Tyypillistä
Ahviolle ovat myös ”ladatut” lauseet, tavallisesti jonkin arvolatauksen
sisältävät kysymykset ja väitelauseet.
Otetaan
esimerkki:
”…eutanasiaratkaisun tulee olla luonteeltaan viileän harkittu ja järkiperäinen ollakseen aidon autonominen ja siten ylevän oikeutettu, miten tämä välttämätön ehto voi täyttyä niissä tapauksissa, joissa potilas todella useimmiten suurissa kivuissaan on masentunut ja muutenkin mieleltään varsin raskautettu?”
Tämän sitaatin
lataus menee suunnilleen seuraavasti: Ahvio on rakentanut/luonut jälleen kerran
itselleen hypoteettisen keskustelukumppanin, jonka näkemykselle Ahvio itse
antaa arvolatauksen ”ylevä” ja sitten siirtää todistustaakan tuolle
hypoteettiselle eutanasian kannattajalle vaatien tätä todistamaan, että eutanasia
ja sen kannatus olisivat jotain ylevää.
Kysynpä Ahviolta
miksi juuri eutanasian tulisi olla ”viileän harkittu” ja ”järkiperäinen” kun
hän ei sitä edellytä välttämättä muidenkaan elämän osa-alueiden suhteen? Juha
Ahvio, oliko uskonratkaisusi viileän harkittu ja rationaalinen? Oliko se
emotionaalinen? Oliko se uskonratkaisu ylevä? Tästä huomaamme, että kriteeri
viileän harkittu ja rationaalinen on pitkälti subjektiivinen ja
situationaalinen. Harkintaa ja rationaalisuutta taas edustavat eutanasia-aloitteestakin
selviävät lääketieteelliset kriteerit, joiden puitteissa eutanasia voidaan
toteuttaa. Näitä voi kuoleva sitten itse pohtia täyttyvätkö kriteerit ja tämän
harkinnan voi tehdä jo terveenä ollessaan.
Viileää
harkintaa ja rationaalisuutta on myös se, että kuoleva haluaa eutanasian ennen
kuin hän on tuskissaan ja mahdollisesti masentunut. Tässäkin tapauksessa
lääketieteelliset kriteerit määrittelevät eutanasian toteuttamismahdollisuudet.
Tilanne oli juuri tällainen kahden ystäväni tapauksessa, jotka kävivät
Sveitsissä kuolemassa. Toinen sairastui ALSiin ja toinen haimasyöpään. He
kävivät Suomessa kahdella spesialistilla, jotka kirjoittivat paksun nipun
selostuksia, jotka sitten käännettiin saksaksi ja lähetettiin Sveitsiin.
Vastaus tuli ja vastauksen tuloksena he täyttivät Sveitsin kriteerit. Tässä
vaiheessa varattiin täsmällinen aika sveitsiläiselle klinikalla. Hieman
myöhemmin he siten matkustivat Sveitsiin. Klinikalla suoritettiin
jatkotutkimukset ja tälläkin kertaa kriteerit täyttyivät. Nämäkin tutkimukset
kestivät useamman päivän. Lopulta lääkäri annosteli tappavan cocktailin ja
kaverit itse nielaisivat sen. Tässä lyhykäisyydessään se kuinka asiaan todella
voi suhtautua viileän harkitusti ja rationaalisesti.
Kuvailemassani
tapauksessa ei näkökantana ollut se – ei omaisilla, ei meillä ystävillä eikä
kuolevilla itsellään – että eutanasia olisi jollain tavoin ylevää. Kumpikaan ei
liittänyt siihen oikeastaan mitään arvolatausta. Kysyessäni kavereiltani ennen
operaatiota oliko toimenpide ehdottoman välttämätön, vastaus oli että ”ei”.
Ainoa arvolataukseen viittaava oli se, että he pitivät toimenpidettä suotavana.
Ihan tarkkoja sanamuotoja en muista. Ihminen on kykenevä ennakoimaan
tilanteita, mutta Ahvio haluaa ladata väitteensä siten, että vasta tuskien ja
muun sellaisen koittaessa ihminen ajattelee eutanasiaan liittyviä seikkoja.
Ahvio myös
mielellään on vuosien saatossa käyttänyttä käsitettä ”välttämätön ehto” aika
omaperäisellä (eli täysin epärelevantilla) tavalla. Aikoja sitten perkasin tätä
toisessa yhteydessä formaalin logiikan menetelmin. Tosin silloin ”välttämätön
ehto” ei koskenut eutanasiaan liittyvää harkintaa vaan väitelauseiden
pätevyyttä.
Ehkä Ahviolle
tosiaan myös hoitotahto on suoranainen ”kirous”, kuten blogista voi päätellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti