Usko Raamatun
jumalaan edellyttää kidutuksen hyväksymistä. Kidutus loukkaa ihmisoikeuksia ja
on moraalisesti väärin, mutta tämä ei tietenkään haittaa uskovia, sillä he ovat
valmiita kiduttajiksi, jos aavikkobarbaarien jumala niin käskee.
Uuden
Testamentin keskeinen teema ei välttämättä olekaan Jeesus vaan kidutus tai
kidutuksella uhkailu. Kidutuksen uhka on Uuden Testamentin keppi ja porkkana.
Ikuisella kidutuksella uhkailu ei ole enää suostuttelua vaan manipulaatiota;
jos et tee niin ja niin, joudut kidutettavaksi. Kaiken tämän kidutuksen
mielipuolisen väkivaltainen aavikkobarbaarien jumala katsoo hyväksi.
Matteus ilmaisi
asian seuraavasti: 8 Jos kätesi
tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan parempi,
että käsipuolena tai jalkapuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut
molemmat kädet ja jalat tallella heitetään ikuiseen tuleen. 9 Ja jos
silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että
silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella
heitetään helvetin tuleen.
Matteuksen
teksti on pahasti häiriintynyttä, mutta häiriintynyt on Raamatun jumalakin.
Häiriintynyttä tekstiä latelee
Jeesuskin: 32
Silloin kuningas kutsutti palvelijan luokseen ja sanoi: 'Sinä kelvoton! Minä
annoin sinulle anteeksi koko velan, kun sitä minulta pyysit. 33 Eikö
sinunkin olisi pitänyt armahtaa työtoveriasi, niin kuin minä armahdin sinua?' 34
Vihoissaan kuningas pani palvelijansa ankaraan vankeuteen, kunnes tämä maksaisi
koko velan. 35
"Näin tekee minun taivaallinen Isänikin teille, jos te ette kaikesta
sydämestä anna kukin veljellenne anteeksi." Jeesuksesta ei ilmene
tässä minkäänlainen rakkaus. Kaiketi psykopaatit ovat kykenemättömiä
rakastamaan yhtään mitään, paitsi ehkä itseään.
Ristiinnaulitseminen vie
kidutuksen hyväksymisen aivan uusiin sfääreihin. Jeesuksen kokema kidutus on
välttämätön kristinuskon doktriini. Ilman kidutusfantasioita uskovien elämä olisi
humaanimpaa, mutta usko edellyttää tässäkin tapauksessa ihmisuhrin hyväksymistä
ja vielä sen pitämistä välttämättömänä. Vain häiriintynyt jumala voi toimia
näin. Ylösnousemus ei paranna tilannetta lainkaan. Kidutus on aina tuomittavaa,
vaikka kidutuksen jälkeen tapahtuisi jotain positiiviseksi tulkittavaa.
Evankelisille nykyisille
uskoville kidutuksen funktio ei pelastava eikä millään tavoin ylentävä.
Kidutuksen funktio on vain itse kidutus. Tästä on ollut ennenkin puhetta: ilman
jatkuvaa väkivallan uhkaa uskovia olisi vaikea kontrolloida. Kontrollikeinoksi
käy vaikka sitten fiktiivinen väkivallan uhka. Aika monta ihmistä on päätynyt
hullujenhuoneelle tällaisen väkivallan uhan edessä. Jokainen näistä tapauksista
on turha ja tarpeeton.
Jahvea ja Jeesusta on pidetty
täydellisinä olioina. Näemmä täydellisyyteen kuuluu kidutus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti