tiistai 3. marraskuuta 2015

Uskonnolliset yhteisöt ja persoonallisuusoikeuksien loukkaukset



Muutamassa postauksessani olen kommentoinut ihmisen itsemääräämisoikeutta, ja sitä kuinka usko, uskonto ja uskonnolliset yhteisöt systemaattisesti loukkaavat juuri itsemääräämisoikeutta. Tällä kertaa käsittelen persoonallisuusoikeutta.

Persoonallisuusoikeuden keskeiset periaatteet ovat: 1) yksilön kunnioitus, 2) oikeus yksilöllisyyteen, 3) oikeus yksityisyyteen, 4) identiteetti ja 5) kontrollisidonnaisuus.

Edellä olevat periaatteet eivät ole toisensa poissulkevia vaan osittain päällekkäisiä. 

Yksilön kunnioitus on ehkä selkein, mutta valitettavan usein huomiotta jätetty periaate. Uskonnollisen yhteisön jäsenet ovat verrattavissa hallintoalamaisiin. Traagisinta on että hallitsijaa ei mitä todennäköisimmin ole edes olemassa. Valtaa käyttävät sijaishallitsijat; tässä tapauksessa uskonnollisten yhteisöjen johtajat.

Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8. artikla sanoo mm. seuraavaa: 1. Jokaisella on oikeus nauttia yksityis- ja perhe-elämäänsä, kotiinsa ja kirjeenvaihtoonsa kohdistuvaa kunnioitusta.  2. Viranomaiset eivät saa puuttua tämän oikeuden käyttämiseen, paitsi silloin kun laki sen sallii ja se on demokraattisessa yhteiskunnassa välttämätöntä kansallisen ja yleisen turvallisuuden tai maan taloudellisen hyvinvoinnin vuoksi, tai epäjärjestyksen ja rikollisuuden estämiseksi, terveyden tai moraalin suojaamiseksi, tai muiden henkilöiden oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi.
 
Tämän perusteella on selvää, että viranomaiset saavat – ja heidän tulee – puuttua uskonnollisten yhteisöjen toimintaa, jos nämä yhteisöt rikkovat yksilön kunnioitusta vastaan. Edes uskonnonvapauden nimissä ei voi hyväksyä persoonallisuusoikeuksien vastaista toimintaa.

Kohta kaksi tarkoittaa seuraavaa: Yksilöllisyyden puitteissa ihmistä kunnioitetaan ensisijaisesti sellaisena ainutkertaisena yksilönä kuin hän on ja haluaa olla.
 
Tämäkin periaate sivuutetaan turhan helposti uskonnollisissa yhteisöissä: uhkaa, painostusta ja suostuttelua käytetään vastoin yksilön oikeutta yksilöllisyyteensä. Uhka on tyypillisesti jokin kuvitteellinen ”helvetti” tai muu rangaistus.

Kohta kolme turvataan Suomen perustuslaissa seuraavasti: Yksityiselämän suoja. Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla.
 
Uskonnolliset yhteisöt, ainakin fundamentalistiset, pyrkivät kontrolloimaan yksilöä jopa yksityisyyden loukkaamattomaksi katsotulla alueella. Uskonnolliset yhteisöt ovat varsin usein tungettelevia pyrkiessään kontrolloimaan jäseniään.

Kanadan tietosuojavaltuutettu on sanonut asiasta: The right to privacy means that individuals get to decide what and how much information to give up, to whom it is given, and for what uses.

Samanlaista kannanottoa sopisi odottaa Suomessakin. Uskonnolliset yhteisöt loukkaavat tätäkin prinsiippiä esim. vaatimalla (painostamalla) yhteisön jäseniä kertomaan intiimeistäkin elämänalueista sekä vaatimalla tunnustamaan olemattomia ”syntejä”.

Uskonnollisen yhteisön jäsenellä ei ole – tai on vain harvoin – oikeus määritellä identiteettinsä ja sen kuinka tuota identiteettiä käytetään.

Kohtaa viisi käytetään aina uskonnollisen yhteisön jäsentä vastaa. Yhteisön koko olemassaolon edellytys on mahdollisimman suuri kontrolli jäsenistöönsä nähden. Uskonnolliset yhteisöt saattavat pitää törkeää vapauksia loukkaavaa kontrollia kaikin tavoin tarpeellisena, vaikka tästä olisi nimenomaiselle yhteisön jäsenelle merkittäviä haittoja. Mitä tiukempi kontrolli, sen vähemmän itsenäisen ajattelun mahdollisuuksia jäsenelle suodaan.

Meidän tulee auttaa jokaista, joka on joutunut persoonallisuusoikeuksiensa loukkauksen kohteeksi. Uskonnolliset yhteisöt ja niiden johtajat tulee saattaa lailliseen edesvastuuseen toimistaan.

Oikeuksista lisää tuolta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti