keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Kristillinen soluttautumistaktiikka - kansalaisyhteiskunnan tappio



Kristillisdemokraattien oppi uskonnon soluttautumisesta politiikkaan saa jatkoa KD-lehden pääkirjoituksessa 26.9.2016. Esa Erävalo otsikoi kirjoituksensa: Teologian eväitä politiikkaan.

Puhuvaksi aasiksi oli tällä kertaa valjastettu emerituspiispa Mikko Heikka, jolta on juuri ilmestynyt uusi kirja. Heikan teesi on Erävalon mukaan: ”Erityisesti politia, taloudellinen ja poliittinen valta, oli Lutherille tärkeä”

Tätä Lutherin regimenttioppia pyritään saattamaan takaisin poliittisen toiminnan ohjenuoraksi. Luther eli 500 vuotta sitten, eikä tuohon aikaan osattu ajatella paljon muuta kuin teonomista teokratiaa. Demokraattisen yhteiskunnan toimintaperiaatteet oli muotoiltu jo paljon ennen kristinuskoa, mutta Euroopan historiassa vallitsi Lutherin aikaan pitkä taantumuksellinen synkkä ja pimeä kausi.

Uskonpuhdistus ei millään tavoin purkanut katolista regimenttioppia vaan muotoili sen uudelleen. Taantumus jatkui vielä pitkään. Oikeastaan taantumus jatkuu vielä tänäkin päivänä ja siitä on osoituksena KD-lehden paljon kertova pääkirjoitus: Uskontoon pohjautuva poliittinen järjestelmä on jo lähtökohtaisesti sortava ja alistava. Mitkään keinot eivät ole kristillisdemokraateille vieraita tai sopimattomia kunhan vain paluu kristilliseen hegemoniaan tapahtuu. Mikään hinta sellaiselle yhteiskuntajärjestelmälle ei ole liian kova, vaikka inhimilliset kärsimykset kohoaisivatkin maksimiinsa.

Väärän Luther-tulkinnan seurauksena ajatellaan yleisesti, ettei kristillisellä ajattelulla ole merkitystä yhteiskunnan kysymyksiä ratkottaessa.

Ilmeisesti Erävalolla ja Kristillisdemokraateilla on sitten ainoa oikea Luther-tulkinta? Tällainen faktojen vääntäminen omaa agendaa ajavaksi selvästi epätodeksi väitelauseeksi onkin ainoa mahdollinen tapa puolustaa haitallisia menettelytapoja. Aina kun kristillisellä ajattelulla – tai ihan mistä tahansa muusta uskonnosta johdetulla ajattelulla – on ollut jotain yhteiskunnallista merkitystä, niin tulos on kansalaisten kannalta ollut katastrofaalinen. Kristillisdemokraateille vapaiden kansalaisten kansalaisyhteiskunta on juuri sitä, mitä he eivät siedä.

Hyvä, että kristinuskon vaikutus on edennyt niinkin, ettei siitä ole avoimesti puhuttu. Ja hyvä, että eri puolueissa on ihmisiä, jotka ovat ammentaneet kristillisestä sosiaalietiikasta, vaikka usko on piilotettu taustalle näkymättömiin.

Tuo em. menettely onkin johtanut kristilliseen soluttautumiseen joka jatkui vuosisatoja. Kun siitä ollaan vihdoin pääsemässä eroon, niin kyllähän hegemonia-aseman menettäminen kismittää.  Usko joudutaan piilottamaan, jotta sen haitallisuus ei olisi aivan päivänselvää. Nykyään ihmiset eivät vain ole niin tyhmiä ja tietämättömiä kuin nämä soluttautujat toivovat ja kuvittelevat.

Kristillisen sosiaalietiikan perusprinsiippi on sekin alistava: Älä suo kenellekään sitä, mitä et suo itsellesi! Kun tuota kristillistä sosiaalietiikkaa kritisoidaan, niin se onkin jo vainoamista. Faktat ovat näiden soluttautujien kannalta kiusallisia.

Miten hyvältä kristillisen ihmiskuvan pohjalta rakennetaan järkeviä poliittisia ratkaisuja, on vaativa älyllinen tehtävä.

Kristillisen ihmiskuvan pohjalta ei vain sitten millään kyetä rakentamaan järkeviä poliittisia ratkaisuja. Kristinusko on perusteiltaa irrationaalinen, eikä mikään aivovoimistelu tee siitä rationaalista ja ihmisten hyvinvointia edistävää. Tästä on historia täynnä esimerkkejä.

Mitä enemmän periaatteellista sosiaalieettistä pohdintaa kirkoissa esiintyy, sitä parempia eväitä poliitikot ajattelulleen saavat.

Faktuaalisesti asia nyt vain on aivan päinvastoin. Hyvinvointi rakentuu kaikelle muulle kuin kristinuskolle. Aina kun poliitikot vetoavat uskoon, niin se on kansalaisyhteiskunnan ja hyvinvointiyhteiskunnan tappio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti