Muutama päivä
sitten Rauli Jokelin kirjoitti Aamulehden Lukijalta –palstalla siitä kuinka eri
uskontojen fanaattiset ja vähemmänkin innokkaat uskovaiset ovat syypäitä
laajamittaiseen väkivallan hyväksymiseen.
Tänään
28.11.2015 Jämijärven kirkkoherra Jorma Pitkänen vastasi Jokelinin
kirjoitukseen otsikoiden kirjoituksensa: Uusi
Testamentti ei kannusta väkivaltaan.
Pitkäsen
kirjoituksen ydinajatus on, että Jeesus itse halusi esiintyä Vanhan Testamentin
profeettojen lupaamana rauhan ja sovinnon tuojana. Edelleen Pitkäsen mukaan
kristillisen kirkon etiikka rakentuu kymmenen käskyn, rakkauden kaksoiskäskyn
ja toisen asemaan asettumisen periaatteelle.
Pitkänen
kirjoitti: Uuden Testamentin opetukset
kannusta ketään väkivaltaan. Esivallalle suodaan rajoitettu oikeus voiman
käyttöön pahassa maailmassa.
Pitkäsen
kommentti on esimerkki Raamatun selektiivisestä lukemisesta. Jo pelkät oletetun
Jeesuksen oletetut puheet kannustavat väkivaltaan. Lisäksi tuota rajoitettua
oikeutta väkivaltaan ei voida pitää mitenkään yksiselitteisenä: maksimaalinen
tuho on jo lähtökohtaisesti Jeesuksen sanoman perusta. Tämä perustellaan taas
Pitkäsen tapaan ”pahalla maailmalla”.
Tarinan mukaan
Jeesus sai temppelissä raivokohtauksen ja syyllistyi väkivaltaiseen
häiriköintiin.
Matteuksen
evankeliumista löytyy seuraava väkivaltaan yllyttävä Jeesuksen sanoma:
34
"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä
ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Minä
olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan
vastaan.
Implisiitti
väkivallan elementti liittyy Jeesuksen ”perhearvoihin” Matteuksen
evankeliumissa:
37
"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle,
eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa
minulle. 38 Joka
ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.
Toisessa
yhteydessä Jeesus kehotti myös hankkimaan aseita ja se on jo pöyristyttävä
väkivallattomuuden loukkaus. Silloin
Jeesus sanoi: "Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa,
samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan.
(Luukas 22:36)
Pitkäsen olisi
syytä kertoa kuinka Jeesuksen väkivaltaisuus ilmenee Raamatussa. Pitkänen on
melko tyypillinen epärehellinen uskovainen, sillä rehellisesti Jeesuksen
väkivaltaisuutta ei voi puolustaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti