Lapset saavat
harvoin noudattaa vakaumuksenvapauttaan. Tämä on loukkaus lapsen
itsemääräämisoikeutta vastaan. Lapsellakin tulisi olla vapaus olla uskomatta
yhteenkään jumalaolentoon.
Ongelmallisinta asiassa on se, että julkinen valta ei kohtele vakaumuksia
tasavertaisesti varsinkaan silloin kun lapsella ei ole uskonnollista
vakaumusta, mutta lapsen vanhemmilla on.
Lapsen oikeuksia
koskevan yleissopimuksen 14. artikla sanoo:
1. Sopimusvaltiot kunnioittavat lapsen
oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen.
2. Sopimusvaltiot kunnioittavat vanhempien
ja laillisten huoltajien oikeuksia ja velvollisuuksia antaa lapselle ohjausta
hänen oikeutensa käyttämisessä tavalla, joka on sopusoinnussa lapsen
kehitystason kanssa.
Ideaalitapauksessa
valtiot kunnioittavat lapsen jumaluskon puutetta, eivätkä pyri velvoittamaan
lasta osallistumaan esimerkiksi koulutyön yhteydessä uskonnonharjoittamiseen
tai sellaiseksi katsottuun toimintaan.
Ongelmallisia
ovat uskonnollisen vakaumuksen omaavat vanhemmat, jotka pyrkivät
indoktrinoimaan lapsensa omaan uskoonsa. Sen täytyy olla lasta traumatisoivaan,
jos hänen omaa henkilökohtaista vakaumustaan ei kunnioiteta.
Suomen
perustuslaki sanoo:
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti
yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin
kehitystään vastaavasti.
Kuinka moni
uskonnollisen vakaumuksen omaava vanhempi kunnioittaa lapsensa jumaluskon
puutetta? Arvelen, että ei kovinkaan moni. Hypoteesini on: mitä
fundamentalistisempi vanhemman uskonnollinen vakaumus on, sitä rankempia
(pakko)keinoja vanhempi on valmis käyttämään lapsensa jumaluskon puutetta
vastaan.
Uskonnonvapaus.fi
–sivustolla todetaan:
Perustuslaissa turvattavat perusoikeudet
kuuluvat periaatteessa kaikille Suomen oikeudenkäyttöpiirissä oleville ihmisille
ikään katsomatta. - Perusoikeudet
kuuluvat siten lähtökohtaisesti myös lapsille.
Ristiriita
syntyy kun lasta ei nähdä tasa-arvoisena ihmisenä vaan lapsen huoltaja käyttää
mielivaltaa:
Ennen kuin huoltaja tekee päätöksen lapsen
henkilökohtaisessa asiassa hänen tulee keskustella asiasta lapsen kanssa, jos
se lapsen ikään ja kehitystasoon sekä asian laatuun nähden on mahdollista.
Päätöstä tehdessään hänen on kiinnitettävä huomiota lapsen mielipiteeseen ja
toivomuksiin.
Kuinka moni
vanhempi/huoltaja kunnioittaa esimerkiksi lapsen vakaumusta siitä, että jumalia
ei ole olemassa? Kuinka moni vanhempi on valmis ryhtymään toimenpiteisiin
lapsensa erottamiseksi uskonnollisesta yhteisöstä, jos lapsi ilmoittaa
vakaumuksen olevan, että jumalia ei ole olemassa?
Lapsia ja nuoria tulee informoida heidän oikeuksistaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti