lauantai 28. marraskuuta 2015

Jeesus yllytti väkivaltaan



Muutama päivä sitten Rauli Jokelin kirjoitti Aamulehden Lukijalta –palstalla siitä kuinka eri uskontojen fanaattiset ja vähemmänkin innokkaat uskovaiset ovat syypäitä laajamittaiseen väkivallan hyväksymiseen.

Tänään 28.11.2015 Jämijärven kirkkoherra Jorma Pitkänen vastasi Jokelinin kirjoitukseen otsikoiden kirjoituksensa: Uusi Testamentti ei kannusta väkivaltaan.

Pitkäsen kirjoituksen ydinajatus on, että Jeesus itse halusi esiintyä Vanhan Testamentin profeettojen lupaamana rauhan ja sovinnon tuojana. Edelleen Pitkäsen mukaan kristillisen kirkon etiikka rakentuu kymmenen käskyn, rakkauden kaksoiskäskyn ja toisen asemaan asettumisen periaatteelle.

Pitkänen kirjoitti: Uuden Testamentin opetukset kannusta ketään väkivaltaan. Esivallalle suodaan rajoitettu oikeus voiman käyttöön pahassa maailmassa.

Pitkäsen kommentti on esimerkki Raamatun selektiivisestä lukemisesta. Jo pelkät oletetun Jeesuksen oletetut puheet kannustavat väkivaltaan. Lisäksi tuota rajoitettua oikeutta väkivaltaan ei voida pitää mitenkään yksiselitteisenä: maksimaalinen tuho on jo lähtökohtaisesti Jeesuksen sanoman perusta. Tämä perustellaan taas Pitkäsen tapaan ”pahalla maailmalla”.

Tarinan mukaan Jeesus sai temppelissä raivokohtauksen ja syyllistyi väkivaltaiseen häiriköintiin.

Matteuksen evankeliumista löytyy seuraava väkivaltaan yllyttävä Jeesuksen sanoma:
34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan.

Implisiitti väkivallan elementti liittyy Jeesuksen ”perhearvoihin” Matteuksen evankeliumissa:
37 "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. 38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.

Toisessa yhteydessä Jeesus kehotti myös hankkimaan aseita ja se on jo pöyristyttävä väkivallattomuuden loukkaus. Silloin Jeesus sanoi: "Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. (Luukas 22:36)

Pitkäsen olisi syytä kertoa kuinka Jeesuksen väkivaltaisuus ilmenee Raamatussa. Pitkänen on melko tyypillinen epärehellinen uskovainen, sillä rehellisesti Jeesuksen väkivaltaisuutta ei voi puolustaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti