Ahti Saarenpää
kirjoittaa itsemääräämisoikeudesta ja vapaudesta seuraavasti:
Itsemääräämisoikeus yksilön oikeutena
päättää itse itseään koskevista asioista, valvoa niiden toteutumista sekä saada
oikeusturvaa yhteiskunnassa voidaan jaotella useammin eri tavoin. Seuraava
viisijako on siten vain yksi mahdollisuus: (1) oikeus sisäiseen vapauteen, (2)
oikeus ulkoiseen vapauteen, (3) oikeus kompetenssiin, (4) oikeus valtaan ja (5)
oikeus tietoon.
Kohtaa yksi
suojataan mm. uskonnonvapautta koskevan lainsäädännön avulla. Tämä koskee myös
vapautta olla uskomatta mihinkään jumalaan. Uskovissa piireissä tällainen
vapaus ei tietenkään ole suotavaa: jos et usko tavallamme, et oikein ole edes
ihminen. Evankelioimisen tarkoitus on loukata ihmisen sisäistä vapautta epätosista
premisseistä johdetuin uhkauksin.
Kohtaa kaksi
suojataan mm. kotirauhaa koskevin säädöksin. Nämä ovelta ovelle kiertävät
”uskonkauppiaat” rikkovat kotirauhaa aika selkeästi. Onneksi heidän määränsä on
viime vuosina vähentynyt.
Uskonnollisissa
yhteisöissä kohtaa kaksi rikotaan tarkkailemalla mm. jäsenistön liikkumista.
Yhteisö määrittelee jäsenille rajat ja rajoitukset, jotka selkeästi rikkovat
ulkoisia vapauksia.
Oikeus
kompetenssiin taas määrittelee yhteiskunnassa toimimisen kelpoisuudet.
Saarenpää mukaan: Lähtökohtana on ajatus
ihmisestä toimimassa itse omassa asiassaan. Tätäkin itsemääräämiseen
liittyvää oikeutta loukataan valitettavan monissa uskonnollisissa yhteisöissä.
Tällöin ajatuksena on se, että ihminen ei ole koskaan kelvollinen omassa
asiassaan. Itsemääräämisoikeutta loukataan mm. sillä, että jonkin uskonnollisen
yhteisön jokin elin on oikeutettu määrittelemään ihmisen epäkompetentiksi.
Loukkausta vahvistetaan ja oikeutetaan ”Jumalan määräyksenä”.
Kohta neljä on
kaikkein tuhoisin uskovien kannalta:
Oikeus valtaan puolestaan merkitsee
esimerkiksi oikeutta määrätä omasta ruumiistamme ,terveydestämme ja meitä
koskevasta informaatiosta. Vaihdantaa ajatellen voidaan vanhan filosofiassa
käytetyn ilmaisun mukaisesti sanoa ihmisen oikeudellisesti omistavan itsensä. Tämä
näkökulma on tullut entistä tärkeämmäksi käytettäessä ihmisen elimiä ja informaatiota
raaka-aineena eri markkinoilla. Kuitenkin yksilö itsemääräämisoikeutensa puitteissa
itse ensisijaisesti määrää esimerkiksi oman kuvansa käytöstä vaihdannassa.
Uskonnollisessa
retoriikassa – joka ei valitettavasti jää pelkäksi retoriikaksi – Jumalan
väitetään omistavan kaiken. Turhan usein uskonnollisten yhteisöjen dogmit eivät
kunnioita yksilön itseään koskevaa informaatiota. Uskovankin tulisi nauttia suojaa
orjuuttavia käytäntöjä vastaan. Uskovalta pyritään epäämään yhteisönsä
puitteissa oikeus vedota viranomaisiin mm. tapauksissa, jos ko. yksilö on
tullut jonkun yhteisön toisen jäsenen hyväksikäyttämäksi.
Lopulta päästään
tietoon:
Oikeus tietoon on viime vuosina tullut yhä
tärkeämmäksi itsemääräämisoikeuden osaksi. Voidaksemme perustellusti päättää
itseämme ja yhteiskuntaa koskevista asioista tarvitsemme enenevässä määrin
asianmukaista tietoa itsestämme, yhteiskunnasta, erilaisista yhteisöistä ja
joskus myös muista kansalaisista. Yhteiskuntaa ja yhteisöjä ajatellen puhumme
nykyisin yhä useammin myös läpinäkyvyyden vaatimuksesta.
Tieto on uskon
ja uskontojen kannalta vaarallista. Kontrolloimalla uskonnollisten yhteisöjen
tiedonsaantia pidetään ihmiset tietämättöminä oikeuksistaan. Tällä tavoin
ylläpidetään yhteisön haitallista kontrollia jäseniinsä nähden ja samalla
pönkitetään yhteisön johtohenkilöiden valtaa. Läpinäkyvyyden vaatimuskaan ei
toteudu varsin suljetuissa uskonnollisissa yhteisöissä: riivjäsenet hyvin
harvoin tietävät, mitä johto puuhailee heidän selkänsä takana. Kipakoita
kysymyksiä ei tietenkään rohkaista; varsinkaan jos kysymykset koskevat johdon
toimia.
Uskonnolliset
yhteisöt rikkovat toistuvasti ihmisten itsemääräämisoikeutta. Mitä fundamentalistisempi
yhteisö, sen todennäköisempiä rikkomukset ovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti