Valomerkki julkaisi Puheenvuorot-osiossa
kansanedustaja Sampo Terhon kirjoituksen otsikolla: Jumala ylittää järjen. Tätä apologiaa on esitetty vuosituhansia
ilman ensimmäistäkään vakuuttavaa perustetta. Myös Sampo Terho epäonnistuu
apologiassaan surkeasti.
Terho aloittaa
niinkin kaukaa kuin Platonista ja sieltä kumpuavat apologiat on debunkattu niin
moneen kertaan, että edes kirjasarja ei riitä niiden kuvaamiseen.
Apologiatarkoituksessa viritelty uskonnonfilosofia on filosofian irvikuva.
Hauskoja ja hullunkurisia spekulaatioita siitä syntyy vailla reaalista
relevanssia.
Se että Terhon
järki ei riitä Jumalan ymmärtämiseen, ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden
järki ei riitä. Jumalakonseptin absurdiutta on ollut helppo puolustaa järjen
rajoittuneisuudella. Pitkään tätä pidettiinkin validina lähestymistapana, mutta
nykyään voidaan induktiivisella varmuudella tietää, että jumalia ei ole
olemassa. Nykyfilosofiassa jumala (ihan mikä tahansa niistä) ei ole
modaliteetti. Jumala ei mahdollinen tai välttämätön olio missään kontekstissa.
Terholla täytyy
toistaa Kantin kovin kulunutta slogania: eksitenssi ei ole predikaatti. Terhon
jumaltodistukset epäonnistuvat empiirisesti; sanotaan nyt vaikka
evidentialistisesti. Essentialistinen jumaltodistus puolestaan epäonnistuu
sekin verifikaatiossa ja falsifikaatiossa. Jumalan olisi oltava olemassa, jotta
tälle oliolle voidaan osoittaa minkäänlaista olemusta. Jumalalle onkin annettu
jos jonkinlaista olemusta, mutta tämäkin strategia on vain ja ainoastaan
wittgensteinilainen kielipeli, jossa peli itse määrittelee omat sääntönsä
lähtökohtanaan se, että jumalasta voidaan sanoa jotain järjellistä. Jumala ei
tässäkään instanssissa ylitä järjen rajoituksia, koska kaikki mitä jostain
jumalasta voidaan sanoa, on järjen käsitettävissä.
Se että Terho
antaa esimerkkinä yhden jumalalle osoitetun attribuutin – rakkaus – ei tee
jumalkonseptista millään tavoin relevanttia tai järjen ylittävää. Ilmeisesti
Terho pitää Raamattua jumalan olemuksen riittävänä kuvauksena. Tässä
tapauksessa samasta tekstistä saman kielipelin sääntöjä noudattamalla voidaan
johtaa, että tuo sama jumala on pahuus, häijyys, ilkeys, vittumaisuus jne.
Tosin tätäkään ei voida todentaa samasta syystä kuin väitettä ”Jumala on
rakkaus” ei voida todentaa: Jumalaa tai jumalia ei olemassa.
Mielenkiintoisin
kysymys kansanedustajille olisi: Onko edustaja Terhon jumala sama olio kuin
edustaja Räsäsen tai edustaja Tanuksen jumala?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti