaa itseäni. Ilman lisäpremissejä tilanne on noin
yksinkertainen. Ainuttakaan toista osapuolta ei skenaario tarvitse. Lisäksi
oikeuteni on universaali (pätevä kaikissa olosuhteissa ja kaikkina aikoina).
Tosin Ahvio mielellään kyseenalaistaa oikeuteni, mutta ilman lisäpremissiä se
on mahdotonta. Skenaariossa ei tarvita oletusta ihmisen autonomisuudesta, koska
ihminen on kaiken tähän mennessä kerätyn tiedon perusteella autonominen yksikkö
(jos ei nyt suoliston toiminnan kannalta välttämättömiä bakteereita ja muuta
vastaavaa lasketa autonomisuuden kumoajiksi). Blogissaan Ahvio kyseenalaistaa
ihmisen autonomisuuden (hän kutsuu sitä myös ”omalakisuudeksi”, mutta
omalakisuuden käsitteen ekstensio on paljon suurempi kuin yksilön suhde
johonkin itseään koskevaan ilmiöön) kertomatta, miksi ihminen ei olisi
autonominen tai millä muulla tavoin asia voisi olla.
Ahvio kirjoitti:
Universaali oikeus on universaali oikeus, ja
tällainen oikeus on siten jokaisella ihmisyksilöllä terveydentilaan ja ikään
katsomatta.
Juuri tuossa
edellä oli puhetta lisäpremisseistä ja nyt Ahvio tarvitsee juuri tuon
lisäpremissin. Universaali oikeus on universaali oikeus (tautologia), tämä on
totta. Totta on myös, että universaali oikeus on jokaisella ihmisellä. Mutta
sitten se lisäpremissi, kyseessä on oikeastaan lisäpremissin negaatio, jotta
Ahvio saa väitteestään universaalin: tarvitaan terveydentilan ja iän
lisäpremissi joka ulotetaan universaaliksi, jotta ekstensio olisi ”kaikki
ihmiset”. Tästä nimenomaan ei ole kyse vireille pannussa eutanasia-aloitteesta.
Jos Ahvio olisi lukenut aloitteen tekstin, niin aloite ei missään väitä
kyseessä olevan universaali oikeus. Rajoitteet on määritelty kyllä
terveydentilan, mutta ei iän suhteen. Tällaiset loogiset virheet ovat
toistuneet vuosien ajan Ahvion kirjoituksissa. Käytännössä tämä tarkoittaa
seuraavaa: väitetään jonkun sanoneen jotain ja tästä tehdään kaikenkattavia
johtopäätöksiä, vaikka tuo joku toinen ei olisi sanonut asian olevan kuten
Ahvio väittää. Ahvio myös mielellään lisää jonkin lisäpremissin argumentin
alkuperäisen esittäjän sanomisiin, vaikka argumentoija ei olisi käyttänyt
ainuttakaan lisäpremissiä. Lisäksi
Ahvion konditionaalin käyttö väitteidensä yhteydessä on pelkkä projektio, jolla
hän projisoi oman argumentaationsa loogiset heikkoudet kuvittelemansa
vastapuolen heikkouksiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Ahvio ”luo” itselleen
hypoteettisen keskustelukumppanin, jonka hän olettaa olevan jotain mieltä
jostakin asiasta.
Edellisestä
seuraa Ahvion kirjoittelussa se, että Ahvio joutuu käyttämään modaliteettia ja
potentiaa/potentiaalisuutta synonyymeina ja sitähän ne eivät ole.
Edellä olevasta
esimerkkinä olkoon Ahvio blogista löytyvä väite:
Myös jokaisella terveellä ihmisellä tulisi
olla oikeus lopettaa avustetusti elämänsä silloin kuin näin haluaa toimia ja
tällaiseen avustamiseen velvollisia toimijoita täytyisi siinä tapauksessa aina
myös löytyä.
Tuo nyt ei ole
validi edes yleisen filosofisen spekulaation skenaariossa. Kuten tuossa edellä
sanoin, Ahvio sanoo hypoteettista keskustelukumppanistaan jotain mitä hän
olettaa tuon olion sanovan. Eutanasia aloite ei sano mitään sellaista, mitä
Ahvio tuossa väittää, ei edes mahdollisimman yleisessä merkityksessä.
Tämä tällä erää,
vaikka tekisi mieli purkaa Ahvion blogi pala palalta osiinsa. Siitä tulisi aika
paksu kirja. Ehkä tuon varaan Ahvio laskeekin: kukaan ei jaksa eikä viitsi.
Ahvio erehtyy tässä asiassa, kuten teki Puolimatkakin tasa-arvoisen
avioliittolain yhteydessä.
Leif Nummela
voisi kutsua Ahvion ja jonkun loogikon Cafe Raamattuun ja sitten tämä loogikko
kirjoittaisi sykerönsä fläppitaululle ja katsottaisiin mitä Ahvio sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti