Rippikoulukriitikoksi
tituleerattu Sonja Saarikoski keskusteli Radio Deissä Leevi Helon kanssa
aiheesta Tulin uskoon ja tuputin Jeesusta
teinitytöille – mitä ihmettä leirillä tapahtui?
Keskustelua
referoi myös verkkojulkaisu Seurakuntalainen
14.9.2016.
Debatti sai
alkunsa siitä kun Saarikoski kirjoitti elokuussa Helsingin Sanomissa rippikouluja kritisoivan kirjoituksen.
Oikeastaan jutussa Saarikoski ruoski itseään. Hienoa, että joku hetkellisesti
häiriintynyt näkee erehdyksensä ja sen kuinka rippikoulu perustuu
manipulaatioon.
Kuinka ollakaan
tuon manipulatiivisen rippikoulun takana oli Kansan Raamattuseura. Kuinka nämä
fundamentalistit aina onnistuvatkin kaikkein irvokkaimmissa manipulaation
muodoissa?
Minulla oli uskonnollinen ystävä, joka
ilmoitti minut rippileirille. Kaikkien erinäisten nuoruuden ahdistusten myötä
kävi niin, että yhteisö oli turvallinen ja sieltä löytyi paljon ihmisiä, jotka
osasivat ottaa huomaansa. Kollega puhui ”rakkauskylvystä”, joka siellä
tapahtui, Sonja Saarikoski arvioi itse itsessään tapahtunutta muutosta Viikon
debatissa.
Kun kylmässä maailmassa halutaan kylmyydet
pois, se on tosi tunteellinen kokemus. Teini-ikäiselle se voi olla hyvinkin
voimakas.
Kun
suggestioherkkää nuorta manipuloidaan, niin nuori alkaa toimia ”ohjelmoijansa”
mieltymysten mukaisesti. Tämä taas on nuoren oman edun vastaista. On erittäin
epäeettistä, että nuori yritetään sitouttaa järjestelmään, jonka aiheuttamat
haitat on hyvin dokumentoitu.
Debatissa Kansan
Raamattuseuraa edustava Helo joutui kiemurtelemaan vastaustensa kanssa. Helon
mukaan nuoria ei painosteta uskonratkaisuun. Helon puolustus ei ole uskottava.
Vähemmänkin fundamentalistisissa piireissä esiintyy painostusta; toisinaan
kiristystä, korruptiota ja kaupankäynti.
Saarikoski:
Käsitykseni mukaan se on ollut nuoren
ihmisen ulkoa opeteltua saarnaamista. Siinä kontekstissa tarkoitus on ollut,
että ihmiset alkavat uskoa Jeesukseen, se on ollut tärkeintä siellä. Sitä
sitten yritin kympin tyttönä toteuttaa.
Kymmenen vuotta myöhemmin koen, että kyse
oli psykologiasta eikä Pyhästä Hnegestä.
Herätysliikkeiden
parissa hysteerisyys on pelkästään hyve. Silloin ihminen on menettänyt
itsekontrollinsa ja on oikein otollinen kohde manipuloinnille.
Sonja Saarikosken mielestä manipuloinnin
vaara on rippikoulutyössä tiedostettava ja tunnustettava.
Tuollaisissa tilanteissa tunteet saattavat
mennä helposti massahysteriaksi. Olen itse selllaisia todistanut ja tiedän myös
muita ihmisiä, jotka ovat näin todistaneet. Yksi kaverini, joka oli käynyt
Kansan Raamattuseuran Vivamon riparin koki, että siellä oli suorastaan pakko
itkeä. Jos ei itkenyt, tuntui kuin olisi epäonnistunut systeemissä.
Syyttävä sormi
ei kohdistu pelkästään rippikouluja järjestäviin tahoihin vaan myös vanhempiin,
jotka tavalla tai toisella maanittelevat jälkikasvunsa käymään rippikoulun. Ehkä
olisikin valistettava vanhempia siitä, että rippikoulu tuottaa vain uusia
uskonnon uhreja?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti