Verkkojulkaisu Seurakuntalaisen jutun (22.9.2016) mukaan
Turun piispa Kaarlo Kalliala piti diakonia päivillä puheenvuoron, jonka
referaatin Seurakuntalainen otsikoi: Yhteiskunnassa
tarvitaan välittämisen vallankumousta.
Kalliala sanoi: Kun hyvinvoivaa yhteiskuntaa ei enää yritetä eikä pystytä rakentamaan
verovaroin ammattilaispalveluilla, kansalaisilta tarvitaan
lähimmäisenrakkauteen ja auttamishaluun perustuvaa huolenpitoa ja
vastuunkantoa.
Ajatus on kaunis
ja kannatettava, mutta kun lausunnon antaa piispa, niin kaikki hälytyskellot
soivat. Ei Kallialan kaipaama välittämisen kulttuuri ole mihinkään kadonnut:
siitä ei vain pidetä kovin paljon meteliä.
Kalliala: Lähitulevaisuudessa turvattomuuden kokemus
uhkaa nimenomaan vanhuksia, jotka syystäkin epäilevät jäävänsä heitteille.
Vapaissa
suunnissa on vuosikymmeniä käytetty hyväksi vanhuksia, joiden kognitiivinen
kapasiteetti on selvästi alentunut. Samoin värväystoimintaa on kohdistettu
lapsiin, joiden kapasiteetti ei taas ole riittävän kehittynyt arvioimaan heihin
kohdistunutta epäeettistä värväystoimintaa.
Vapaista
suunnista on tuttua myös vanhuksen vikoja sormella osoittaminen, kuvitellun
syntisyyden painottaminen ja muu vastaava hämäräperäinen toiminta.
Nyt tämä
vapaista suunnista tuttu evankelioimisen metodi halutaan saattaa osaksi myös
ev.lut. kirkon toimintaa. Vanhukset ovatkin oivallinen kohde: harvalla
esimerkiksi muistisairaalla vanhuksella on edunvalvoja, joka pystyisi torjumaan
toistuvat vanhuksiin kohdistuvat väärinkäytökset.
Vanhusten
auttaminen – olipa auttajana mikä tahansa uskonnollinen taho – on aina jo
lähtökohtaisesti ehdollista. Vanhuksille tarjotaan diakoniatyössä aina selvästi
epätosiin premisseihin perustuvaa uskonnollista ”pelastusoppia” siten, että
itse vanhuksen tarpeiden ja toiveiden huomioiminen on aina toissijaista
alistavaan, nöyryyttävään ja tulikivenkatkuiseen evankelioimiseen
suhteutettuna. Harvoin kukaan on estämässä tällaista toimintaa, vaikka vanhus
itse ei haluaisi olla sellaisen kohteena.
Vapaissa
suunnissa on raportoitu siitä, kuinka diakoniatyön varjolla on kalasteltu
testamentteja varsinkin vanhusten heikkoina hetkinä. Muutama juttu on päättynyt
jopa oikeuskäsittelyyn asti.
Piispa Kaliala
haluaa omankin puulaakinsa osallistuvan vanhusten pelotteluun ja uhkailuun, jotta
vanhuksia voitaisiin hyväksikäyttää. Kaikkien uskontojen perusprinsiippi on
hyväksikäyttö: ensin luodaan joko todellinen tai kuviteltu uhka ja sitten
siihen tarjotaan itse keksitty ratkaisu – yleensä Jeesus, pelastus tai jokin
muu uskonnollinen viritelmä, jolla ei ole reaalimaailman relevanssia.
Onko Suomen
ev.lut. kirkolla kanttia olla osallistumatta vanhusten oikeuksia loukkaavaan
evankelioimiseen tarjotun avun varjolla? Onko Suomen ev.lut. kirkolla kanttia
tuomita diakonityön varjolla tehty vanhusten hyväksikäyttö?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti