sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Raamattukritiikkiä 1.11.2015



Hes 1:1 – 3:15
Hesekiel jatkaa profeetallista hulluutta: Ollessani pakkosiirtolaisten joukossa Kebarjoen varrella aukenivat taivaat, ja minä näin Jumalan näkyjä.
Tämän jälkeen Hesekiel kuvailee aika yksityiskohtaisesti näkemiensä neljän olennon ulkonäköä. Näitä hahmoja voisi kaiketi kutsua kerubeiksi. Kerubit taas kuuluvat Meinongin viidakkoon neliskulmaisten ympyröiden ja yksisarvisten kanssa.
Tämä se vasta hölmöä onkin: 1. Herra sanoi minulle: "Ihmislapsi, syö, minkä tässä saat. Syö tämä kirjakäärö, mene ja puhu Israelin kansalle." 2. Minä avasin suuni, ja hän antoi käärön minun syödäkseni.3. Hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, ravitse vatsasi ja täytä sisimpäsi tällä kirjakääröllä, jonka sinulle annan." Minä söin sen, ja se maistui suussani makealta kuin hunaja.
Jos opiskelija syö tenttikirjan ennen tenttiä, niin osaako opiskelija kaiken kirjassa olevan materiaalin?

Heb 3:1 – 19
4. Jokainen talohan on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala.
Paavali on varhainen ”älykkään suunnittelun” kannattaja. Paavalin väite tosin kaatuu kategoriavirheeseen ja todentamattomaan premissiin. Hassuja höpöttäjiä nuo kreationistit.
Paavalin höpinöistä voi tehdä sen johtopäätöksen, että naapurin kyttääminen on aivan eityisen hyvää: 13. Kehottakaa toisianne joka päivä niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi. Tuo on jo alistavaa sosiaalista kontrollia.

Snl 26:24 – 26
26. Vihamielisyys kätkeytyy kavalasti, mutta kansankokouksessa sen pahuus paljastuu.
Lahkoissa tuota pahuutta on erityisen paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti