tiistai 17. marraskuuta 2015

Raamattukritiikkiä 17.11.2015



Hes 35:1 – 36:38
Jahven väkivalta sen kuin yltyy:
6. Sen tähden, niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, minä teen sinut verivirraksi, ja veri on sinua vainoava: Totisesti, vereen saakka sinä olet vihannut, ja veri on sinua vainoava. 7. Minä teen Seirin vuoren tyhjäksi ja autioksi, hävitän sieltä menijän ja tulijan.
8. Sen vuoret minä täytän sen surmatuilla. Miekalla surmattuja kaatuu sinun kukkuloillasi, laaksoissasi ja kaikissa purojesi uomissa.
Edellisessä uhottiin Edomin tuholla. Jotta väkivalta olisi mahdollisimman kattavaa, niin väkivalta ulotetaan kaikkiin ympäröiviin kansoihin:
6. Sen johdosta ennusta Israelin maasta, sano vuorille ja kukkuloille, puronuomille ja laaksoille: Näin sanoo Herra, Herra: Koska teidän täytyy kärsiä muiden kansojen pilkkaa, minä puhun kiivaudessani ja vihassani. 7. Näin sanoo Herra, Herra: Minä vakuutan kättä kohottaen, että teidän ympärillänne olevat kansat saavat totisesti itse kärsiä oman pilkkansa.
Mahdollisimman laaja tuho on aina Jahven ratkaisu ongelmiin. Johtopäätös: aavikkobarbaarien uskonnot ovat väkivaltaisuudessaan niin vastenmielisiä, ettei niihin voi suhtautua muuten kuin tuomitsevasti.

Jaak 1:1 – 18
Kuka lie sitten kirjoittanutkaan Jaakobin kirjeen, niin kirjallinen ilmaisu ei ollut kirjoittajan bravuuri. Kirjeessä toistellaan todentamattomia väitteitä. Ei taida kirjeen kirjoittaja itsekään uskoa omiin juttuihinsa.

Snl 27:23 – 27
*torkahtaa*

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti