Wikipedia
määrittelee transsendentin seuraavasti:
Transsendenssi
eli transsendentaalisuus on filosofiassa
käsite, jolla tarkoitetaan yleensä havaintokokemuksen
ulkopuolelle jääviä ilmiöitä, joista ei voida saada järkitietoa. Tällainen
ilmiö on transsendentti eli transsendentaali: käsityskyvyn
ylittävä mysteeri.
Kristityt,
ainakin ne fundamentalistisimmat, esittävät mielellään seuraavat oletukset: 1)
Jumala on transsendentti; ts. jumala on aika-tila-avaruuden ulkopuolella. 2)
Jumalasta saadaan tietoa jumalallisen ilmoituksen muodossa: pääasiassa Raamattu
on jumalallisen ilmoituksen ilmentymä.
Täten jumala ei
ole materiaalinen objekti vaan jotakin todentamatonta substanssia (mitä se
sitten lieneekään). Tieteellinen metodi on ajanut transsendentin niin ahtaalla,
että uskovat joutuvat esittämään lisäoletuksen: koska Jumala on transsendentti,
niin Jumala on tieteellisen tutkimuksen tavoittamattomissa. Koska vain
reaalimaailman olioista ja ilmiöistä voidaan puhua mielekkäästi, niin Jumalasta
ei voi olla tietoa.
Wikipedia
määrittelee tiedon seuraavasti:
Koska Jumala tai
jumalhypoteesi ei konstituoidu reaalimaailmassa, Jumalasta ei voi olla tietoa.
Jumalan olemassaolon looginen perustelukin on parhaimmillaan horjuva, joten
tässäkään mielessä Jumalasta ei voi olla tietoa: Jumala ei ole perusteltu tosi
uskomus. Reaalimaailmassa Jumala ei ole tosi uskomus. Voin toki kuvitella
mahdollisen maailman, jossa Jumala on tosi perusteltu uskomus, mutta
samanaikaisesti voin kuvitella mahdollisen maailman, jossa näin ole.
Ollakseen
välttämätön olio Jumalan olisi oltava olemassa kaikissa mahdollisissa
maailmoissa ja koska näin ei ole, Jumala ei ole välttämätön olio.
Tieteellinen
metodi käsittelee vain reaalimaailmaa, joten transsendentti joudutaan
projisoimaan reaalimaailmaan, jotta siitä voidaan puhua millään tavoin
mielekkäästi.
Raamatun
ilmoitus olisi parhaimmillaankin vain Jumalan kömpelö yritys todentaa
olemassaolonsa. Jumalan kommunikaatiokyvyt ovat suorastaan surkeat, jos
Raamattu millään tavoin edustaa oletetun jumalan oletettua ilmoitusta. Raamatun
tekstit ovatkin erinäisten ihmisten eri aikoina kirjoittamia kertomuksia
jostain jumalasta. Vaikka Jumala olisikin olemassa, niin Raamattu on niin epätäydellinen
ja puutteellinen teos, että sen perusteella käsitys tuosta jumalasta on luotaantyöntävän
vastemielinen. Taas olivat Jumalan kommunikointikyvyt ja –taidot pahasti
puutteellisia.
Sitäkään ei
voida todentaa, että Raamatun tekstien kirjoittajat puhuisivat totta; tai että
itse Jumala puhuisi totta. Raamatun tekstien tulkitsijat mielellään sanovat,
että Jumala ei valehtele koskaan, mutta tämäkin saattaa olla Jumalan esittämää
valetta. Kun nuo uskovat niin mielellään vielä viittaavat Saatanaan yhtä todellisena
oliona kuin Jumala on, niin Raamattu voi tietenkin olla Saatanan puhetta.
Lopulta Raamatun tekstien kirjoittajat saattoivat valehdella rankasti. Mistään
ei uskovalla voi olla tietoa. Uskova joutuu operoimaan aina vailla tietoa
alueella, josta he omien apologioidensa perusteella eivät voi edes saada
tietoa.
Subjektiiviset
kokemukset Jumalan ja Pyhän Hengen läsnäolosta ovat juuri sitä mitä niiden
sanotaan olevan – subjektiivisia kokemuksia. Uskovien tilannetta helpottaisi,
jos kokemukset olisivat testattavia, toistettavia ja todennettavia. Kokemukset
eivät ole intersubjektiivisia vaan kokijan henkilökohtaisia ilmaisuja jostakin
aivotoiminnasta, jonka hän nimeää Jumalan tai Pyhän hengen läsnäoloksi.
Samanlaisia kokemuksia voidaan tuottaa hallusinogeeneillä.
Transsendentistä
puhuminen on pelkkää spekulaatiota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti