lauantai 14. marraskuuta 2015

Raamattukritiikkiä 14.11.2015



Hes 29:1 – 30:26
Jahve manaa jälleen Egyptin tuhoa: 6. Kaikki Egyptin asukkaat tulevat tietämään, että minä olen Herra. Tämäkään Jahven egomaaninen pullistelu ei toteutunut.
Jahve epäonnistui seuraavassakin tuholla uhoamisessaan: 8. Sen tähden, näin sanoo Herra, Herra: "Minä tuon sinun kimppuusi miekan ja hävitän sinusta ihmiset ja eläimet.
9. Egyptin maa tulee autioksi ja raunioksi. Niin he tulevat tietämään, että minä olen Herra. Hän on sanonut: 'Niilivirta on minun, ja minä olen sen tehnyt.’
Jostain syystä juuri egyptiläiset vituttavat Jahvea todella rankasti. Jahve manailee mitä manailee, mutta Egypti se vaan pysyy pystyssä. Muutenkin kaikki Jahven uhoamiset ovat kusseet pahan kerran. Aika epäpätevä jumala tuo Jahve.

Heb 11:32 – 12:13
Paavali haaveilee siitä, että Jumala on varannut häntä varten jotain parempaa. Harmittaahan se, että asiat kusevat, eikä kukaan ota harhaisen hepun juttuja tosissaan.
Jotta päivän väkivalta-annos ei unohtuisi, Paavali sanoo: 6. Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa. Hän ruoskii jokaista lasta, jonka ottaa huomaansa.

Snl 27:17
zzz…zzz…zzz

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti